Jump to content
Annons

Studioutrustning


JerryL

Recommended Posts

Nu verkar det som om folk har missat lite poäng igen.

Läs mitt senaste meddelande, jag har INTE räknat in mickar i budgeten.

Det står utanför budgeten då jag har lite bytes handel och liknande på g.

Lokalen är även den fixad inom en snar framtid. Även den utanför budgeten tack vare kontakter.

Datorn står även den utanför budgeten...

Det jag vill lägga pengarna på är som sagt inspelningshårdvaran.

Får tacka Trombonisten för ett snorigt bra svar. Gav mycket klarhet i mina frågor.

Får även tacka vissa i smått negativa svar. Mycket underhållande då jag inte verkar kunna något i era ögon.

Men i alla fall, till krita. Hur funkar det med A-DAT osv. Hur har ni det?

Jag kan helt klart klara mig med det om det är praktiskt och logiskt.

För lyssning är det väl bara att köra med hörlurs förstärkare?

Och för talkback, riktiga män skriker....

Alltså om jag kör på rack prylar så kommer man undan billigare?

Isf tänker jag mig 16 ch in, tex. 2 st Motu 8pre?

Behöver man så mycket mer i så fall?

Då snackar vi ju 10600 spänn hos tysken?

Förutom mickar och osv. men det säger ju sig självt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)
Kör man ADAT så kan räcker det med 2 kablar för 16 kanaler. 😉

Antar att du bara kör ad/da omvandlarna och inte kopplar in nåt i dessa då?

Hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i alla fall, till krita. Hur funkar det med A-DAT osv. Hur har ni det?

ADAT-interface använder man för att föra över 8 digitala kanaler genom en fiberkabel (eller 4 kanaler vid 96kHz samplingsfrekvens).

Jag tar min egen rigg som exempel:

Ljudkort: RME HDSP9652, som har 3st ADAT Lightpipe I/O och 1st S/Pdif I/O.

På en ADAT I/O har jag kopplat en RME ADI-8 DS (hade tidigare en digitalmixer som tog upp de andra 2 ADAT I/O, men kom fram till att jag inte behövde mixern längre).

På S/Pdif I/O har jag kopplat Benchmark ADC1 och Benchmark DAC1 för att få bästa möjliga ljudkvalitet där.

Som preamp kör jag True Systems P-Solo och Benchmark Pre420 - och på utgångssidan kör jag från DAC1 via en SM Pro Audio M-Patch till monitorerna.

För lyssning är det väl bara att köra med hörlurs förstärkare?

Exaktamente! Det gör jag. 😄

DSP-mixern i mitt ljudkort gör dessutom att jag kan routa ljudet precis hur som helst, så om jag behöver, så kan jag skapa lika många helt separat mixade monitorlyssningar som jag har tillgång till utgångar (och kanaler i hörlursförstärkaren förstås... 😄 ).

Och för talkback, riktiga män skriker....

Vill du tala billigare; Skrik! 😕

Till talkback kör jag en billig mic genom en annan preamp och sedan in genom en kanal på ADI-8 DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag undrar om det överhuvudtaget finns stabilare ljudkort än Hammerfall DSP... Sjukt bra ljudkort...

Jag kör ju själv HDSP9652 + HDSP9632.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv relativt novis med vilka prylar som är de bästa.

Men för mitt band och vår replokal/studio räcker detta mycket långt.

1. En ok dator (Windows).

2. CUBASE SX3

2. Bra monitorer (Gelelec med sub)

3. Firewireljudkort MOTU 828 MK3 (Bara en nackdel - man kan inte editera namnen på ingångarna vilket är lite förbryllande när nästan alla ingångar används vid LIVE inspelningar. Ljudkortet har också 5 st olika bussar som vi använder för respektive bandmedlems medhörning och till PA)

4. 2 st ADAT (MOTU 8pre och Behringer någonting) som man kopplar in i MOTU 828 MK3

5. Mackie Control Unit PRO (controllbord som du fysiskt kan ratta alla kanalerna och som även hanterar EQ mm!!! Du styr alltså datorn/ljudkortet/Cubase och slipper använda musen och tangentbordet) USB anslutning till datorn.

6. 1 hörlursförstärkare (8 utgångar... Behringer...)

Dessa prylar fungerar KANONBRA för oss.

Sedan har vi bra mickar och allt annat smått och gott.

Vad jag suktar efter är en riktigt bra preamp till sången. Funderar starkt på Universial Audios prylar tillsammans med Apoogees AD-omvandlare... 🙂 fast det kostar lite...

Redigerat av peddap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjennare igen på er.

Nu verkar det som om jag har fått ihop en lite plan, mycket tack vare er här på forumet.

Kommer troligtvis bli tre stycken Motu 8pre ljudkort.

Mickarna till trummor kommer bli följande:

Kagge: Antingen Shure PG 52 eller en Shure Beta 52A

Pukor: Beyerdynamic Opus 67:or, eller 87:or

Virvel: Shure SM57x2 (nästan självskrivet?)

Överhäng: SE Electronics 1A eller 2A

Funderar även på att ha separat Hi-hat och Ride mick

Beyerdynamic Opus 53 på hihat, Sm57:a på riden

Sång micken blir troligtvis en SE ELECTRONICS Z 5600A MK II om ingen har något bättre förslag?

Tänkte även att jag använder SM57:orna till gitarrinspelning (för att hålla mig till budgeten)

Men är det någon som vet någon kondensator som är bra till gitarrinspelning runt 3-4 tusen?

(Då snackar vi telecaster + rörstärkare)

Blir antagligen en Behringer hörlursförstärkare.

Någon idé på vad man kan ha som talkback?

Tapco + Genelec monitorer.

Lokalen jag har har påbörjats med en garderob på andra sidan om väggen som ska ryckas ut och förstoras, det blir kontrollrum.

Och själva inspelningslokalen ska få två snedställda väggar + basabsorbent där väggarna möts + heltäckningsmatta.

Även taket (där trummorna är) ska få snedställt tak till viss del.

Och det räknas inte in i min budget.

Som ni säkert förstår så har budgeten krympt något från det jag startade på.

Och det är därför att jag har tillgång till studio på andra håll.

Men nu tänker jag mest på att få en schyst inspelning hemma också.

Vet du några prylar som är billigare/bättre för samma pengar så får du gärna yttra det! 🙂

17 år och studiemedel = billigt + bra = underbart!

Ha det gött! / JerryL

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag skulle definitivt köra på Beta52an till baskaggen. Tror du kommer bli besviken på PGn.

jag har inte använt Beyerdynamic Opus-mickarna men det som brukar funka klockrent (låta jättejättebra) är Sennheiser E604. Någon 100-lapp dyrare kanske men ungefär samma prisnivå. Men jag har som sagt aldrig jobbat med Opus-mickarna.

E604 funkar även utmärkt på virveln men ett alternativ som jag ofta använder är Audix i5. jag upplever att den ger mycket mer liv åt virveln än en SM57. Dock är den typ 200:- dyrare. Du skulle kanske kunna köpa en av varje?

Att närmicka hihat kan vara bra men närmickad ride brukar inte tillföra något om man har ett par bra överhängsmickar. Jag skulle spara pengarna från den micken och istället satsa på det jag nämnt här i inlägget (en Audix i5 och ev. Sennheiser E604). Självklart går i5:an bra till gitarrförstärkare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle definitivt köra på Beta52an till baskaggen. Tror du kommer bli besviken på PGn.

jag har inte använt Beyerdynamic Opus-mickarna men det som brukar funka klockrent (låta jättejättebra) är Sennheiser E604. Någon 100-lapp dyrare kanske men ungefär samma prisnivå. Men jag har som sagt aldrig jobbat med Opus-mickarna.

E604 funkar även utmärkt på virveln men ett alternativ som jag ofta använder är Audix i5. jag upplever att den ger mycket mer liv åt virveln än en SM57. Dock är den typ 200:- dyrare. Du skulle kanske kunna köpa en av varje?

Att närmicka hihat kan vara bra men närmickad ride brukar inte tillföra något om man har ett par bra överhängsmickar. Jag skulle spara pengarna från den micken och istället satsa på det jag nämnt här i inlägget (en Audix i5 och ev. Sennheiser E604). Självklart går i5:an bra till gitarrförstärkare också.

Får börja med att tacka så mycket för svaret.

Ja, dom mickarna jag har skrivit här är sånna mickar som jag av egen erfarenhet vet låter bra.

Har kikat lite på Audix, låter intressant. Aldrig haft möjlighet att testa dock. Ska genast ta och kolla upp dessa så fort jag är tillbaka i skolan!

Dock är ju SM57:an jäkligt standard, hos oss i alla fall. Lite billigare och jäkligt robust.

Hur upplever du att den ger mer liv i virveln? Mer övertoner eller allmänt ett mer kvickare och öppnare virvelljud?

Det blir nog en annan mick + sm57:or på virveln av den anledningen att jag kommer spela in mycket skilda musikstilar.

Och då är nog i5:an ett bra alternativ.

E604:or har vi på skolan, och dom är verkligen kalas bra.

Litet problem är bara det att jag har tight budget + 5 pukor, så dom är lite över pengasträcket om man säger så.

Tanken med ride mickningen är egentligen att få med klockan i ett annat perspektiv (detta gäller då metal och tyngre rock inspelningar)

Annars kommer den nog inte användas specielt mycket...så du har nog en poäng i det du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör också i5, lätt värd pengarna. blir sällan sm57 på virvel nuförtiden. I5:an är liksom förlängd i frekvensomfånget, den går både lägre och högre, mycket mer övertoner och dessutom lite snabbare.

Jag hade nog sett till att få med en bandmikrofon i buggeten också. Låter nästan alltid bra till för vad man betalar. Då har du dessutom både dynamiska, kondingar (stor- och småmembranare) samt bandmikrofon, d.v.s. du kommer att ha stora valmöjligheter på det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...