Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har råkat på ett problem som jag inte lyckats lösa.

Använder mig av en 48 håls neutrik patchbay, balanserad

med balanserade kablar. Problemet är att det blir rundgång i patchbayen.

Ex: har kopplat in, I/O från min preamp till baksidan på patchbayen,

Är ingen kabel kopplad till ingången på patchbayen så rundar utgången då

man drar på volym på preampen. Detta sker även när man kopplar in instrument

via intstrumentingången, dvs kör man inte i en sladd på ingången till preampen så rundar

utgångsljudet. Antagligen en basic fråga, men jag har

inte lyckats knäcka nöten ) : Nån som har koll?

Annons
Posted

Det beror på att din patchbay är inställd som "normaliserad". Då kopplas kontakterna på baksidan över/under varandra ihop om det inte sitter någon plugg i fronten. Man ska med andra ord normalt inte sätta in- och utgångar på samma enhet direkt under/över varandra, utan i stället välja sådant som man vet att man oftast vill ha kopplade till vartannat.

Om man kan ställa om patchbayen, så kan man annars välja "non-normalled", så försvinner all kontakt mellan kontakterna över/under varandra - men eftersom det är ganska praktiskt med "normalled", så är det lite synd att förlora den möjligheten...

Posted (edited)

Rundgång från en balanserad patchbay.. Knappast!!! Nåt är felkonfat i din setup. Kolla så inte några av dina TRS out från ljudkortet är konfade som stereo snarare än som balanserade som du säger..🙂

EDIT: Äsch ser att Claes har ett vettigare och mer antagligt svar än mitt.. Lyss på Claes 😉

Edited by hegobald
Posted

Stort tack för svar, det var som jag misstänkte.

Har undrat i ett år nu utan att komma mig för att fråga någon.

Har nu en Neutrik Patchbay som körs som half normalled,

vad är fördelen med det? Om man vill undvika rundgångsfenomenet,

är det split man ska köra? Alt vartannat då förstås.

http://www.neutrik.com/fl/en/audio/210_460...-L1_detail.aspx

Posted (edited)
Stort tack för svar, det var som jag misstänkte.

Har undrat i ett år nu utan att komma mig för att fråga någon.

Har nu en Neutrik Patchbay som körs som half normalled,

vad är fördelen med det? Om man vill undvika rundgångsfenomenet,

är det split man ska köra? Alt vartannat då förstås.

http://www.neutrik.com/fl/en/audio/210_460...-L1_detail.aspx

Kör halvnormaliserad, varför ska du ha preampens utgång direktkopplad till ingången?

Det är precis som Claes säger att det kommer runda om du har kopplat en enhet tillbaka till sin egen input.

Det vanligare är att man kör ljudkortsingångar på undre raden och preamps/kompressorer/whatever-utgångar överst, så att alla analoga enheter är direkt kopplade för inspelning. Sedan kan du ju ha ljudkortets utgångar direktkopplade till preamps/kompressor-ingångar också, i samma patchbay om du vill.

Om du kör halvnormaliserat kan du även splitta signaler direkt i patchen eftersom signalen till undre hålet inte bryts om du sätter en telekabel överst.

Jag brukar använda det till att spela in en ren signal och en komprimerad vid tex sånginspelning, mycket trevlig möjlighet att ha.

Edited by Elof
Posted

Ska ner i källaren och testa dina tips nu Elof.

Tog tre läsningar innan jag fattade, men detta är ju kanon :rolleyes:

Fan att man inte tagit sig tid att kolla upp detta tidigare.

Tack!