Jump to content
Annons

Studioutrustning


JerryL

Recommended Posts

Går det att använda EQ'n och reglarna på Onyxen vid mix?

inte som jag förstått

och vilket jag inte propagerat för

jag ser fördelarna vid tracking

Jag undrade bara. Förstod det som att trådskaparen var intresserad av att mixa på bordet.

Om man använder Onyx som ljudkort, hur många analoga kanaler kan man skicka ut vid mix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag undrade bara. Förstod det som att trådskaparen var intresserad av att mixa på bordet.

Om man använder Onyx som ljudkort, hur många analoga kanaler kan man skicka ut vid mix?

Två kanaler, till masterregeln. Vilket gör den ointressant till studiobruk.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrade bara. Förstod det som att trådskaparen var intresserad av att mixa på bordet.

Om man använder Onyx som ljudkort, hur många analoga kanaler kan man skicka ut vid mix?

Två kanaler, till masterregeln. Vilket gör den ointressant till studiobruk.

Hur många auxar kan man arbeta med vid tracking? Finns det ett smidigt sätt att lägga upp olika lyssningar?

Hur gör man vid pålägg? Kan man skicka masterregeln till olika auxar?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för att du klargör att du inte är så erfaren i en studio - om du tror att mixern endast plockats fram när det varit dags för mix

Nej det är klart att den används för att styra lyssningen vid inspelning också. Men det vore väl trevligt om man kunde använda den även vid mix?

givetvis vore det trevligt

men det kan man inte vilket jag heller inte påstått

jag har lyft fram andra saker

eftersom den i fw-läge funkar som ett ljudkort så gör man väl på samma sätt som med ett ljudkort när man väljer kanaler

är det konstigt?

Med en kontrollyta kan du styra det direkt därifrån istället för att fippla med musen. Betydligt enklare om man vill jobba så mycket som möjligt från bordet.

absolut

det hindrar ju inte att man kan välja kanaler man spelar in från i programmet man använder - precis som ett vanligt ljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt: bemöt det jag säger istället för nåt helt annat

Jag har ju redan nämt en massa nackdelar.

Mixern har ingen kontakt med inspelningsprogrammet, vilket gör att du inte kan:

1. Styra vilka kanaler som spår som ska spelas in på

2. Göra automatiseringar

3. Spara mixerinställningar

4. Ha transportkontroller på bordet

5. Styra pluggar från bordet

inte direkt från mixern nej - vilket jag heller aldrig påstått

klarar ditt big knob-förslag detta?

Du kan dessutom inte använda mixern till att mixa inspelningen med om du inte skaffar ett extra interface med 16 utgångar. Och då är du bara begränsad till 16 kanaler vilket är ganska lite nuförtiden.
vilket jag heller inte sagt eller försökt ge sken av
Så det är ju knappast den helhetslösning du vill få det till. Förstår inte varför du fortfarande försöker argumentera emot något som är så uppenbart.

nu får du ju ändå skärpa till dig

den ende som pratar om mixning å "helhetslösning" i samband med onyxen är du

det kan mycket väl bli en jättebra helhetslösning om användaren vill använda mixern till trackingen men föredrar mixning i datorn

vill han mixa outboard så är det en helt annan femma å ett helt annat bord han ska söka

då är ju knappast tascamen rätt lösning heller

och då talar vi en helt annan prisnivå

men eftersom jag inte påstått att detta är förutsättningarna som onyxen löser så förstår jag fortfarande inte varför du käftar?

Link to comment
Dela på andra sajter

tog argumenten slut nu?

Nej, men dina har tagit slut för längesen och ändå fortsätter du mala på.

att jag inte argumenterar för något jag inte påstår är inte samma sak som att jag saknar argument för det jag påstår

det är du som har jäkligt svårt att särskilja det ena från det andra - och dessutom från glaskatten

Link to comment
Dela på andra sajter

Rainydays: Största problemet med den är ju först och främst antalet ingångar. Och sedan även det att jag inte är van vid att jobba mycket i datorn. Vill ha grund eq, och gain framför mig, då trivs jag bäst! Ljudet är helt ok i den, inte riktigt proffs, men jävligt bra med tanke på dom 3700 kronorna vi la ut på den 🙂 Och nej, 50-60 tusen är inte mycket, men tanken är att det ska vara en början. Lägger ut mer allt efter som, kommer alltid finnas grejer man vill ha...

Trombonisten: Jo, via ADAT skulle nog funka, problemet är då att jag inte får den där "skruva-på-knappen" känslan som jag är ute efter...

DI-Boxar har vi redan 3st...

Monitorer har vi fått en deal på (Genelec) och hörlurar ska inte vara ett problem, har ett par täta själv och lär kunna skaffa ganska billigt på annat håll.

Frågan jag fortfarande inte har fått svar på är, hur skulle "analogmixer->ljudkort/omvandlare->dator" funka? Och vad är det man ska satsa på då?

Den här testades i senaste numret av Sound on Sound riktigt bra preampar (sounds fantastic enl.sos)

16 st xlr med fantomswitch på alla

18 kanaler in och ut till datan via firewire

16 Adat in/ut om du mot förmodan skulle behöva fler

4 bands EQ på alla kanalerstrippar

Du kan använda den som DAWcontroller och alla reglar kan användas via midi så du kan mixa i DAW:ns egen mixer

Det närmaste en allt i ett mixer som du kan komma 1800£ i England

Kommer säkert kosta 30 000 "om det räcker" när den kommer till sverige så om jag skulle köpa den blir det av tysken

Kolla in länken.

http://www.allen-heath.co.uk/zed/zed-R16.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Rainydays: Största problemet med den är ju först och främst antalet ingångar. Och sedan även det att jag inte är van vid att jobba mycket i datorn. Vill ha grund eq, och gain framför mig, då trivs jag bäst! Ljudet är helt ok i den, inte riktigt proffs, men jävligt bra med tanke på dom 3700 kronorna vi la ut på den 🙂 Och nej, 50-60 tusen är inte mycket, men tanken är att det ska vara en början. Lägger ut mer allt efter som, kommer alltid finnas grejer man vill ha...

Trombonisten: Jo, via ADAT skulle nog funka, problemet är då att jag inte får den där "skruva-på-knappen" känslan som jag är ute efter...

DI-Boxar har vi redan 3st...

Monitorer har vi fått en deal på (Genelec) och hörlurar ska inte vara ett problem, har ett par täta själv och lär kunna skaffa ganska billigt på annat håll.

Frågan jag fortfarande inte har fått svar på är, hur skulle "analogmixer->ljudkort/omvandlare->dator" funka? Och vad är det man ska satsa på då?

Den här testades i senaste numret av Sound on Sound riktigt bra preampar (sounds fantastic enl.sos)

16 st xlr med fantomswitch på alla

18 kanaler in och ut till datan via firewire

16 Adat in/ut om du mot förmodan skulle behöva fler

4 bands EQ på alla kanalerstrippar

Du kan använda den som DAWcontroller och alla reglar kan användas via midi så du kan mixa i DAW:ns egen mixer

Det närmaste en allt i ett mixer som du kan komma 1800£ i England

Kommer säkert kosta 30 000 "om det räcker" när den kommer till sverige så om jag skulle köpa den blir det av tysken

Kolla in länken.

http://www.allen-heath.co.uk/zed/zed-R16.asp

I nuläget är det svenska listpriset 25950:- inkl moms för Zed R16 , så du behöver kanske inte gå över ån efter vatten... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det närmaste en allt i ett mixer som du kan komma 1800£ i England

Kommer säkert kosta 30 000 "om det räcker" när den kommer till sverige så om jag skulle köpa den blir det av tysken

Kolla in länken.

http://www.allen-heath.co.uk/zed/zed-R16.asp

Dendär verkar ju riktigt vettig. Kontrollytsdelen har ju en del att önska, men för det priset kan man knappast få allt.

På pappret ser den iaf ut som ett riktigt bra och prisvärt alternativ för trådskaparen.

Link to comment
Dela på andra sajter

tog argumenten slut nu?

Nej, men dina har tagit slut för längesen och ändå fortsätter du mala på.

att jag inte argumenterar för något jag inte påstår är inte samma sak som att jag saknar argument för det jag påstår

det är du som har jäkligt svårt att särskilja det ena från det andra - och dessutom från glaskatten

Vad tror du om att helt enkelt lyssna till din egen signatur ett tag? Kanske permanent?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så tycker nog inte budgeten om 02r bordet...i alla fall inte den budgeten jag har nu.

Hmmm, ett beggat 02R kan du få för runt 5000 kr. Knappast möjligt att hitta ett bättre bord i denna prisklass. Men vill du ha det nya 02R96 kostar det en del mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vet förstås inte hur "bra" Allen och Heath mixern låter.

Jag gillar deras mixers men vill man ha en jättebra mixer så

skaffa Midas (jo, jag vet - någon har redan sagt det).

Jag har jobbat med flertal finare mixers inom PA och i studio under många år.

Midas är en helt annan klass än Allen.

Flera Midasbord har blivit torterade under min tid som tekniker

men fungerat utan problem och dom låter verkligen riktigt bra.

Akta er för Allens GL2400 serie. Skitjobbigt fläktljud som inte går att använda i studio

om man vill ha en tyst miljö.

Jag pushar för en Midas VENICE. Litet och smutt med FETT ljud.

Tomas Henriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag har fortfarande inte införskaffat mig studion. Dels pga. ekonomin, och dels pga. att jag inte vet vad jag ska ha riktigt.

Jag tycker det är intressant att ni tar upp det med att det ska vara så kompakt som möjligt. Jag tycker tvärt om. Ska det vara studio så ska det vara ordentligt.

Men det fanns ett par bra alternativ här. Och ni har hjälpt mig en hel del.

Kan dra en snabbgenomgång hur min lokal ser ut, så ni förstår läget.

Jag har ett inspelningsrum (som just nu endast agerar replokal), som ska ljudisoleras lite till. Kör med filtar just nu 🙂

Men det ska bli en reglad absorbent vägg, får hjälp med detta av proffesionella. (Eller ja, jag gör ju jobbet själv)

Sen har vi det som ska bli kontrollrummet. Det är för tillfället en garderob.

Ska bygga ut den lite (på längden) så man får plats mer än en person där inne.

Och får ett hyffsat ljud. Just nu låter det...ja, garderob....

Det är iaf planen. Ska upp med lite absorbenter helt enkelt.

Det jag inriktar mig på mest är truminspelning. Och i själva inspelnings momentet så behöver jag inte direkt tips.

Har rätt bra ply på sånt. Inte får dämpat inte för öppet osv.

Men jag vill även kunna spela in det mesta. Sång och gitarr är viktigt. Men ja, det ska ju agera STUDIO. Inte hemstudio.

Åt dels mitt band, och dels mig själv då jag skriver en hel del musik själv.

Det jag inte fattar är hur det funkar praktiskt i ett sådant sammanhang med en ljudkort med A-dat tex. Då jag ändå måste dra linebox...Skulle bara kännas löjligt att sitta vid datorn och knappa.

Men i alla fall, jag vill nog lägga budgeten som kommer fram åt sommaren (ca. 40.000 kr) på bra inspelnings utrustning, inte mickar och så då jag fixar sånt på annat håll.

Jag behåller det kravet med 16 ch minst, då det känns bäst. Men har ni förslag med fler så är det inte en nackdel.

Vad jag siktar på är då att pre mixa på bordet och sen korrigera i datorn. Alltså att slut mixen sker i efterhand. Men jag vill använda eq osv. på bordet. Då vet jag att budgeten troligtvis kommer spricka, men vad finns det för alternativ? Digitalt?

Tror jag behöver tillägga att anledningen till budgeten är att jag är 17 bast 😉

Men det skulle vara trevligt att ha en studio klar när jag väl slutar musik gymnasiet sen (Går MoP I Skara)

Tackar åter igen för era förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Dina önskemål och krav sträcker sig långt över 40000:-... Det är den trista sanningen... Gör dig själv en tjänst och planera för en större budget så du inte blir besviken. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Protools HD system

Mac Pro

SSL Alpla Analouge 3st (12st SSL preamps)

Mickar

Nån panel för lyssning / talkback

Nån liten kontrollenhet

Runt 200000 får du nog lägga på utrustningen iaf om du ska ha riktigt bra grejor.

Annars kan du ju tjacka nåt MOTU system istället för HD-systemet, kommer du långt med oxå.

Sen mickmärken som är sjukt bra som inte är neumann är Oktavia, sE-Electronics, Line Audio.

På rum och sånt så är det bara konsultera en akustikarkitekt, det kostar 15-20000 kr sen bygget beror på hur mkt kontakter du har, och hur stort du ska ha.

Men kanske runt 200 tusen för två rum, rätt små, om du känner folk som jobbar svart. Plus all el sen och sånt såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tar vi det igen.

1 - om du absolut måste ha en mixer. Köp en sån då. 16 kanaler sa du, så då får det bli det. Minst.

Du vill ha en mixer med direct out efter mikrofonförstärkarna. Du kommer då köra datorn ungefär som en bandare. Spela in "råljud" direkt på datorn samtidigt som du använder mixern för att skapa medlyssning / medhörning. Råljudet hämtar du direkt från mixern in i ljudkort.

Dessutom vill du kunna välja ett gäng kanaler från datorn som spelas upp samtidigt som du spelar in. Dyrare inspelningsmixrar gjorda för bandare låter dig välja per kanal om just den kanalen skall vara inspelning eller lyssning. Du kanske kan hitta någon som har den funktionen inom din budget men jag är tveksam (eller snarare säker) .

Har du dessutom insert på mixern på rätt ställe kan du ju koppla in den där kompressorn redan vid inspelningen.

Kanske är det bättre att du köper en mixer med 32 kanaler och använder 16 vid inspelning och 16 vid mix.

Analoga mixrar är ett elände att underhålla. Mycket sprutande med kontaktsprej, bra om du är duktig på att löda.

Glöm inte att läsa på massor om mixrar och hur de funkar och sånt. Ju mer man kan desto mer förstår man.

2 - du behöver då 16 inkanaler till datorn och 16 utgångar

Annars kan du ju inte spela in 16 kanaler samtidigt.

Du kan kanske hitta enklare lösningar men vi har föreslagit dig en firewire-box med 8 ingångar och utgångar samt en box med 8 in och ut till.

Den första delen, firewireboxen kan till exempel vara en FireFace400 eller en Motu 828mkII eller någon annan av en massa olika kort att välja på. Den andra burken kan till exempel vara en snorbillig burk som heter Behringer ADA8000 eller kanske en RME ADI8. Även här finns en hel massa att välja på.

De här två burkarna kopplar du ihop med optisk ADAT (minns du att vi nämnt det). Lämpligen monterar du de här burkarna i ett 19 tums rack.

Och slutligen kopplar du firewireboxen med en firewirekabel in i datorn.

Ström lär boxarna behöva också.

3 - 32 kablar

Du behöver 16 kablar från mixerbordet in till ljudkorten. Varje kanal behöver ju en kabel. Vilken sorts kontakter det skall vara i respektive ände beror på vad du råkat välja för ljudburk respektive mixer.

Sen behövs det 16 kablar från utgångarna på ljudkortet bort till mixern.

4 -- en patchbay kommer du antagligen vilja ha

Det blir en himla massa omkopplande. Den vanliga lösningen är att ha en patchbay. Allting är inlött på baksidan av den och du drar sladdar på framsidan för att koppla om. Sparar himla massa strul. Läs på lite om sådana.

-- Nu kan du spela upp till 16 kanaler samtidigt.

Anslut mickarna. Ratta upp lagom förstärkning med gain-rattarna. Dra upp reglarna för att lyssna.

Starta ditt program och "koppla" ingångarna till spår i programmet och gör det record-ready.

-- Nu kan du lyssna på upp till 16 stems samtidigt och mixa på bordet

Om du skulle ha fler än 16 spår i datorn så kan du förmixa ihop till bussar, kallas ibland för stems.

Annars är det bara att koppla valfria 16 kanaler till utgångarna (sånt gör du i programmet) och mixa och EQ-a med mera på bordets reglar.

Varför inte koppla om lite och köra tillbaka två kanaler in i datorn från stereoutgången på bordet. Dessa två kanaler är din färdiga mix. Om du inte absolut vill dra in mixen på en bandare förstås.

-- lyssna på några spår, spela in på andra

Det här ställer du in per spår i datorn och naturligtvis på reglarna också.

Som du kanske fattat har många av oss andra gett upp det där med mixerbord. Det är himla mycket pryttlar och konstigt nog lyckas vi få till vad vi tycker är lika bra resultat genom att jobba bara i burken. Fast det finns ju andra som absolut vill ha analog-grejer. Det krävs alla sorters människor för att få världen att gå runt.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kör man ADAT så kan räcker det med 2 kablar för 16 kanaler. 😉

Antar att du bara kör ad/da omvandlarna och inte kopplar in nåt i dessa då?

Link to comment
Dela på andra sajter

inser du inte att det är lättare att uppnå saker som räknats upp ovan med något som redan finns inbyggt än att skaffa flera olika apparater, uppta en in-kanal till tb, latencyfri lyssning vid tracking, koppla in extern hådvara, etc .... ja då inser du inte

Går det att använda EQ'n och reglarna på Onyxen vid mix?

Inte som standard men det finns folk som har lött om borden så att direct out ligger efter eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har precis köpt lite utrustning till min studio.

Jag köpte ett beggat 003 rack, ett Behringer EURODESK MX8000 som har 24 kanaler/8 bussar. Ett sådan bord kan du hitta för ca 5000:- beggat. Kom ihåg att det är bra om det medföljer mätarbrygga. Underlättar arbetet väldigt mycket.

Till det kan du köpa en ad/da-omvandlare för ca 2000:- då har du 16 kanaler till och från datorn.

Det hela kan gå på runt 12 000:- om du har lite flyt. Då har du pengar över till lite andra saker och du kan kanske till och med bygga ut lite.

Många kommer att säga att MX8000 låter skit, brusar, läcker, bla bla. Jag har inget som helst problem med mitt, inget brus, läkage mellan kanalerna. Jag vet att det finns riktigt riktigt bra inspelningar med det bordet som ingen skulle kunna höra om det var ett bord för 50000:- eller detta.. Det hela handlar om vem som styr spakarna, kunskap och erfarenhet är det som gäller i långa loppet. Spelar ingen roll om du har ett Neve bord för 4 miljoner om du inte vet hur du ska hantera det.

Jag kan lova att ett MX8000 kommer att räcka i många år för dig! Den dagen du känner att du behärskar det så kan du byta upp dig.

Men glöm inte att resten av kedjan är minst lika viktig t.ex. mickar, ett bra studiorum med bra akustik osv.

Köpr dig ett par bra monitorer, T.ex. ADAM A5/A7, Genelec 8020/8040

Som sagt jag kan lova att ett MX8000 kommer att fungera hur bra som helst för dig.

Det var mina åsikter. Lycka till och hoppas att det löser sig.

Mvh Alex

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...