Jump to content
Annons
  • 0

Efterbearbetning och mix av trummor


wonderboy

Fråga

Hur hanterar Du trumsetet Du just har spelat in? Hur jobbar Du med kompressorer? Hur grupperar Du? Sidechain på kompressor? EQ? Insertar Du allt till en sterokanal och hur behandlar Du, i så fall, den?

Bred ut Dig och sprid Din kunskap till oss andra. Det finns egentligen inga rätt och fel så länge slutresultatet blir bra. Berätta, vi lyssnar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0
Jag har spelat med två felvända trummisar... hur gör man då? Fejkar?

Får för mig att frågan roar dig. ☺️ Eftersom ingen annan hakar på matar jag vidare.

Jag tycker egentligen inte trumpanoramat och vilket håll det är vänt åt spelar så stor roll. Har någon en stark åsikt om det böjer jag mig gärna.

Sedan drar jag inga paralleller mellan trumpanorama och mixperspektiv.

Att sätta en mix handlar för mig om helhet, inte om att sätta sig in i en enskild musikers perspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Japp.

Jag panorerar till vänster, känns bäst.

Ja det är nog ganska personlig hur man gör med panoreringen 😛 Själv mixar jag oftast hihat till vänster..

Sen så triggar jag ofta virvel och baskagge med hjälp av Logics "audio-to-score-funktion" Funkar bra, är ju lite mer pill än med t.ex drumagog. men är ett bra verktyg speciellt då själva trumsetet inte låter så fantastiskt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)
Får för mig att frågan roar dig. 😛 Eftersom ingen annan hakar på matar jag vidare.

Jag tycker egentligen inte trumpanoramat och vilket håll det är vänt åt spelar så stor roll. Har någon en stark åsikt om det böjer jag mig gärna.

Sedan drar jag inga paralleller mellan trumpanorama och mixperspektiv.

Att sätta en mix handlar för mig om helhet, inte om att sätta sig in i en enskild musikers perspektiv.

Mmm, tänkte först att man borde panorera på ett visst sätt ända tills jag spelade med två "vänster" trummisar... hur gör man dÅ

(80 tal)

Jag drar mixen mer eller mindre in mot mitten i grundkomp och kör beroende på låt mer eller mindre spacade grejer i pan om tillfälle ges på pukor och överhäng. (Utom på mina egna grejer som bar a

Mnjae eller stereofeeling på överhäng eller hur man skall förklara... ja du förstår nog var jag menar joachime.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ok för att klura lite ytterligare dr loop å Joachime ang panoramaspektrat: Betänk att trummisar ofta sitter med armarna i kors när de spelar ( alltså höger arm slår ovan vänster arm på hh medans vänster arm bankar virvel till höger strax under höger arm.) Krångligt? 😆😮 Men hur blir stereobilden? 😄 Kan man få 3D-ljud? Antagligen inom 10 år... 😄

Okej det är fredag så jag funderar extra...burp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ok för att klura lite ytterligare dr loop å Joachime ang panoramaspektrat: Betänk att trummisar ofta sitter med armarna i kors när de spelar ( alltså höger arm slår ovan vänster arm på hh medans vänster arm bankar virvel till höger strax under höger arm.) Krångligt? 😛🙂 Men hur blir stereobilden? ☺️ Kan man få 3D-ljud? Antagligen inom 10 år... 😄

Okej det är fredag så jag funderar extra...burp.

äh det kvittar väl var han har händerna, enda som är intressant är var han ställt trummorna. man kan ge lite 3d känsla genom att ta bort lite presence på det som längre bak, och lägga till lite extra bas på det som ligger på marken.

Den här tråden är jätteintressant tycker jag. http://www.ultimatemetal.com/forum/product...ge-drumset.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

NOOB fråga:

Sitter med cubase le och mixar lite trummor. Jag har en fråga. När jag skickar mina trummor till en egen grupp vill jag kunna lägga komressor ex. på de där och det funkar alldeles utmärkt, men hur gör jag för att bland in det spåret med orginaltrummorna?, jag har uppenbarligen missat nå´t i routningen eller? För orginalspåren går ju inte till master utan bara till grupp1 ex.

Tack för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Synd... jag har nämligen alltid undrat, vart står gitarristen?

Fan, det här kan man ju använda som nödutgång ifall någon inte gillar mixen. Om någon säger att det låter instängt och så, så säger man bara "Jomen, jag har mixat med inställningen att lyssnaren lyssnar från inuti själva bastrumman, förstår du" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
NOOB fråga:

Sitter med cubase le och mixar lite trummor. Jag har en fråga. När jag skickar mina trummor till en egen grupp vill jag kunna lägga komressor ex. på de där och det funkar alldeles utmärkt, men hur gör jag för att bland in det spåret med orginaltrummorna?, jag har uppenbarligen missat nå´t i routningen eller? För orginalspåren går ju inte till master utan bara till grupp1 ex.

Tack för hjälp!

precis, du har missat nåt i routningen, du har antagligen bytt ut bussen som går till mastern till gruppen istället, men du ska egentligen bara skapa en buss till den, bussarna har du till höger på din channel settings lista, där väljer du gruppen dom ska skickas till, och sen hur mycket signal du vill skicka, sen kommer båda dom spåren gå till mastern, de borde funka

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
precis, du har missat nåt i routningen, du har antagligen bytt ut bussen som går till mastern till gruppen istället, men du ska egentligen bara skapa en buss till den, bussarna har du till höger på din channel settings lista, där väljer du gruppen dom ska skickas till, och sen hur mycket signal du vill skicka, sen kommer båda dom spåren gå till mastern, de borde funka

Great!

Jag ska testa det!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ett sätt att få hela trumsetet att smälla mer är att, parallellt med den trummix du redan har, skicka spåren till en kompressor som du låter jobba ganska hårt. Ställ in en ganska snabb attack och en release så att man hör rummet "kastas tilbaks" efter varje virvel-/pukslag. Mixa in den komprimerade signalen till en lagom nivå, så att du fortfarande har balansen från din ursprungliga trummix.

Edit: felskrivning

Låter som ett bra tips! Hur gör du för att få trumsettet att inte låta så torrt i den totala mixen? Lägger du ett reverb på samma kanal som kompressorn el lägger du separata reverb på varje trumspår, el skickar du trummixen till ytterliggare en reverbkanal?

mvh jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Låter som ett bra tips! Hur gör du för att få trumsettet att inte låta så torrt i den totala mixen? Lägger du ett reverb på samma kanal som kompressorn el lägger du separata reverb på varje trumspår, el skickar du trummixen till ytterliggare en reverbkanal?

Finns ambiensmickar brukar jag försöka arbeta med dom för att få en blötare känsla. Då brukar jag rämst arbeta med kompressor för att få efterklangen som jag vill ha den, men även med eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag har inga kunskaper i ämnet utan bara mer frågor. När jag spelar in trummor

(spelar in o spelar in, jag fuskar o kör BFD) är det väldigt irriterande "efterslängar" på framförallt pukorna men också på baskaggen. Jag använder både eq o kompressor och får det ljud jag vill(mer eller mindre) men lyckas aldrig bli av med efterslängen. Kort sagt vill jag att ljudet ska bli mer solidt!?!

Mycket tacksam för svar!!!!

PS. Om nån vet hur man kan lyckas ratta fram världens fetaste baskagge så skadar det inte om jag får lite tips!

Det låter som om du vill ha en noise gate som klipper ljudet efter en viss tid. Hitta någon i ditt inspelningsprogram och lek lite med inställningar och/eller läs på om den på X antal sidor på nätet.

Angående fet baskagge så är det rätt subjektivt vad man tycker låter bra, men jag gillar när det är ett punchingt ljud. Det går att få genom en sk maximizer eller exciter (utöver alla vanliga experiment med kompressorer och EQ).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag EQar skitmycket och gatear och reverbar först virveln och sen har jag reverb på hela skiten (utom kaggen) så det får sånt där skitgött och maffigt 80-tals ljud.

Det gillar jag också. 80-talsvirvel är mumma!

Har dock ett motsatt problem soom jag hopaps någon kan hjälpa mig med.

Håller på med en låt som är ganska snabb rock och där trummorna tar "för stor plats".

Det är mycket snabba pukslag, virvlar, cymbaler mm som jag VILL ha men jag vill inte att de ska stjäla hela ljudbilden...

Nån som har lite tips?

Dvs. Jag vill att trummorna ska höras och man ska höra virvel, pukor, cymbaler, tom toms mm utan att riff och basgång dränks. Finns det några tips? Hur få trummorna "mindre" men fortfarande tunga och tydliga?

(ber jag om det "omöjliga" nu?)

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur få trummorna "mindre" men fortfarande tunga och tydliga?

Hej!

Jag skulle jobba med parallell kompression.

Lägg den ursprungliga trummixen ungefär så starkt som du vill ha den. Skicka sedan mixen till en ny grupp/buss/effektkanal och lägg en kompressor där. Komprimera relativt hårt och jobba med framförallt attack och release för att få trummorna att tränga igenom.

Hitta sedan balansen mellan ursprunglig mix och den parallella kompressionsmixen. EQ'a parallellen efter behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Att jobba med transienter och sustain är väldigt bra när man vill att trummorna ska tränga igenom. SPL Transient Designer är bra och det finns instruktionsvideos som visar tydligt hur man får till ljudet som man vill ha det. Sen finns ju tekniken för detta i plugin-form från en rad olika tillverkare. Ett tips är att lägga en sån här plug innan man komprimerar och använda längre attack så man inte tar bort effekten om man har ökat transienterna. Är det för mycket rumsljud eller om trummorna inte har det tighta ljud man söker kan man minska Sustain.

Demos finns att ladda ner från de flesta som gör denna typ av plugin: Waves, SPL m.fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ett trix för riktigt inyorface sound på trummor som jag nyligen lärt mig är att köra additativ kompression.

Alltså bussa ut alla trummspår till en stereokanal, komprimera...sist komprimerade jag skiten ur det, med så lite attack som gick och lite trixande med releasetiden efter behov. Sen lägger du stereospåret lite under de "rena" trummorna och anpassar nivån efter hur mycket tryck du vill ha. Kan tillägga att det funkar bäst om man har extern utrustning då signalen kan behöva det lilla delayet som signal kedjan ger.

..delay i extern utrustning????

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Att klippa in spåren just när pukorna spelar kan vara en bra idé, åtminstone dämpa med ett par dB när de inte används.

Sedan är det med pukor som med virvel att en del av soundet kommer ifrån överhängs/rum/ambience-mickar. Hur låter pukorna där? Optimalt så kompletterar dom närmickarna så att pukorna låter fulla och hela i mixen, men kanske lite torftiga när man solar enstaka spår.

Ett sätt att få hela trumsetet att smälla mer är att, parallellt med den trummix du redan har, skicka spåren till en kompressor som du låter jobba ganska hårt. Ställ in en ganska snabb attack och en release så att man hör rummet "kastas tilbaks" efter varje virvel-/pukslag. Mixa in den komprimerade signalen till en lagom nivå, så att du fortfarande har balansen från din ursprungliga trummix.

Edit: felskrivning

...Så alla spår till EN kanal med komp ? Hur mkt pre-fade ? eller leka hej vilt... eller samma nivå som på original-faderna på originalspåren så att säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag brukar använda en aux- eller fx-send och skicka alla trumspår efter fader (post fader) så att mixen in i kompressorn blir densamma som den okomprimerade. På gruppen/bussen/effektkanalen lägger jag en kompressor och justerar sedan in den komprimerade signalen i nivå så att den tillför något men inte tar över. Brukar lande någonstans mellan 10-20 dB under de okomprimerade trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tänkte dela med mig lite av hur jag har börjat mixa trummor, eller rättare sagt vad jag använder mig av. På senare tid använder jag mig av Waves VQ4 som egentligen är skapad för sång, men funkar förvånansvärt bra på överhänget samt vissa pukor, virvel behöver dock inte denna enligt mina öron (Beroende på set och musikstil). Blir ett lite mjukare ljud, vassheten från cymbalerna minskas och ger fin klang åt pukorna.

Funkar fint åt rent bas/gitarrspel ������ borde testas..... just say'in

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...