Jump to content
Annons

Tävlingen avslutad i.o.m mixningen av "No More" tack alla som varit med och hjälpt oss!


FaniSkogen

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Inga fler som lägger upp lite smakprov på där ni är nu 🙂 Trodde ju att det skulle bli så. Börjar känna mig lite dum nu att jag gjorde det. jaja, om ingen annan gör det så tar jag väll bort mitt inlägg sen 🙂

Vänta jag skall trösta dig Gizmo.

Jag kan göra nåt och lägga upp så du inte blir ensam.

Skall bara käka först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 166
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Inga fler som lägger upp lite smakprov på där ni är nu 🙂 Trodde ju att det skulle bli så. Börjar känna mig lite dum nu att jag gjorde det. jaja, om ingen annan gör det så tar jag väll bort mitt inlägg sen 🙂

Ditt smakprov var för bra *hytter med näven*. Tror att många blev lite avskräckta, det blev iaf jag.

Oj, samtidigt som jag tar det som beröm så vad det ju inte tanken att det skulle kännas så. Men jag tackar ändå för de orden 🙂, men jag e ju nyfiken på er andra 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga fler som lägger upp lite smakprov på där ni är nu 🙂 Trodde ju att det skulle bli så. Börjar känna mig lite dum nu att jag gjorde det. jaja, om ingen annan gör det så tar jag väll bort mitt inlägg sen 🙂

Vänta jag skall trösta dig Gizmo.

Jag kan göra nåt och lägga upp så du inte blir ensam.

Skall bara käka först.

🙂 Underbart! skall jag lyssna lite sedan efter repet ikväll.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är dags att nån visar upp en "färdig" (ligger givetvis i betraktarens ögon/öron osv.) mix. Så jag tänkte att jag tar intiativet och lägger upp min.

EDIT: tog bort mixen, la upp en omastrad ågra inlägg längre fram.

Jag är inget bra på att mastra så jag nöjde mig med att lägga en limiter lite försiktigt på masterbussen för jag tycker att det är ett så pass enkelt sätt att få det att låta lite färdigare. Jag hoppas att den konstruktiva kritiken får flöda nu så att jag lär mig nått av det här. Må ni ha en trivsam lyssning!

Redigerat av browno
Link to comment
Dela på andra sajter

Alright! Borde egentligen gjort andra grejjer denna eftermiddag/kväll men men... jag blev ju så ivrigt bara, hehe 😉

Jo väl, metal e absolut inte min genre, inget jag lyssnar på eller ens ha prövat mixa förr. Men tänkte just på det som blev skrivet i tråden jag startade här om dagen "Varför låter mina alster inte proffs?"... där Piccazzo skrev att ett bra sätt att bli bättre på att mixa är att just ta sig an låtar från andra genrer än man gillar/e van vid samt lyssnar på.

Så detta blev ett prov på att ta sig an en annan genre och stil... dvs. att mixen i sig kanske inte e alltför traditionell metal ljudande heller eftersom jag inte tänker i metal tankar. Men det e kanske bara roligt om den e lite annorlunda i mängden 😉

Har försökt en lite annan väg för att testa nåt nytt... väldigt lite kompression på enskilda tracks, de flesta e helt utan. Men istället har jag mixat genom en kompressor på stereobussen, vilket jobbat väldigt försiktigt.

Bara ren mix, inge mastering pluggar eller nåt försök till sånt.

Skriv gärna vad ni tycker och ge kritik... ja, ge väldans gärna kritik och skriv rent ut om det låter skit. För jag tar inte illa upp och för mig e det verkligen viktigt att få reda på om det låter skit, så var inte rädda 🙂 Jag e nog inte helt färdigt ännu men öronen börja bli trötta så jag lägger åtminstone upp en mellan mix...

Mixen hittar ni här: http://www.ludvignylund.890m.com/mixes/Sce...d%20050908).mp3 (ursäkta mig om länken e långsam)

Link to comment
Dela på andra sajter

SÅ, nu kan ni lyssna på vad jag kom fram med också. 😉 Hörde lite klickningar här och där men det är väl skräp jag kanske tar bort sen kanske. Mycket högre volym än alla andras är det allt.. 😉

http://www.speedyshare.com/589168141.html

// Philip

Redigerat av philipsaxin
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fainiskogen, det är synd att ni slarvat så förbaskat när ni spelat in.

Gitarrer som inte riktigt är i rätt tonhöjd.

Trummorna slarvigt stundtals spelade.

Basen är inte tajt den heller.

Keyboard som är otajt och ganska tråkiga ljud.

Stundtals sitter grejerna så det borde gå att göra under hela låten. Om det är så att ni inte fixar grejerna så förenkla istället.

Jag mixar er gärna gratis om ni ser till att inspelningen är tipp topp vad gäller er prestation.

Jag gillar det ni gör, men gör det ordentligt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag vill inte kommentera någon speciell mix men överlag så finns det en tendens till att bara ställa upp nivåerna och sedan liksom bara köra.

Det känns som om många har tagit JJlabsmicken och SM57 micken och bildat ett stereopar av dessa. Då blir det inget tryck i mixen.

I min skalle låter det nåstan fasfel när man gör så.

Ett annat fenomen är naturlgtvis att man använder sig av masttringspluggar för att kompensera volym och annat man kanske saknat i mixen.

Försök göra mixen utan master effekter. Få till tryck där och sedan kör pluggar på mastern.

Min mix är inte mastrad med annat att jag kör en tapesimulatorplugg på hela paketet för att limma ihop den.

Och låten har faktiskt dubbar som gör att det går att få en bra stereobild, utnyttja detta.

Separationen i mixen är också viktigt för att inte bara få en gröt. Använd EQ för att skapa plats i mixen.

Med risk att få egen kritik och skit för vad jag själv har lagt upp.... (jag duckar redan) 😆

DrLoop

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på alla olika nu samt min egen... kul att de alla skiljer så mycket från varann!

Märker att min egen så betonar lead gitarrerna mycket mer än andras, sedan har jag medvetet

försökt fokusera på tom fills samt pianot oxå mer än vad andra gjort verkar det som. Gitarrsoundet

så är väl kanske lite mer typiskt rock också, försökt få det lite middigare och inte så scoopat metalsound.

Har inte varit försiktig med EQ direkt utan kapat och klippt rätt mycket... speciellt gitarrerna då. Har använt både sm57 och JJ spåren, pannat dem relativt nära varandra och EQat dem skilt från varandra. Har mest använt JJ spåren och sm57 svagare i bakgrunden för att fylla ut. Känns som om min kick också har lite annan karaktär än en normal metalkick. Allmänt sådär dagen efter så skulle jag vilja höra mer separation och definition.

Gizmosis, gillar de tunga gitarrerna... känns som om det skulle luta lite för mycket till höger dock. Tycker

det låter riktigt tight och sitter riktigt bra annars, speciellt med tanke på att du endast hade 45min lag på den.

Intressant att det inte låter så farligt brett, de e väl kanske det som delvis bidrar till det tighta soundet oxå.

Låter mycket brutalare än min egen mix...

drloop, gillar soundet på growlet, det låter snyggt... på nåt sätt som att det gurglar runt 😉 svårt att förklara i

text men du kanske förstår vad jag menar 😉 Håller med den första låter för tunn, variant två bättre... men det är

minsann nåt som snurrar i botten som jag tycker inte låter bra. Kanske gitarrerna som bullrar för att de har för mycke

lågregister, kanske? lyssnar i min Ultrasone lurar här för att poängtera, märks egentligen inte i mitt 2.1 system. Tycker

virveln låter lite illa, som att den villa låta mäktig men blir bara för högljud med för mycke snärt och sticker ut.

Opus99, du e ju helt klart på rätt väg. Helt rätt sound oxå, fortsätt på denna! 🙂

browno, lead gitarren i början e så långt borta att den lika gärna nästan kunde saknas om den inte hörs bättre (även om jag hade lite svårt att tolka den till först, för det låter ju aningen sjuk 😉 ). Känns som kicken har för hög nivå, speciellt i början och sedan under de lugnare partierna ala solo och så. Sen blir det ställvis lite tomt i mitten, bara kicken som dundrar på där medan det mest verkar utpanorerat till sidorna.

PhilipSaxin, för reverbigt tycker jag, pianot gillar jag inte alls när det har så stort rum på så det blir nästan lite delay på det. Nån gitarr där i bakgrunden verkar har samma problem gällande reverbet, blir för stökigt. Trummorna, här oxå för mycket reverb samt att de nästan spricker på ställen... men det kanske skulle låta tufft bara de inte var så rummiga. Märkväl detta är bara min åsikt och jag e väl inte känd för att gilla reverb direkt 😉

Zauron_87, gitarrerna låter brutala men det blir lite buller-time här (kan hända att det e i kombination med kicken). Sedan sticker synthen ut för mycket.

Allmänt bara, som drloop också skrev om att få till trycket redan i mixen. Så e det lite synd att låtarna e blandade huller om buller, vissa endast mix, vissa hemma mastrade och vissa bara kastat en limiter på... Vore intressantare att höra allas som mix endast för att få lite mer ärlig bild av det hela. För i vissa fall så blir det ju bara sämre när man har mixat ett par timmar och har trötta öron och lägger på en limiter bara för att få upp volymen och då märker ju inte alltid de trötta öronen att det visserligen höjer volymen men förstör kanske balansen. De e ju bara att vrida upp volymen lite när man lyssnar juh 🙂

Märk väl här nu killar att jag inte försöker sätta nån på plats eller säger att jag vet bäst eller nåt... för bland alla här på forumet så e jag nog närmare botten på "Top 100 Mix masters" listan, hehe 😉 dvs. bli inte förbannade på mig för att jag kritiserar, jag skriver det som jag upplevt när ja hört era mixar, lika får ni gärna göra åt mig. Jag blir inte bitter och sur om ni sågar mig, utan ska ta åt mig och lära av det.

Haha, lag för skojs skull på några Iron Maiden låtar efter jag hade lyssnat på dessa mixar... Geee vad gammal metal låter tunn och försiktig gentemot detta! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade i filerna igår och det är bara att inse - det är ett för stort projekt för min nuvarande burk, tyvärr. Ny är dock på ingående... får se om jag hinner med ett test senare men det verkar finnas gott andra som gör ett bra jobb här.

Hmm...

Med tanke på hur populärt detta blev så kanske en ny avdelning på forumet skulle fylla en funktion? "Mixa mina filer" eller något sådant. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gizmosis, gillar de tunga gitarrerna... känns som om det skulle luta lite för mycket till höger dock. Tycker

det låter riktigt tight och sitter riktigt bra annars, speciellt med tanke på att du endast hade 45min lag på den.

Intressant att det inte låter så farligt brett, de e väl kanske det som delvis bidrar till det tighta soundet oxå.

Låter mycket brutalare än min egen mix...

Ursäkta att jag inte lyssnat på er andra än och skrivit något. Men jag håller på med ett bidrag till Melodifestivalen som måste mastras nu i veckan och jag fick de sista filerna igår 😉 Sedan ska jag hjälpa dig eresseraca med lite piano också, jag har inte glömt! 🙂 Men när detta är klart så ska jag lyssna på er andra också.

Att det lutar åt höger stämmer säkert på det klippet jag la upp, då jag inte medvetet ställde in någon snygg panorering utan körde det på rutin bara då jag inte riktigt hade börjat jobba med gitarrerna. Men nu har jag lyssnat på lite låtar i stilen och ser att gitarrerna i min mix mäste bli tightare och inte så spretiga som de är nu, samt så funkar inte virveln jag har i stilen om man ska lyssna på de band som jag lyssnat på, så den kanske jag ändå måste trigga för att få det soundet, eller renare sagt, den MÅSTE triggas för att få det soundet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

browno, lead gitarren i början e så långt borta att den lika gärna nästan kunde saknas om den inte hörs bättre (även om jag hade lite svårt att tolka den till först, för det låter ju aningen sjuk 😉 ). Känns som kicken har för hög nivå, speciellt i början och sedan under de lugnare partierna ala solo och så. Sen blir det ställvis lite tomt i mitten, bara kicken som dundrar på där medan det mest verkar utpanorerat till sidorna.

Jag håller absolut med dig i allt du säger. Leaden i introt ville jag helst ta bort men det känndes ju för elakt så jag gömde den istället, och jag gömde den för mycket. Kicken var nog det jag hade mest problem med och det som du har lyckats absolut bäst med jämfört med oss andra. Jag hade svårt att få min kick att höras bra och låta som en "rock-kick" (vilket jag gillar bättre, nog därför jag gillar hur din låter) så resultatet blev en hård metal-kick istället och den blev ju bitvis jättehög vilket inte alls är snyggt. Du får jättegärna berätta hur du gjorde med kicken! Din mix överhuvudtaget låter bäst, du lyckas få fram allting, även om jag tycker att cellon och keyboarden bitvis hörs för mycket. Men det är en skön mix att lyssna på, jag tycker att den har bra balans och allt låter snyggt. Virveln skulle nog kunna ha lite mer bett och lite lägre volym, men det är petitesser.

PhilipSaxin, din mix känns som sagt var lite väl reverbig. Dessutom känns den väldigt söndertryckt. Den blir liksom grötigt och odynamiskt. Du har dock ett jävla tryck i trummorna.

Zauron_87, även jag tycker att keyboardet sticker ut för mycket. Ljudet känns lite burkigt tycker jag också. Och det verkar som att du, liksom jag, inte har orkat volymåka kicken och därför fått den väldigt hög i vissa partier. Tror att du kunde panorera ut gitarrerna bättre, det låter väldigt fett nu, men det skulle bli tydligare ifall det var mer separation mellan dem.

eresseraca, du och drloop har rätt i att det bara borde vara mixar, skulle vara lättare att jämföra då. Jag tror att jag ska gå tillbaks och göra lite småändringar och sedan lägga upp en version utan limiter. Det slår mig också att det faktiskt är skönare att lyssna på de mixarna som inte är söndertryckta. Vi är nog många som inte kan mastra ordentligt med gör det ändå, trots att det bara slutar med sämre resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaoo thx för all kretik jo ja är redan medveten om allt det ni skriver,, det som ja la upp tidigare var typ första grova mixen,,,ja håller för tillfället på me att få gitarrerna ennu fetare ,,ska oxå pana ut dem mera,,,kicken är ja medveten om ska jobbas vidare på...ni är ja ärlig keyboard delen har ja inte hunnit titta på över huvud taget det kommer,,,, men ennu en gång tack för kretik är bara bra,,,kommer snart upp nya versioner av mej 🙂

Ps,,,smyg reklam http://www.myspace.com/anesticofficial ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Tyckte ingen av era mixar var bra. Är inte alls nöjd med min heller men jag tycker den låter bättre iallafall.

Jag snackade om att använda samples men det gjorde jag aldrig. Har bara suttit ikväll och mixat, skulle jag sitta en till gång skulle jag få bättre ordning på det.

Here you go (litet smakprov bara):

http://home.no/creal/creel_nomore-snabbmix.mp3

Jag vet, det är jävligt torra trummor. Virveln låter inte som jag vill. Hade problem att hitta snyggt reverb. Det bästa är att ha rumsljud och inte pålagt reverb. Nu fanns inget sånt inspelat.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...