Jump to content
Annons

230v eller 110v?


Evildoer (oregistrerad)

Recommended Posts

Evildoer (oregistrerad)

Vad ska jag ställa mina nya ESI nEar 05 på? 230 gissar jag på,dels för att de är förinställda på detta men även för att jag tyckte mig se något om det här,dock inget klart svar så därför frågar jag.. vill vara säker.

Tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Evildoer (oregistrerad)
Eftersom vi har 230V i elnätet i Sverige - och 110V används i USA, så lär nog svaret vara ganska givet... 😉

Tack Claes, det var det jag trodde, men mina elkunskaper är inte stora och jag hittade faktiskt inte något svar när jag sökte här så 🙂

Kanske för uppenbart för att skrivas 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi har 230V i elnätet i Sverige - och 110V används i USA, så lär nog svaret vara ganska givet... 😉

Tack Claes, det var det jag trodde, men mina elkunskaper är inte stora och jag hittade faktiskt inte något svar när jag sökte här så 🙂

Kanske för uppenbart för att skrivas 😛

Ingen fara. Det är bättre att fråga en gång för mycket, än att råka förstöra något för att man inte vågar fråga om sådant som kanske är självklart för vissa andra... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan upplysa dig/er vad som hände mig när jag en gång i min ungdom och ursinne över att datorn inte startade, trots alla mina fyranhundraåttiosjutiofem felsökningar/försök i BIOS/tangentbordskommandon/osv, tyckte att det stod "on/off" på en switch på baksidan av nätaggregatet och slog över switchen till "on". När jag satte i nätsladden sade det "POFF" i nätaggregatet och det luktade sådär gott som bara bränd elektronik kan lukta. Som grädde på moset hade det samtidigt bjudits mig en alldeles egen liten men intensiv ljusshow i sovrummet...

När jag en stund senare hade lyckats med bedriften att inte gnaga av mig min egen arm och nätt och jämt lyckats hindra datorn från att flyga ut i naturen med den andra armens hjälp, tog sanns till mig och tittade lite mer noggrant vad det stor på nätaggregatets switch löd texten på switchen: 110V/230V.

Som kuriosa kan jag berätta att det enda som gick sönder i datorn var nätaggregatet. Resten av sovrummet, huset, naturen och datorn överlevde min frustration, ilska och dumskalle 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckades nästintill bränna mitt motu 828mkII. Brukar ha det på inställt på 110 hemma eftersom hela min rigg går på 110 volt och jag kör över egen trafo för det, så skulle jag köra en inspelning med laptop och motut, tänker mig inte för utan kopplar bara in det i uttaget och kör, det lyste jättefint, säkert 10ggr starkare än det brukar och sen sa det "BEEEEEEEEHHHHHH" och la av, det visade sig bara vara säkringen som gått som tur var men man ska passa sig för att ha grejer på 110 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag jobbade tidigare som lokreparatör.

På MA-loken sitter en lindningsomkopplare på huvudtransformatorns högspänningssida (16Kv). Men den reglerar man inte med handkraft, utan det är en motor som via reglerutrustningen driver den. Man ska inte vara där med fingrarna har jag hört när loket står med spänning på för då kan man göra sig illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...