ramoand Posted September 22, 2008 Posted September 22, 2008 Hej! Jag kollat runt efter tutorials till Cubase för inspelning/mixning. Har hittat lite, men bara i i form av böcker o hemsidor. Men jag undrar då om de finns videotutorials (DVD) på detta? Som man kan köpa i Sverige o inte behöver beställa på nätet från typ USA. Och ja menar inte tutorials för programmet cubase i sig, utan hur man använder effekter o när o på vad osv..
Claes Holmerup Posted September 22, 2008 Posted September 22, 2008 Dessa finns från Tischmeyer: Internal Mixing vol 1 och 2 - för 495:-/st Audio Mastering vol1, 2 och 3 - för 495:-/st ASK Video: Mixing with the pros - för 439:-
Lundin Posted September 22, 2008 Posted September 22, 2008 (edited) ASK har ju också Cubase SX 3 tutorial 1,2,3 och Cubase 4 Tutorial 1, 2 , 3 ASK kör ett lite mer grundläggande koncept för just programmet Cubase, Tischmeyer kör en mer generell mixtutorial som går igenom begreppet mixning för både akustiskt och mer elektronisk inriktning så det finns lite av varje och detta kan appliceras på vilken DAW som helst. För att få ut maximalt av Steinbergs upplägg är det är en stor fördel om du redan har ett UAD-1 samt Cambridge EQ'n och 1176 kompen, då de figurerar flitigt, så även Sony Oxfordpluggarna ( Sonnox idag ) samt tungviktarpluggen MD3 för Powercore Mixing with the pro's kör genom Protools och jag tycker personligen den gav träsmak efter en kort stund pg.a upplägg och innehåll Steinbergs skivor är väldigt bra upplagda och är hyffsat enkla att ta till sig rent tankemässigt, nackdelen är att det är på dubbad engelska ( tischen är ju túsk 😉) .. trots detta kan jag rekommendera alla Steinberg skivorna varmt. ( Mixing 1,2,3 och Mastering 1,2,3 ) Edited September 22, 2008 by Lundin
ramoand Posted September 22, 2008 Author Posted September 22, 2008 ASK har ju också Cubase SX 3 tutorial 1,2,3 och Cubase 4 Tutorial 1, 2 , 3 ASK kör ett lite mer grundläggande koncept för just programmet Cubase, Tischmeyer kör en mer generell mixtutorial som går igenom begreppet mixning för både akustiskt och mer elektronisk inriktning så det finns lite av varje och detta kan appliceras på vilken DAW som helst. För att få ut maximalt av Steinbergs upplägg är det är en stor fördel om du redan har ett UAD-1 samt Cambridge EQ'n och 1176 kompen, då de figurerar flitigt, så även Sony Oxfordpluggarna ( Sonnox idag ) samt tungviktarpluggen MD3 för Powercore Mixing with the pro's kör genom Protools och jag tycker personligen den gav träsmak efter en kort stund pg.a upplägg och innehåll Steinbergs skivor är väldigt bra upplagda och är hyffsat enkla att ta till sig rent tankemässigt, nackdelen är att det är på dubbad engelska ( tischen är ju túsk 🙂) .. trots detta kan jag rekommendera alla Steinberg skivorna varmt. ( Mixing 1,2,3 och Mastering 1,2,3 ) Okej men typ den internal mixing som Claes nämnde, är den inriktad på både elektronisk o akustisk mixning? O använder dom Cubase eller nåt annat program i dom videona? Sen dom pluggarna du snackar om, dom kostar massa cash lr? 😉 UAD-1 verkar vara ett ljudkort med massa pluggar om ja fattat de rätt? O ja har ju ett presonus firebox kort, så de känns ju lite onödigt o köpa ett ljudkort till då?
Guest DieHard Posted September 22, 2008 Posted September 22, 2008 (edited) ASK har ju också Cubase SX 3 tutorial 1,2,3 och Cubase 4 Tutorial 1, 2 , 3 ASK kör ett lite mer grundläggande koncept för just programmet Cubase, Tischmeyer kör en mer generell mixtutorial som går igenom begreppet mixning för både akustiskt och mer elektronisk inriktning så det finns lite av varje och detta kan appliceras på vilken DAW som helst. För att få ut maximalt av Steinbergs upplägg är det är en stor fördel om du redan har ett UAD-1 samt Cambridge EQ'n och 1176 kompen, då de figurerar flitigt, så även Sony Oxfordpluggarna ( Sonnox idag ) samt tungviktarpluggen MD3 för Powercore Mixing with the pro's kör genom Protools och jag tycker personligen den gav träsmak efter en kort stund pg.a upplägg och innehåll Steinbergs skivor är väldigt bra upplagda och är hyffsat enkla att ta till sig rent tankemässigt, nackdelen är att det är på dubbad engelska ( tischen är ju túsk 🙂) .. trots detta kan jag rekommendera alla Steinberg skivorna varmt. ( Mixing 1,2,3 och Mastering 1,2,3 ) Okej men typ den internal mixing som Claes nämnde, är den inriktad på både elektronisk o akustisk mixning? O använder dom Cubase eller nåt annat program i dom videona? Sen dom pluggarna du snackar om, dom kostar massa cash lr? 🙂 UAD-1 verkar vara ett ljudkort med massa pluggar om ja fattat de rätt? O ja har ju ett presonus firebox kort, så de känns ju lite onödigt o köpa ett ljudkort till då? Jo det kostar köpa bra grejer 😉 Men UAD är inte ljudkort utan dspkort. Pluggarna är bundna till kortet. Men det går utmärkt köpa dess videos ändå. Det spelar ingen roll vilken sorts musik man gör. Tekniken för att mixa är densamma. Visserligen t ex komprimerar man inte en syntbas lika mycket som en elektrisk bas. Men alltså dessa videos är bra och de är allmängitliga och samt sagt var oavsett schanger. Edited September 22, 2008 by DieHard
ramoand Posted September 23, 2008 Author Posted September 23, 2008 (edited) Jo det kostar köpa bra grejer 🙂 Men UAD är inte ljudkort utan dspkort. Pluggarna är bundna till kortet. Men det går utmärkt köpa dess videos ändå. Det spelar ingen roll vilken sorts musik man gör. Tekniken för att mixa är densamma. Visserligen t ex komprimerar man inte en syntbas lika mycket som en elektrisk bas. Men alltså dessa videos är bra och de är allmängitliga och samt sagt var oavsett schanger. Hehe ja de förstår jag 😛 Okej så de är bara ett kort me pluggar på som man sätter in i datorn o sen kan man använda pluggar i typ Cubase eller liknande? Är det värt att köpa det om man är nybörjare i hemmastudion? Hur är det att sitta hemma med dessa DVDs jämfört med att gå en kurs på t ex. ORCA? kan det vara ungefär lika givande att använda sig av DVD:erna? Edited September 23, 2008 by ramoand
Claes Holmerup Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 Jo det kostar köpa bra grejer 🙂 Men UAD är inte ljudkort utan dspkort. Pluggarna är bundna till kortet. Men det går utmärkt köpa dess videos ändå. Det spelar ingen roll vilken sorts musik man gör. Tekniken för att mixa är densamma. Visserligen t ex komprimerar man inte en syntbas lika mycket som en elektrisk bas. Men alltså dessa videos är bra och de är allmängitliga och samt sagt var oavsett schanger. Hehe ja de förstår jag 😛 Okej så de är bara ett kort me pluggar på som man sätter in i datorn o sen kan man använda pluggar i typ Cubase eller liknande? Är det värt att köpa det om man är nybörjare i hemmastudion? Hur är det att sitta hemma med dessa DVDs jämfört med att gå en kurs på t ex. ORCA? kan det vara ungefär lika givande att använda sig av DVD:erna? Som nybörjare är det bättre att börja med att lära sig de pluggar som följer med Cubase. Ett DSP-kort är överkurs innan man har kommit längre...
ramoand Posted September 23, 2008 Author Posted September 23, 2008 Jo det kostar köpa bra grejer 🙂 Men UAD är inte ljudkort utan dspkort. Pluggarna är bundna till kortet. Men det går utmärkt köpa dess videos ändå. Det spelar ingen roll vilken sorts musik man gör. Tekniken för att mixa är densamma. Visserligen t ex komprimerar man inte en syntbas lika mycket som en elektrisk bas. Men alltså dessa videos är bra och de är allmängitliga och samt sagt var oavsett schanger. Hehe ja de förstår jag 😛 Okej så de är bara ett kort me pluggar på som man sätter in i datorn o sen kan man använda pluggar i typ Cubase eller liknande? Är det värt att köpa det om man är nybörjare i hemmastudion? Hur är det att sitta hemma med dessa DVDs jämfört med att gå en kurs på t ex. ORCA? kan det vara ungefär lika givande att använda sig av DVD:erna? Som nybörjare är det bättre att börja med att lära sig de pluggar som följer med Cubase. Ett DSP-kort är överkurs innan man har kommit längre... Oki, bra då slipper jag den utgiften 😛 för bli en dvd-skiva ist då 😄
Lundin Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 🙂 som man talar får man svar... glömde tillägga att Steinberg använder Steinbergprodukter i sina tutorials.. så Ja. det är Cubase och Nuendo som gäller och det följer med projektfiler för båda programmen, i projektfilerna har de lagt upp det så att det finns före och efter-versioner där du kan jämföra o se och samtidigt förstå hur ex. när en kompressor jobbar som det är tänkt utefter ett givet mål. Ja, det är kanske inte elektronisk musik som electronica, House, techno men samplingsbaserat och tja.. lite åt experimental / R&b kanske..? men han visar hur man ex. på ett enkelt sätt delar upp en loop i sina beståndsdelar och anpassar denna i mixen. I mastrings-DVD nummer 3 visar han som sista fas hur och kedjan av pluggar ser ut på en "electronica-låt" i en mastringssutation ( kommer inte ihåg genren, men det var inte polka, s.a.s 😛)
Guest DieHard Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 🥰 som man talar får man svar... glömde tillägga att Steinberg använder Steinbergprodukter i sina tutorials.. så Ja. det är Cubase och Nuendo som gäller och det följer med projektfiler för båda programmen, i projektfilerna har de lagt upp det så att det finns före och efter-versioner där du kan jämföra o se och samtidigt förstå hur ex. när en kompressor jobbar som det är tänkt utefter ett givet mål. Ja, det är kanske inte elektronisk musik som electronica, House, techno men samplingsbaserat och tja.. lite åt experimental / R&b kanske..? men han visar hur man ex. på ett enkelt sätt delar upp en loop i sina beståndsdelar och anpassar denna i mixen. I mastrings-DVD nummer 3 visar han som sista fas hur och kedjan av pluggar ser ut på en "electronica-låt" i en mastringssutation ( kommer inte ihåg genren, men det var inte polka, s.a.s 😛) Hur är mastrings-DVD:erna? Om jag inte minns fel är första bara om wavelab? Eller har jag fel? 🙁
Lundin Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 (edited) 🥰 som man talar får man svar... glömde tillägga att Steinberg använder Steinbergprodukter i sina tutorials.. så Ja. det är Cubase och Nuendo som gäller och det följer med projektfiler för båda programmen, i projektfilerna har de lagt upp det så att det finns före och efter-versioner där du kan jämföra o se och samtidigt förstå hur ex. när en kompressor jobbar som det är tänkt utefter ett givet mål. Ja, det är kanske inte elektronisk musik som electronica, House, techno men samplingsbaserat och tja.. lite åt experimental / R&b kanske..? men han visar hur man ex. på ett enkelt sätt delar upp en loop i sina beståndsdelar och anpassar denna i mixen. I mastrings-DVD nummer 3 visar han som sista fas hur och kedjan av pluggar ser ut på en "electronica-låt" i en mastringssutation ( kommer inte ihåg genren, men det var inte polka, s.a.s 😛) Hur är mastrings-DVD:erna? Om jag inte minns fel är första bara om wavelab? Eller har jag fel? 🙁 Edit: Usch va rätt du hade.. Wavelab, Wavelab och.. tadaaa.. Wave&%¤#"lab 😛 Men faktum kvarstår: Jag gillar soundet i hans ideologi ( låtarna han använder som exempel suger iofs) så dessa skivorna är något jag återkommer till ganska kontinuerligt.. så ja.. jag tycker de är bra. Edited September 23, 2008 by Lundin
ramoand Posted September 28, 2008 Author Posted September 28, 2008 Tack så mycket för alla svar 😉 Men jag har en fråga till: Finns det några tutorials för elektronisk musik i Cubase? typ house o liknanade.
Recommended Posts