Jump to content
Annons

Mixning/mastring


PrototypProductions

Recommended Posts

tjena, jag undrar bara om någon otroligt snäll männsika skulle kunna tänka sig att mixa ett/några tracks åt mig !? helst gratis 🙂

skulle vara skit schysst !!

håller nämligen på med ett mixtape just nu och jag är inte så jätte bra på att mixa och mastra mina tracks .. jag hade en som mixade åt mig förut men han slutade med musik, eller rättare sagt var TVUNGEN att sluta : / om ingen har lust att göra det gratis kan jag väll kanske betala lite ändå för de 🙂 men då ska det vara BRA!

Jag håller på med Hip-Hop/rapp 🙂

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

du kan säkert få folk att mixa åt dig gratis... men kanske inte så lyckat resultat... Jag brukar själv få stora problem då jag går på restaurang och vill ha sjysst käk gratis... I bästa fall får man skrapa gamla rester.. fast deklart är det ok att peta bort det som blivit grönt, så äre ju inga probs... åsså var det ju gratis..

Ähh.. dedär kanske lät lite besserwisser, men, jag kan tänka mig att det inte blir så många som vill göra det. Men lyckas du, så grattis.

Om det nu är ett seriöst material som du vill ut med, så kan det nog vara läge att få en sjysst produkt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena, jag undrar bara om någon otroligt snäll männsika skulle kunna tänka sig att mixa ett/några tracks åt mig !? helst gratis 🙂

skulle vara skit schysst !!

håller nämligen på med ett mixtape just nu och jag är inte så jätte bra på att mixa och mastra mina tracks .. jag hade en som mixade åt mig förut men han slutade med musik, eller rättare sagt var TVUNGEN att sluta : / om ingen har lust att göra det gratis kan jag väll kanske betala lite ändå för de 😉 men då ska det vara BRA!

Jag håller på med Hip-Hop/rapp 🙂

Peace

Skicka till mig så ska jag ge det ett försök, helt gratis!

Pma mig bara

Link to comment
Dela på andra sajter

ah men asså jag släpper en skiva strax och vill helst ha några låtar där mixade riktigt bra !

men jag tycker att typ 500-1000 spänn för en låt är för mycket helt enkelt .. //Douglas

Man får det man betalar för.

Tar du din musik seriöst får du kanske vara beredd på att spendera lite pengar ur egen ficka förutsatt att du inte har ett skivbolag som betalar

åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
ah men asså jag släpper en skiva strax och vill helst ha några låtar där mixade riktigt bra !

men jag tycker att typ 500-1000 spänn för en låt är för mycket helt enkelt .. 😉 //Douglas

En mix tar ungefär en arbetsdag för mig att göra.

Bara du ringer till en hantverkare så får du väl pröjsa 300 spänn plus moms 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt och hållet beroende på typ av slutformat...

Pratar vi om råa mix/mastrar i Mp3 format kan

jag oxå tänka mig gratisvarianten...

Pratar vi wav, aif eller andra okomprimerade format

blir det oftast tal om fraktkostnader osv.

Jag är inte intresserad av att sitta på 3-400mg downloads per låt

Då vill jag ha det på skiva skickat hem till mig..Ska jag sen skicka vidare osv osv...

Men 500-1000:- per låt ÄR mycket. Och jag pratar om folk som KAN mixa OCH mastra

BRA!! som inte tar så mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det väl lite beronde vilka omkostnader man själv har...

Hyra av lokal (El, telefon, bredband osv osv)..

Är det ENDA inkomsten..

Tror inte en studio tar betalt utifrån utrustning såvida man inte hyr den.

En hantverkare tar knappast betalt för antalet hammare man använder.

såvida man inte måste köpa in spikpistol bara för detta jobbet.

Jag jobbar inte med inspelning/produktion/låtskriveri men bara för

att jag inte gör det betyder inte att mina jobb blir mindre bra.

Du kan ha en utbildad hantverkare med 20 år i branchen som

gör ett luskasst jobb och ändå tar hutlöst betalt. Sen kan du

ha hemmasnickar Per som är helt outbildad och inte tar betalt

alls och gör ett helt utomordentligt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men 500-1000:- per låt ÄR mycket. Och jag pratar om folk som KAN mixa OCH mastra

BRA!! som inte tar så mycket...

Tveksam. Enkel matematik , Säg att det tar 4 timmar att mixa låten a´500 kr = 125 kr/timme - Sociala avgifter & Skatt = blir cirkus 60 kr / timmen.

Vilken Proffesionell Studio eller Mixare känner du som jobbar för samma lön som Polska jordgubbsplockare ?

Link to comment
Dela på andra sajter

deklart, är man skitduktig på att mixa/mastra, har all tid i världen och inte behöver oroa sig för att få in pengar, ja då kan man ju hålla sig på en väldig billig peng... kanske rentav gratis, att mn sen dumpar marknaden (alternativt ta betalt för sitt kunnande) behöver man ju inte bry sig om...

När jag är ute och lirar och arrangören tycer det är dyrt, brukar jag säga att själva konserten är gratis, det är dock mina 21 år av kunskaper som kostar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men 500-1000:- per låt ÄR mycket. Och jag pratar om folk som KAN mixa OCH mastra

BRA!! som inte tar så mycket...

Tveksam. Enkel matematik , Säg att det tar 4 timmar att mixa låten a´500 kr = 125 kr/timme - Sociala avgifter & Skatt = blir cirkus 60 kr / timmen.

Vilken Proffesionell Studio eller Mixare känner du som jobbar för samma lön som Polska jordgubbsplockare ?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla Picazzo, jag sa inte PROFESSIONELLA. Jag sa folk, och menar folk i allmänhet.

Läs den andra posten oxå...

Oavsett , om man tycker att 500 kr är mycket att betala för en mixning , kan man lika gärna anlita Polska jordgubbsplockare att mixa åt dig.

Resultatet lär bli de samma. Kvalitet kostar.

Har man inte råd att lägga ut 500 kr för en mixning bör man göra det själv eller lägga av med musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

deklart, är man skitduktig på att mixa/mastra, har all tid i världen och inte behöver oroa sig för att få in pengar, ja då kan man ju hålla sig på en väldig billig peng... kanske rentav gratis, att mn sen dumpar marknaden (alternativt ta betalt för sitt kunnande) behöver man ju inte bry sig om...

När jag är ute och lirar och arrangören tycer det är dyrt, brukar jag säga att själva konserten är gratis, det är dock mina 21 år av kunskaper som kostar...

Som jag sa om hantverkaren.

Dina 21 år av kunskaper gör dig inte AUTOMATISKT till en DUKTIG hantverkare.

Hur många politiker idag med massor av erfarenhet och utbildning gör ett DeFacto

BRA!! jobb?

Man kan inte stirra sig blind på erfarenhet och utbildning...

Dumpa marknaden, jovisst... 😉

Vilken marknad...Det är ju bara en massa småföretag som konkurerar

med varandra. Det ena mer hypat än det andra. Det enda företag som klarar

sig i längden är antingen det MULTISTORAHUGE företaget med massor av

aktier och hutlösa priser eller det lilla företaget med kvalitet och lågt pris.

Multistort företag är inte längre drivbart. Det blir svårare och svårare idag

att skapa ett NYTT företag i VOLVO klass eller Bofors eller så.

Ah skitsamma..

Till trådskaparen: Det FINNS personer somär MYCKEt duktiga som inte tar MYCKET betalt..

SÅ ÄR DET!

Link to comment
Dela på andra sajter

så picazzo du sitter framför datan och säger att dom som är "fattiga" eller rättare sagt dom som inte har råd med att betala så mycket bara för att få en av sina tracks GRYMT mixade .. dom ska lägga ner med musiken? :S väldigt konstigt sagt tycker jag!

/ Douglas

Japp , det e presis vad jag menar. Om du tar din musik seriöst så är 500 kr inte mycket att lägga ut för att få en låt mixad.

Det e bara att inte dricka bira i en månad/vecka vad man nu lägger ut på det. Men för 500 kr får man nog inte sin låt GRYMT mixad

dock säkert bättre än vad man själv skulle klara av.För det andra om din musik e Såååååå grym borde det inte vara svårt att få ett förlag eller skivbolag att stå för kostnaderna.

Om det nu e så att man inte vill eller kan betala 500 kr för en mixning får man väl helt enkelt lära sig att göra det själv.

Jag antar att du anser att man INTE ska betala för musik heller ?

- Det KOSTAR att ligga på topp -

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

så picazzo du sitter framför datan och säger att dom som är "fattiga" eller rättare sagt dom som inte har råd med att betala så mycket bara för att få en av sina tracks GRYMT mixade .. dom ska lägga ner med musiken? :S väldigt konstigt sagt tycker jag!

/ Douglas

Ett alternativ är ju annars att man lär sig själv. Information finns i överflöd på internet och utöver tid så behöver det inte kosta så mycket 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

håller nämligen på med ett mixtape , Jag håller på med Hip-Hop/rapp

Om det är ett Mixtape är väl dom flesta låtar redan mixade ioch med att du gör din tolkning av redan existerande låtar ,

å då är det ju bara sången/rappen som ska mixas ?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
jag håller på att lära mig 😛 men tror du jag orkar vänta tills jag lärt mig att mixa grymt eller? :S

då lär skivan/mixtapet bli släppt om typ 2 år ..

Då lär skivan vara släppt? Och vem ska släppa den? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

500-1000 spänn för att en låt ska bli mastrad å mixad // Dogge

Jag tar 500/låt när jag mixar enstaka låtar (vitt), min senaste mastring på en låt la jag ut 1200-1300kr på och jag anser det vara billigt ändå med det resultat jag får. Men självklart kan du hitta folk som vill mixa gratis åt dig. Och jag gör alltid en mix gratis som ett arbetsprov så man vet vad man får.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

vad får dig att tro att dom är mixade? för att det heter mixtape eller, haha?

okej där var jag lite uppkäftig, sorry för det

Har du varit i USA ? Har du släppt Mixtapes , Har du medverkat på Mixtapes ? Det verkar inte så.

Tror du jag e helt J**LA dum i huvud eller , Att den skulle vara mixad bara för att det är ett mixtape.?

Tack för mig , Den här tråden är nu helt ointeressant.Hoppas du hittar någon " GRYM " mixare som jobbar för Polack pengar eller mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...