Jump to content
Annons

Vad gäller egentligen för covers på album?


Kronblom

Recommended Posts

Hej!

Det finns säkert någon tråd om detta sedan tidigare men ingen som jag hittar.

Hur som helst så har vi spelat in en platta med 12 egna låtar och 3 covers som vi tänkte trycka upp i 300-500ex ungefär. Det jag undrar över är hur det fungerar med rättigheter med stim osv. Iom att det är covers med så antar jag att det måste registreras någonstans. Måste det anmälas till stim?

Och det andra som jag undrar lite över är detta med mastring. Låtarna är i huvudsak inspelade på en väldigt lättanvänd digitalporta så låtarna varierar en hel del i kvalite gällande ljudnivå och dylikt. (vill förtydliga att vi knappast är några proffs varken vad gäller inspelning eller musikaliskt, men det är en kul hobby). Men hur som helst så tror jag att låtarna skulle behöva att mastras så åtminstonde ljudnivån blir ungefär lika.

Tacksam för svar!

MVH / Kronblom

Redigerat av Kronblom
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Coverlåtarna måste "anmälas" till NCB, vilka ni eventuellt måste betala licensavgift för. För blanketter och övrig krånglig info: STIM:s hemsida

Ja där finns det lite info, tack för det! Jag ringer nog till stim istället, dom måste ju veta vad som gäller 🙂

Men någon som har några tips angående mastringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Anmäl ALLA era egna låtar till STIM och skicka dem framförallt i ett assurerat förseglat kuvert till er själva, för att kunna bevisa i en eventuell tvist att det är ni själva som skapat låtarna. På Posten vet de hur det går till och det är även där som ni ska tejpa, skriva namnteckningar osv. Gör alltså inte det hemma först. Kostar 180 kr om ni assurerar för värdet 50000 SEK. Ni ska alltså skicka det själva till er själva, med mottagningsbevis helst.

När det gäller covers så antar jag att ni får göra covers om de inte är kränkande för artisternas urtsprungsverk. Men det sker ytterst sällan. Är det kända ursprungslåtar?

😛

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Vad gäller egentligen för covers på album?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...