Jump to content
Annons

Studioutrustning


JerryL

Recommended Posts

Varför handlar bara allt om bord och in och utgångar?

Det kan man fråga sig...

Själv kör jag sedan ett par år tillbaks helt mixerbefriat och trivs som fisken i vattnet med det.

Jag har ett RME HDSP9652 i datorn, där jag har möjlighet att koppla in 3st externa 8-kanaliga omvandlare in/ut och 1st 2-kanalig in/ut. Totalt alltså 26 kanaler in/ut. I nuläget behöver jag inte så många, utan kör med ett RME ADI-8 DS, Benchmark ADC1 och Benchmark DAC1, men vid behov kan jag alltså koppla in 2st 8-kanaliga A/D-D/A-omvandlare till. Det behövs förstås också lämpliga preamps till det om man ska spela in mikrofoner. Tack vare Total Mix-funktionen i ljudkortet, så kan jag också fixa till så många separata mixar för medhörning som jag har utgångar, helt utan latency när jag spelar in audio.

Vill du tvunget köra med ett analogt bord, så är Toft, som redan har nämnts, absolut något att överväga - men det är mer tveksamt om det är lönt om du tittar på billigare bord, om det är ljudkvaliteten du är ute efter...

När det gäller ljudkort och omvandlare, så behöver du så många kanaler som du kommer att behöva kunna spela in eller upp samtidigt. Har du en 16-kanalig mixer som du kommer att fylla, så behöver du alltså ha 16 kanaler A/D-omvandlare (2st 8-kanaliga är vanligast, men det finns vissa, som t ex Lynx Aurora16, som har 16 i samma burk).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hmm skaffar ni ett Mackie Onyx bord med firewire så får du 16 kanaler mixerbord som dessutom fungerar som ljudkort för en billig penning. http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_1640_bundle.htm 14500 hos tysken.

skriver under på det

en vettig lösning som både ger dig nåt att vrida på å vägen in i datorn - dessutom talkback

Tycker Onyx-borden är suveräna för livebruk, men jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja ha en så klump i studion i dessa dagar. Men blir man gladare av det så.

kan ju direkt se två

* talkback

* preamps, latencyfri monitorlyssning å ljudkort i ett

dessutom nåt att vrida på - det ville han ju ha

klump förresten - e ju bara att tjonga in i ett rack eller fälla ner i ett bord så är det väl hur smidigt som helst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lästa vad jag skrev så stog det 23.9 som även du skrev. Tror du missupfattade mig lite, alltså du kan välja en procressor mindre, då blir det billigare men det är inget måste. Det med skärm och ram håller jag väll med om lite, fast jag vill hällre ha en cinema, kanske för man själv haft, vet inte men men.

Hmm missuppfattade dig som sagt. Ber om ursäkt för det. Men angående Cinema Display kommer jag aldrig att hajja. 8600 är ju bara för mkt för en 23" tycker jag även om den har LED osv. För dom pengarna får man 2st 24" plus pengar över om man väljer annat märke. Men det är såklart min åsikt.

Shit happens.

Link to comment
Dela på andra sajter

* talkback

Finns det ju många både billiga och dyra lösningar på.

* preamps, latencyfri monitorlyssning å ljudkort i ett

Precis som vilket interface som helst?

dessutom nåt att vrida på - det ville han ju ha

Ja men vad ska han använda rattarna till? Om jag inte minns fel så går det enbart att fånga direct out med firewire-modulen, så EQn på bordet påverkar ju inte det man spelar in. Och du kan dessutom bara spela upp två kanaler från datorn till bordet, så du kan inte använda bordet till att mixa med. Isåfall måste du ju ha ett extra interface för att kunna få ut alla kanalerna till bordet igen.

Det gör det helt värdelöst och onödigt i studiosammanhang.

Det är väl mycket vettigare att köpa en bra controller, exempelvis MCU, om man vill ha något att ratta med.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

* talkback

Finns det ju många både billiga och dyra lösningar på det.

* preamps, latencyfri monitorlyssning å ljudkort i ett

Precis som vilket interface som helst?

dessutom nåt att vrida på - det ville han ju ha

Ja men vad ska han använda rattarna till?

det är bättre han själv får svara på det

och lägg märke till att du talar om minst två olika lösningar här för att uppnå nåt som redan finns inbyggt

och inte direkt alla interface erbjuder 16 ingångar med bra preamps

Om jag inte minns fel så går det enbart att fånga direct out med firewire-modulen, så EQn på bordet påverkar ju inte det man spelar in.

det är faktiskt nästan helt sant

och lite korkat

självklart skulle man kunna välja före/efter strippen

men:

The Onyx FireWire Card allows you to stream up to 18 channels of 24-bit digital audio to your Mac (OSX 10.3.5 or greater) or PC (Win XP). These show up in your audio software as 16 individual audio inputs, plus a stereo L/R mix.

inte helgjutet, men visst kan man använda eq å inserts om man vill på åtminstone två kanaler

det framgår inte vad "a stereo mix" är för nåt - om det är en bussmix eller main

men vet man inte så får man väl utgå från main

http://www.mackie.com/products/onyxfirewire/

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

och lägg märke till att du talar om minst två olika lösningar här för att uppnå nåt som redan finns inbyggt

och inte direkt alla interface erbjuder 16 ingångar med bra preamps

Det spelar väl ingen roll om allt funkar bra tillsammans och dessutom ger bättre funktionalitet?

Det aktuella Onyx-bordet har dessutom bara 8 preamps, vilket väldigt många interface erbjuder.

det är faktiskt nästan helt sant

och lite korkat

självklart skulle man kunna välja före/efter strippen

Lär ju inte finnas någon större efterfrågan på det med tanke på att funktionen är tänk för att fånga liveljud som senare ska mixas i studio.

En Onyx 1620 + 8xPreamp går i runda slängar på 17-19 000kr.

Ett interface i likvärdig kvalité + 8xPreamp + Mackie MCU Pro går i runda slängar på 19-22 000kr.

Den senare lösningen ger enormt mycket mer och bättre funktionalitét och reglarna är faktiskt användbara där, inte bara en showoff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöver man till en lite dyrare studio, då snackar vi inte hemstudio i vardagsrummet. Utan ett seriöst bygge.

Gillar idén med analogt bord, digtalt in tjafs och sedan in i mac.

Frågan är då, vad är det egentligen som behövs?

Jag menar, jag är mer van vid att sitta framför datorn, än bakom datorn!

Jag har egentligen ingen aning, eller jo ett litet hum har man ju, men inte koll på det på något sätt.

Som sagt, analogt bort -> Ljudkorts mojäng -> Mac

Ni som är kunniga här får fylla i...

Behöver i första hand inte priser utan vill mest veta vad man behöver för att få ett nice ljud.

Tanken är att det blir live inspelningar:

Trummor (5 pukor, baskagge, virvel, överhäng).

Elgitarr x2 + 1 aku.

Bas

Piano/Synt

Ev. även fiol

Sång

Tanken är egentligen att jag ska ha möjlighet till att spela in allt på samma gång.

Inte nödvändigtvis att det kommer göras jämt...

Ehm...smått desperat: Hjälp!

Skulle jag skaffa bord idag skulle det bli ett analogt bord på kanske 16 kanaler där direktutgångarna från varje kanal är kopplat direkt till linjeingångarna på ljudkortet, alternativt till en patch så at man enkelt kan koppla in externa preampar till ljudkortet om man vill det.

Tofts ATB16 är en stark kandidat. Helt okej preamps och eq på varje kanal.

Ljudkortet behöver inga inbyggda preampar. Däremot 16 in- och utgångar. Jag skulle kolla in MOTUs PCI-serie. Mycket för pengarna.

Alternativt Apogees Ensemble plus 8-kanaler extern AD/DA-omvandlare. Det är ont om AD/DA-omvandlare utan inbyggda preamps i mellanprisklassen. RMEs ADI 8DS är dock ett exempel. Presonus gör ett med inbyggda preamps, Digimax FS, som jag hört gott om.

Utgångarna på ljudkortet kopplar du till tapereturerna på bordet, alternativt till en patchbay för att få större routingmöjligheter.

Vid inspelning låter du varje kanal på bordet gå till varsitt spår i inspelningsprogrammet och tillbaks till respektive returkanal på bordet. Då kan du sätta både hörlurs- och kontrollrumslyssning fysiskt på bordet. Mer snabbjobbat än att pilla i en mjukvarumixer.

Vid mix kan du förmixa vissa saker på datorn och lägga upp som mono- eller stereokanaler på bordet. Andra saker kan du skicka direkt till obrdet.

Tänk på att enklare/billigare bord ofta saknar automation, så vill du göra nivå-åkningar eller liknande får du göra det i programmet innan signalen lämnar datorn.

Kan bli lite konstiga effekter om man sedan lägger på t ex en kompressor på bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

joachimes förslag däremot låter vettigt. det är ju den typen av bord man bör satsa på om man fortfarande vill köra analogt, annars är det ingen vits känner jag.

Sen kan man ju få ett begagnat digitalbord billigt idag om man gärna vill ha ett. Ser ibland Mackie d8b säljas för struntsummor tex. Men de är ju inte lika hands-on som vanliga analogbord ändå, så jag skulle nog hellre valt en controller isåfall, betydligt smidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa Tofts bord.

Strul med många mixers och ljudkvalitén motsvarar inte alls den buzz/hype som följer med.

Satsa på ett Midas Venice om du vill ha ett analogt mixerbord med riktigt bra ljudkvalité.

Dom är inte dyra om man jämför ljudkvalité mot många "proffsbord".

Väldigt bra preamps och EQs.

http://www.midasconsoles.com/venice.html

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar väl ingen roll om allt funkar bra tillsammans och dessutom ger bättre funktionalitet?

Det aktuella Onyx-bordet har dessutom bara 8 preamps, vilket väldigt många interface erbjuder.

jag kan räkna till 16

http://www.mackie.com/home/showimage.html?...1640_top_lg.jpg

plocka nu ihop ett förslag på paket med lösa delar som ger samma funktionalitet till samma pris

priset på en ny 1640 inkl fw landar alltså på drygt 14000

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan räkna till 16

http://www.mackie.com/home/showimage.html?...1640_top_lg.jpg

plocka nu ihop ett förslag på paket med lösa delar som ger samma funktionalitet till samma pris

priset på en ny 1640 inkl fw landar alltså på drygt 14000

Ja du har rätt. Det är jag som virrar ihop borden.

Samma funktionalitet till samma pris? Vill man ha samma funktionalitet behöver man ju inte ens betala så mycket. 2xMOTU 8pre eller liknande och en Mackie Big Knob skulle ge samma funktionalitet för drygt 12 laxar.

Ja du får ju inte ett gäng reglar som du kan sitta och låtsasdra i visserligen.

Vill man ha bättre funktionalitet för samma pris så är en Tascam FW-1884 + Behringer ADA8000 ett alternativ för nästan precis 14000.

Preampsen är väl inte direkt jämförbara med Onyx, men inte så långt ifrån heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa Tofts bord.

Strul med många mixers och ljudkvalitén motsvarar inte alls den buzz/hype som följer med.

Satsa på ett Midas Venice om du vill ha ett analogt mixerbord med riktigt bra ljudkvalité.

Dom är inte dyra om man jämför ljudkvalité mot många "proffsbord".

Väldigt bra preamps och EQs.

Strul på vilket sätt?

Jag tänkte inte så mycket på hypen som på priset relaterat till funktioner.

Jag har kört Venice live och tycker det låter bra. Det är ju packat med funktioner och ganska kompakt. Blir lätt lite pilligt.

Edit: Insåg precis att jag blandat ihop Venice med Verona. Det är Verona jag tycker låter bra. Venice har jag iofs också använt, men det gav inget bestående intryck.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag väl införstådd i att du gärna vill ha ett mixerbord men jag skriver ändå till dig och kanske andra som letar en setup om ett alternativ. Onyx 1200F är grymt bra, som borden fast i rackformat med mycket funktioner. RME Fireface 800 har 8 bra preamps som man dessutom kan utöka med ADAT. Själv har jag en Onyx 800R (8 preamps rackformat) som låter suveränt. Något av dessa hade jag köpt om jag vore i behov av fler kanaler. Sedan lagt som tidigare nämnt mer pengar på kompressorer, EQ etc.

Mvh. Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha samma funktionalitet behöver man ju inte ens betala så mycket. 2xMOTU 8pre eller liknande och en Mackie Big Knob skulle ge samma funktionalitet för drygt 12 laxar.

Ja du får ju inte ett gäng reglar som du kan sitta och låtsasdra i visserligen.

Vill man ha bättre funktionalitet för samma pris så är en Tascam FW-1884 + Behringer ADA8000 ett alternativ för nästan precis 14000.

Preampsen är väl inte direkt jämförbara med Onyx, men inte så långt ifrån heller.

ja det var väl två ganska vettiga förslag förutom ev kvaliten på behringer preampsen

går det att inserta extern hårdvara på resp kanal?

hur löser du talkback på tascam-alt?

finns det nån eq?

detta går säkert att lösa på bägge: hur kopplar man 9 in så man får latency-fri lyssning vid inspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

hur löser du talkback på tascam-alt?

finns det nån eq?

Jag personligen hade offrat en ingång till talkback och dedikerat en knapp på controllern till den (alternativt en pedal). Men vill man inte göra det så är det väl en extern box som gäller. Kanske inte optimalt, men inte problematiskt precis.

EQ finns ju inte inbyggt i apparaten, men det finns ju dedikerad sektion till EQ på controllern så den är väldigt lätttillgänglig.

detta går säkert att lösa på bägge: hur kopplar man 9 in så man får latency-fri lyssning vid inspelning?

Jag har aldrig upplevt någon direkt latency när jag kopplat en extra preamp via lightpipe. Men det är klart att det blir en liten sådan. Knappast så man stör sig på det dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag väl införstådd i att du gärna vill ha ett mixerbord men jag skriver ändå till dig och kanske andra som letar en setup om ett alternativ. Onyx 1200F är grymt bra, som borden fast i rackformat med mycket funktioner. RME Fireface 800 har 8 bra preamps som man dessutom kan utöka med ADAT.

RME Fireface har 10 analoga in varav 4 st med preamps, 16 digitala kanaler via ADAT lightpipe samt 2 via S/PDIF.

Edit: Lyckades få in paragraf-tecknet!

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

hur löser du talkback på tascam-alt?

finns det nån eq?

Jag personligen hade offrat en ingång till talkback och dedikerat en knapp på controllern till den (alternativt en pedal). Men vill man inte göra det så är det väl en extern box som gäller. Kanske inte optimalt, men inte problematiskt precis.

EQ finns ju inte inbyggt i apparaten, men det finns ju dedikerad sektion till EQ på controllern så den är väldigt lätttillgänglig.

detta går säkert att lösa på bägge: hur kopplar man 9 in så man får latency-fri lyssning vid inspelning?

Jag har aldrig upplevt någon direkt latency när jag kopplat en extra preamp via lightpipe. Men det är klart att det blir en liten sådan. Knappast så man stör sig på det dock.

håller du med om att det är lättare att uppnå allt detta med onyxen?

jag menar - det är ju inte ens nåt du behöver lösa eller tänka på - det finns ju redan där

Link to comment
Dela på andra sajter

håller du med om att det är lättare att uppnå allt detta med onyxen?

Nej det gör jag inte. I studion är ju mixerdelen i onyxen helt överflödig. Även om man skulle skaffa ett extra interface för att få ut kanalerna från datorn till mixern så skulle inte mixern ha någon kontakt med datorn, vilket gör att du inte kan automatisera eller spara några mixerinställningar. Varför går 30 år bak i tiden bara för en inbyggd talkbackknapp?

Dessutom låter knappast summeringen bättre i Onyxen än i datorn.

Så snarare är det bra mycket jobbigare i praktiken med Onyx-bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det gör jag inte.

nej okej 🙂

inser du inte att det är lättare att uppnå saker som räknats upp ovan med något som redan finns inbyggt än att skaffa flera olika apparater, uppta en in-kanal till tb, latencyfri lyssning vid tracking, koppla in extern hådvara, etc .... ja då inser du inte

det är lugnt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag skulle nog hellre lagt pengar på ett billigare kort utan mixer och tagit mer pengar till riktiga mickar och byggt dämpning i lokalen.

AD/DA är nog det som påverkar minst i signalkedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

inser du inte att det är lättare att uppnå saker som räknats upp ovan med något som redan finns inbyggt än att skaffa flera olika apparater, uppta en in-kanal till tb, latencyfri lyssning vid tracking, koppla in extern hådvara, etc .... ja då inser du inte

Går det att använda EQ'n och reglarna på Onyxen vid mix?

Link to comment
Dela på andra sajter

inser du inte att det är lättare att uppnå saker som räknats upp ovan med något som redan finns inbyggt än att skaffa flera olika apparater, uppta en in-kanal till tb, latencyfri lyssning vid tracking, koppla in extern hådvara, etc .... ja då inser du inte

Du verkar ju inte inse att det blir betydligt besvärligare i längden med en sån lösning. Spela roll om man får lägga lite mer tid och tanke på att bygga ihop studion när den funkar så mycket bättre sen.

Är du släkt med glaskatten måhända?

Link to comment
Dela på andra sajter

inser du inte att det är lättare att uppnå saker som räknats upp ovan med något som redan finns inbyggt än att skaffa flera olika apparater, uppta en in-kanal till tb, latencyfri lyssning vid tracking, koppla in extern hådvara, etc .... ja då inser du inte

Går det att använda EQ'n och reglarna på Onyxen vid mix?

inte som jag förstått

och vilket jag inte propagerat för

jag ser fördelarna vid tracking

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ju inte inse att det blir betydligt besvärligare i längden med en sån lösning.

du får gärna peka på hur det blir betydligt besvärligare i längden jämfört med dom lösningar du själv föreslagit

håll dig också gärna till det jag säger - jag har öht inte nämnt nånting om att mixa genom onyxen

Link to comment
Dela på andra sajter

inte som jag förstått

och vilket jag inte propagerat för

jag ser fördelarna vid tracking

Vad i hela fridens namn ska man då med mixern till?

Sen kan du gärna berätta hur man väljer vilka kanaler man ska spela in på direkt från bordet. En ganska grundläggande funktion vid tracking.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte som jag förstått

och vilket jag inte propagerat för

jag ser fördelarna vid tracking

Vad i hela fridens namn ska man då med mixern till?

Sen kan du gärna berätta hur man väljer vilka kanaler man ska spela in på direkt från bordet. En ganska grundläggande funktion vid tracking.

tack för att du klargör att du inte är så erfaren i en studio - om du tror att mixern endast plockats fram när det varit dags för mix

eftersom den i fw-läge funkar som ett ljudkort så gör man väl på samma sätt som med ett ljudkort när man väljer kanaler

är det konstigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

du får gärna peka på hur det blir betydligt besvärligare i längden jämfört med dom lösningar du själv föreslagit

håll dig också gärna till det jag säger - jag har öht inte nämnt nånting om att mixa genom onyxen

Men är inte mixningen en ganska vesentlig del av studioarbetet? Du kan ju inte bara bortse från det.

Jag förstår inte varför man ska ha en stor och klumpig mixer som man inte har någon användning för när man kan ha två rackboxar som fyller precis samma funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

du får gärna peka på hur det blir betydligt besvärligare i längden jämfört med dom lösningar du själv föreslagit

håll dig också gärna till det jag säger - jag har öht inte nämnt nånting om att mixa genom onyxen

Men är inte mixningen en ganska vesentlig del av studioarbetet? Du kan ju inte bara bortse från det.

Jag förstår inte varför man ska ha en stor och klumpig mixer som man inte har någon användning för när man kan ha två rackboxar som fyller precis samma funktion.

som sagt: bemöt det jag säger istället för nåt helt annat

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för att du klargör att du inte är så erfaren i en studio - om du tror att mixern endast plockats fram när det varit dags för mix

Nej det är klart att den används för att styra lyssningen vid inspelning också. Men det vore väl trevligt om man kunde använda den även vid mix?

eftersom den i fw-läge funkar som ett ljudkort så gör man väl på samma sätt som med ett ljudkort när man väljer kanaler

är det konstigt?

Med en kontrollyta kan du styra det direkt därifrån istället för att fippla med musen. Betydligt enklare om man vill jobba så mycket som möjligt från bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt: bemöt det jag säger istället för nåt helt annat

Jag har ju redan nämt en massa nackdelar.

Mixern har ingen kontakt med inspelningsprogrammet, vilket gör att du inte kan:

1. Styra vilka kanaler som spår som ska spelas in på

2. Göra automatiseringar

3. Spara mixerinställningar

4. Ha transportkontroller på bordet

5. Styra pluggar från bordet

Du kan dessutom inte använda mixern till att mixa inspelningen med om du inte skaffar ett extra interface med 16 utgångar. Och då är du bara begränsad till 16 kanaler vilket är ganska lite nuförtiden.

Så det är ju knappast den helhetslösning du vill få det till. Förstår inte varför du fortfarande försöker argumentera emot något som är så uppenbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...