Zauron_87 Posted November 8, 2004 Share Posted November 8, 2004 Jag är helt nybörjare på cubase och spelar metal nu ska jag börja skapa trummor i cubase med lm 7 men hur gör man är (helt nybörjare) har inte köpt en midi keyboard en måsste man ha det ? eller finns det något bättre sett att skapa trummor i förklara hur plz :blink Link to comment Share on other sites More sharing options...
JJRockford Posted November 8, 2004 Share Posted November 8, 2004 Jag har alltid skrivit in trummorna i notsystem. Nu har jag visserligen inte använt Cubase till själva noteringen, utan ett urgammalt program som heter Musicator, men det finns en notediteringsdel i Cubase också, som väl är helt ok. Fast kan man inte noter alls så kanske det är lite lurigt... Är dock inte speciellt svårt att lära sig, i a f inte för att programmera enklare trumkomp. Ett annat tips är ju att ge sig ut på internet och leta färdiga midifiler. Säg att du vill ha ett typiskt rock-komp i lagom tempo, försök tänk på någon känd låt som har ett sådant komp, t ex "Living on a prayer" med Bon Jovi. Leta upp midifilen, importera den i Cubase, och radera alla kanalerna utom trummorna. Sen får du klippa och klistra tills du har ett trumspår som passar just din låt. Annars är givetvis det enklaste att skaffa sig en lite keyboard, finns ju billiga varianter med två oktaver eller något, och spela kompet så gott man kan, och sen låta Cubase rätta till det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
android Posted November 8, 2004 Share Posted November 8, 2004 Har inte Cubase nån funktion som heter nåt i stil med "drum map"? Där borde du få du upp en tidslinje och de olika trumljuden, och sedan är det bara att klicka på... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted November 8, 2004 Share Posted November 8, 2004 LM7:s ljud låter inte speciellt mycket hårdrock.. då får du lägga ner * jäkligt * mycket energi, distortion och dubba som en tok för att få fart på dom ljuden 😠 Har du begränsad budget skulle jag som föregående redan sagt, leta upp gratis ljudfiler på nätet. Har du lite deg att lägga på en plugg skulle jag rekommendera DFH Superior... trummor med rätt sound rakt ur lådan. 2495:- går den lös på men den levererar ordentligt om du programmerar den rätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 8, 2004 Share Posted November 8, 2004 ...och om man vill komma undan lite billigare, så går det bra med DFH2 också. 😠 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 ...och om man vill komma undan lite billigare, så går det bra med DFH2 också. 🙂 ..aha.. se där..trodde du drev med mig först...men det var ju fakkis sanning i varje millimeter bokstav.. 😎 Vad kostar lill-superior då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinb Posted November 21, 2004 Share Posted November 21, 2004 "Lill-superior" går lös på 130 dollar. DFH 2 Thomas Haakes sonor trumkit, och det är väl det man är ute efter? Jättebílligt tycker jag! Funderar själv på att slå till. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts