Jump to content
Annons

Studioutrustning


JerryL

Recommended Posts

Vad behöver man till en lite dyrare studio, då snackar vi inte hemstudio i vardagsrummet. Utan ett seriöst bygge.

Gillar idén med analogt bord, digtalt in tjafs och sedan in i mac.

Frågan är då, vad är det egentligen som behövs?

Jag menar, jag är mer van vid att sitta framför datorn, än bakom datorn!

Jag har egentligen ingen aning, eller jo ett litet hum har man ju, men inte koll på det på något sätt.

Som sagt, analogt bort -> Ljudkorts mojäng -> Mac

Ni som är kunniga här får fylla i...

Behöver i första hand inte priser utan vill mest veta vad man behöver för att få ett nice ljud.

Tanken är att det blir live inspelningar:

Trummor (5 pukor, baskagge, virvel, överhäng).

Elgitarr x2 + 1 aku.

Bas

Piano/Synt

Ev. även fiol

Sång

Tanken är egentligen att jag ska ha möjlighet till att spela in allt på samma gång.

Inte nödvändigtvis att det kommer göras jämt...

Ehm...smått desperat: Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)

Du bör nog vara mer insatt i ämnet innan du ger dig in på ett sånt projekt.

Det är som om jag skulle fråga NASA vad jag behöver för att bygga mig en egen rymdraket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som om jag skulle fråga NASA vad jag behöver för att bygga mig en egen rymdraket.

Nä riktigt så är det ju inte. Men visst krävs det kunskap för att få ett bra ljud. Bra utrustning och fin lokal är bara en bit på vägen.

Fast har man pengarna och ambitionen så ser jag inget fel i att börja med en lite proffsigare studio. Jag menar, lär sig gör man ju efter hand.

En helt ok grund behöver ju inte kosta enorma summor. Men 100 000kr får man nog räkna med att lägga ut iaf om man ska köpa nytt och bearbeta rumsakustiken.

Det bästa tycker jag är att börja smått, men satsa på grejer som är prisvärda och kan behålla i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är dumt att börja i den ändan... För valet av utrustning beror mycket på vilket sätt man jobbar. Och när man inte har erfarenhet och rutin så kommer man köpa fel grejer. För det du och jag rekommenderar kanske inte blir det han behöver sen då han kommit underfund med vad han vill göra. Är du med? 😮 Det är dumt att ta sig vatten över huvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dumt att börja i den ändan... För valet av utrustning beror mycket på vilket sätt man jobbar. Och när man inte har erfarenhet och rutin så kommer man köpa fel grejer. För det du och jag rekommenderar kanske inte blir det han behöver sen då han kommit underfund med vad han vill göra. Är du med? 😮 Det är dumt att ta sig vatten över huvet.

Javisst, jag håller med där. Men som sagt, att börja med få prylar men satsa på hyffsad kvalité med en gång är ju inte fel. Och det finns ju en hel del saker som är relativt säkra köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några rymdraketer blir det då inte, och rullbandare är nog att ta i för min del. Riktigt så analogt vill jag inte ha det.

Men jo, som ni säger, jag tänker ju inte gå ut och leta efter något på 94 kanaler och rör pre-amps och skit direkt.

När jag inte riktigt vet om jag behöver det.

Det jag vet att jag behöver är ett säkert sätt att få in ljud till datorn, kort fattat.

Den längre versionen är väll att jag känner att den firepod jag har jobbat med nu, inte riktigt räcker till.

Då jag vistas rätt mycket bland proffs grejer i skolan så känns det som att jag behöver uppgradera mig.

Och då slog tanken mig att jag kan ju lika väl köpa något som jag inte behöver byta ut om två månader.

Även om jag inte är världsbäst på varken dator eller inspelning, men då är frågan, är någon av er det? 😮

I alla fall, som sagt, lite dyrare prylar gärna, men budgeten ligger runt 50-70 tusen.

Lokalen jag spelar in i får jag hjälp med av "folk som kan det"...vad det nu betyder...

Vad ska man satsa på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag inte är världsbäst på varken dator eller inspelning, men då är frågan, är någon av er det? 😮

Jäpp! Alla utom Umemagnus, som är näst bäst. Men han är å andra sidan världsbäst på nyckelharpa.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

I den här branchen blir man aldrig fullärd. Inte ens den bästa har lärt sig precis allt.

Det finns alltid nya vägar och nya kreativa tankar och idéer.

Jag är ganska bra på skinnflöjt... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejmen, allvarligt talat. 50-60kkr kommer man ju inte jättelångt med om man ska ha "proffsprylar".

På vilket sätt känner du att din firepod inte räcker till? är det antalet ingångar eller ljudkvalitén främst? Om det är ljudkvalitén, vad har du då för mickar? Och hur bra är rummet du spelar in i?

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal lärdom är att man skall köpa exakt det man vill ha, oavsett priset -- eller billigaste möjliga. Sakerna mitt emellan är de man blir missnöjd på. Att lägga extra pengar och ändå inte bli nöjd är ingen bra idé.

Nå, du tänker spela in trumset och ett gäng instrument samtidigt. Då blir det lite snävt med 8 kanaler, men 16 räcker, 12 borde vara nog (men räkna själv).

En fungerande modell skulle då vara ett 8-kanals ljudkort och en 8-kanals extern omvandlare ansluten via ADAT.

Du behöver mickstärkare till alltihop, 16 kanaler är ett gäng att få ihop.

Sen behöver du tillräckligt med mickar för att få in alltihop.

Nån DI-box vill du nog ha också.

För lyssning behöver du monitorer.

För medhörning behöver du antagligen ett gäng hörlurar och hörlursförstärkare.

Du behöver också nåt sätt att styra monitor och hörlurar, antagligen nån form av mixer. Det finns mixrar där man kan ta ut signalen direkt efter förförstärkarna och in i datorn, sen använder man mixern för att göra medhörningsmixen. Å andra sidan finns det ljudkort där man kan mixa i ljudkortet och skapa medhörning där.

Lägg till kablar och mikrofonstativ.

Det låter som om budgeten är lite snävt tilltagen. Tyvärr.

Mycket kolla på blocket och vendolin blir det.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Rainydays: Största problemet med den är ju först och främst antalet ingångar. Och sedan även det att jag inte är van vid att jobba mycket i datorn. Vill ha grund eq, och gain framför mig, då trivs jag bäst! Ljudet är helt ok i den, inte riktigt proffs, men jävligt bra med tanke på dom 3700 kronorna vi la ut på den 🙁 Och nej, 50-60 tusen är inte mycket, men tanken är att det ska vara en början. Lägger ut mer allt efter som, kommer alltid finnas grejer man vill ha...

Trombonisten: Jo, via ADAT skulle nog funka, problemet är då att jag inte får den där "skruva-på-knappen" känslan som jag är ute efter...

DI-Boxar har vi redan 3st...

Monitorer har vi fått en deal på (Genelec) och hörlurar ska inte vara ett problem, har ett par täta själv och lär kunna skaffa ganska billigt på annat håll.

Frågan jag fortfarande inte har fått svar på är, hur skulle "analogmixer->ljudkort/omvandlare->dator" funka? Och vad är det man ska satsa på då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tänker fortsätta lite till i min tråd, för jag vet hur störande det är med nya trådar hela tiden.

Har letat runt som en tok. Och får fortfarande inte riktigt ihop det.

Vad är det som behövs för att få in ett tex. 16 ch (eller större) mixerbord in i datorn, med separata kanaler?

Nu snackar vi inte om pengar osv. jag vill bara få det svart på vitt...vad är det som behövs?

/Mvh JerryD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Så här har jag löst det i min studio:

- Stationär dator med 1 st RME Hammerfall ljudkort (2 adat in - ut)

- Mixerbord "Yamaha 02r" (visserligen en digital mixer men du har gain, eq, ordentliga reglar osv.)

- Multikabel med 8 xlr och 8 tele kopplade till de 16 ingångarna på bordet.

Med den här smidiga lösningen får du 16 kanaler in och ut i din dator via mixerbordet, och du behöver bara 4 optiska kablar mellan mixern och datorn!! Funkar kanonbra faktiskt.

Kanske kan vara något för dig?

/Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Så här har jag löst det i min studio:

- Stationär dator med 1 st RME Hammerfall ljudkort (2 adat in - ut)

- Mixerbord "Yamaha 02r" (visserligen en digital mixer men du har gain, eq, ordentliga reglar osv.)

- Multikabel med 8 xlr och 8 tele kopplade till de 16 ingångarna på bordet.

Med den här smidiga lösningen får du 16 kanaler in och ut i din dator via mixerbordet, och du behöver bara 4 optiska kablar mellan mixern och datorn!! Funkar kanonbra faktiskt.

Kanske kan vara något för dig?

/Tomas

Det lät jäkligt bra faktiskt, digital mixer har jag inget emot, mest hela dendär "jag har bara en kontroll" grejen med tex Big Knob som jag inte tycker om!

Dock så tycker nog inte budgeten om 02r bordet...i alla fall inte den budgeten jag har nu.

Men jag diggar lösningen....Och ja, det var nått sånt jag hade tänkt mig.....

Inget annat bord man skulle kunna skaffa?

Även andra alternativ på ljudkort?

Bra det där med alternativ osv...så man har lite att välja på!

/Mvh. JerryD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm skaffar ni ett Mackie Onyx bord med firewire så får du 16 kanaler mixerbord som dessutom fungerar som ljudkort för en billig penning. http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_1640_bundle.htm 14500 hos tysken. Nån skrev att Mac Pro kostar 30.000:- vilket verkligen inte stämmer. Går väl snarare på en 23 och sen ser jag ingen som helst anledning att köpa en Appleskärm för hutlösa pengar när man får en helt vanlig 24" för betydligt mindre pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

23.9 kosstar den som vanligt, du kan välja en processor mindre men det vill man inte:P.....sedan vill man kanske ha i alla fall 4gig ram, det är extra pengar plus en skärm, appls billigaste 20" är vell runt 5000. Eller den nya LED som man vill ha, dock lite dyrare.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

23.9 kosstar den som vanligt, du kan välja en processor mindre men det vill man inte:P.....sedan vill man kanske ha i alla fall 4gig ram, det är extra pengar plus en skärm, appls billigaste 20" är vell runt 5000. Eller den nya LED som man vill ha, dock lite dyrare.

Inte för att jag vill verka otrevlig eller så men har du ens tagit dig tid att kolla upp vad Mac Pron kostar? 23.995,00 kr inkl. moms & då får man till skillnad från vad du skrev 2 st 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon. Köpa Apples skärmar ser jag däremot ingen som helst anledning att göra. Man kommer undan bra mycket billigare om man köper ett annat märke. Likaså med ramminne, slöseri på pengar att köpa det från apple. 2 gig ram räcker förövrigt långt när man sitter på processorkraft utöver det vanliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm skaffar ni ett Mackie Onyx bord med firewire så får du 16 kanaler mixerbord som dessutom fungerar som ljudkort för en billig penning. http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_1640_bundle.htm 14500 hos tysken.

skriver under på det

en vettig lösning som både ger dig nåt att vrida på å vägen in i datorn - dessutom talkback

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga, blev riktigt sugen på detta bord. Jag har precis förbeställt ett digidesign 003+ R LÄNK

Går det att koppla ATB 16 till detta kort (om jag skulle köpa bordet i framtiden) så att jag även kan mixa med bordet?

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

23.9 kosstar den som vanligt, du kan välja en processor mindre men det vill man inte:P.....sedan vill man kanske ha i alla fall 4gig ram, det är extra pengar plus en skärm, appls billigaste 20" är vell runt 5000. Eller den nya LED som man vill ha, dock lite dyrare.

Inte för att jag vill verka otrevlig eller så men har du ens tagit dig tid att kolla upp vad Mac Pron kostar? 23.995,00 kr inkl. moms & då får man till skillnad från vad du skrev 2 st 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon. Köpa Apples skärmar ser jag däremot ingen som helst anledning att göra. Man kommer undan bra mycket billigare om man köper ett annat märke. Likaså med ramminne, slöseri på pengar att köpa det från apple. 2 gig ram räcker förövrigt långt när man sitter på processorkraft utöver det vanliga.

Om du lästa vad jag skrev så stog det 23.9 som även du skrev. Tror du missupfattade mig lite, alltså du kan välja en procressor mindre, då blir det billigare men det är inget måste. Det med skärm och ram håller jag väll med om lite, fast jag vill hällre ha en cinema, kanske för man själv haft, vet inte men men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lästa vad jag skrev så stog det 23.9 som även du skrev. Tror du missupfattade mig lite, alltså du kan välja en procressor mindre, då blir det billigare men det är inget måste. Det med skärm och ram håller jag väll med om lite, fast jag vill hällre ha en cinema, kanske för man själv haft, vet inte men men.

Hmm missuppfattade dig som sagt. Ber om ursäkt för det. Men angående Cinema Display kommer jag aldrig att hajja. 8600 är ju bara för mkt för en 23" tycker jag även om den har LED osv. För dom pengarna får man 2st 24" plus pengar över om man väljer annat märke. Men det är såklart min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm skaffar ni ett Mackie Onyx bord med firewire så får du 16 kanaler mixerbord som dessutom fungerar som ljudkort för en billig penning. http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_1640_bundle.htm 14500 hos tysken.

skriver under på det

en vettig lösning som både ger dig nåt att vrida på å vägen in i datorn - dessutom talkback

Tycker Onyx-borden är suveräna för livebruk, men jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja ha en så klump i studion i dessa dagar. Men blir man gladare av det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...