Jump to content
Annons
  • 0

Efterbearbetning och mix av trummor


wonderboy

Fråga

Hur hanterar Du trumsetet Du just har spelat in? Hur jobbar Du med kompressorer? Hur grupperar Du? Sidechain på kompressor? EQ? Insertar Du allt till en sterokanal och hur behandlar Du, i så fall, den?

Bred ut Dig och sprid Din kunskap till oss andra. Det finns egentligen inga rätt och fel så länge slutresultatet blir bra. Berätta, vi lyssnar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0
drloop (oregistrerad)
Hur brukar ni panorera trummorna?

Från "publikens" synvinkel (öronvinkel)? D.v.s. t.ex. hihat oftast lite till höger?

Eller från trummisens håll, som om man satt bakom trumsetet, hihat lite till vänster?

Blir alltid störd när jag lyssnar på inspelningar där trummorna är mixade "från publikens synvinkel".

Förmodligen eftersom man själv är musiker och sitter och trummar med i låten, och då vill höra det "som det var man själv som spela"...

Således, mixar jag alltid från trummisens håll.

Och skulle det va en vänsterhänt trummis - skitsamma

(han kommer inte märka nåt ändå, han är ju trummis 🙂 )

Intressant, jag har alltid mixat hihat lätt till vänster. Golvpuka alltså till höger.

Men jag har lirat med en trummis som hade hihat till höger och golvpukan bortan för hihat till höger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
drloop (oregistrerad)

Osso vart man ställd.

Trigga trummor utan en trumtrigger ala Akai från 80 talet? Hur gör man då?

Jag har hittat en på KVRaudio men den funka så där.

Vill helst ha en gratisplugg men finns det ingen sådan i genre trumtriggers så får jag väl pröjsa då.

´Vad jag vill åstakomma är, Amplitud = Velocity och en midi not eller om det finns nåt skitsmart nytt sätt att göra detta på?

JL

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)
Osso vart man ställd.

Trigga trummor utan en trumtrigger ala Akai från 80 talet? Hur gör man då?

Jag har hittat en på KVRaudio men den funka så där.

Vill helst ha en gratisplugg men finns det ingen sådan i genre trumtriggers så får jag väl pröjsa då.

´Vad jag vill åstakomma är, Amplitud = Velocity och en midi not eller om det finns nåt skitsmart nytt sätt att göra detta på?

JL

Jag får väl svara på min egen fråga då jag har testat två olika lösningar:

1. KTDrumtrigger MIDI trigger för trummor,

Så här långt en pärla! Helt enkelt skitbra.

2. Replacer enklare att använda. Lirar upp samplingar direkt i 4 levels, detta kräver dock att man pröjsar. Gratis versionen tar bara en sampling istället för de fyra möjliga levels som betalversionen erbjuder.

OK för att snabbt bilda sig en uppfattning om hur man kan få trummorna att låta med triggade stödljud.

Allt hittas som vanligt på KVRaudio! Tjoho!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

hmm.. har läst lite på tråden angående hur man panorerar. Från publikens eller trummisens synvinkel. Undrar dock: Ifall man mixar från trummisens synvinkel, så mixar man ju som ifall trummorna är mycket nära. Från publikens synvinkel däremot. Menar ni då att man ska tänka sig trumsetet några meter ifrån sig eller vad? I så fall blir det ju ingen bred ljudbild direkt. :rolleyes:

/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

En väns pappa har izotope ozone pluggen i sin studio. När jag suttit där och mixat trummor så har jag hittat fram till pluggen. Som jag annars inte hört något om. Den fungerar utmärkt på t.ex grupp och låter kanon. Dessutom finns det flera bra presets att utgå ifrån.

Vet ej om det finns demoversion, men

kolla in izotopesidan så får ni se. Det finns någon gratisplugg där också.

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

sitter just nu med en trummix o grejjar. jag har komprimerat virvelkaggen (Som för övrigt är mickad med en 57a på 2" höjd!) ordentligt smäckhårt och bastrumman ligger o myser längst bak i ljdubilden(den med mickad.. fast med en 421a!!!). sen har jag två st. småmembranare som arbetar som OH och står framför kitet cirka en on halv meter, lite komprimerade. en golvpuka som är mickad med en beta 56a lite skuren i botten (runt 150Hz) en u84a bakom kitet som arbtear lite med rumskänsla och den fetaste stormembranaren ngnsin som sitter i ett hörn ungefär 3" från golvet och kör endast rumskänsla.. så hårt komprimerat det går(för att få känsla av rummet!) trummorna ligger endast i bakgrunden på denna pop/ska låten och är som sig bör ett komp!

basen jobbar med bastrumman och är väldigt plånkig och skuren vid 260Hz.(ifall ngn undrar 😄 )

rolig mix. kan lägga upp ngt ljudexempel när den är mastrad o färdig!!!

Jonas

😛

edit: blev lite långt inlägg, och kanske lite kladdigt, men hoppas det funkar ändå! cheers.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
PS. Om nån vet hur man kan lyckas ratta fram världens fetaste baskagge så skadar det inte om jag får lite tips!

Om du tycker att det saknas botten i kaggen så kan man lägga en gate via sidechain på en typ 50-70 Hz sinus signal. Experimentera med attack/release tider tills det låter bra. Voila, värsta djupet va! 🙂

Ställ den inte på för hög nivå bara för då kan det låta för elektroniskt (om man nu inte gör sån musik...).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Stinkfist (oregistrerad)

en jävligt cool grej när det gäller pukor är att micka både ovansidan och undersidan...

Sen gejtar man ovansidan så man bara får attack därifrån och all ton från undersidan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

"Baldy..´s" notering har en point.... Men ett trumset är ett instrument som slammrar och läcker, varför vill du ha alla källor som perfekta och kontrollerade ljud? Det är detta som är problemet med samplade ljud, dom låter oftast för bra.

När trummaskinerna kom så satte man ofta upp ett helt trumset uppmikat med en högtalare i stället för trumstol, det gällde att få in rassel och läck för att få trummorna att höras i slutmixen. Idag kör vi ofta vitt eller skärt brus genom en gate för att förlänga ett virvelslag. Örat har förmåga att reagera på energi, kan vara volym (styrka) eller energi under en viss tid (att förlänga slaget med brus), effekten är densamma, 0 dB med 10 ms varaktighet, eller -10dB med 100ms varaktighet. Vid frekvenser över dryga 3 kHz är örat energisensitivt, reagerar alltså på energiinnehållet "nivå x tid".

Om ni vill kan jag utveckla detta vidare....

mvh

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

schysstaste sättet att få till en modern rockbastrumma tycker jag är att trigga om bastrumman med en samplad bastrumma som har en låååg ton och lite attack, samt kombinera trumman med ett diskant handklapp med kort efterklang..!!!

på så sätt får man ut maxad topp o botten.. 😱

om man gillar o trigga dvs.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag tillhör gruppen ljudtekniker som förbereder mycket vid inspelning för att göra mixningen enkel, i motsats till de som gör tvärtom.

Detta leder till att jag gör ganska lite förutom att ställa nivåer, panorera o lägga på ev effekter.

Jag brukar utgå från OH-stereobilden (från trummisens synvinkel) o placera ut resp närmickad trumma på "rätt plats", dvs på samma ställe. Det kan bli undantag för BK o VK som jag alltid lägger i mitten även om de skulle ligga lite vid sidan i OH:n. Dubbla BK:r kan jag ibland dra isär lite.

EQ använder jag för att skära bort lite "kartong" eller för att lägga lite mer botten i BK:n. Inga stora saker eftersom jag redan vid inspelningen ser till att få ett "bra ljud". Ett bra ljud innebär för mig en någorlunda återgivning av instrumentet, med lite finpolish på.

Effekt blir ofta ett rum, för att få lite mer slammer.

Komprimerar sällan, grupperar sällan.

I vår studio är vi alltid noga med mikning, stämning och dämpning av trummorna inför varje inspelning. Jag förstår dock inte riktigt hur man på så sätt kan slippa använda t ex kompressor? Det beror ju på musikstil, och kanske framförallt hur trummisen spelar.

Har man en ojämn trummis kan man väl placera mikarna hur snyggt som helst utan att det blir jämnt sound i mixen?

Grupperandet är väl f.ö. väldigt praktiskt om man vill justera nivån på hela trumsetet i mixen, vilket heller inte går att göra genom förberedelser?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Helt riktigt Mimla, kompressor tex kan vara bra att ha ibland, medans vid andra tillfällen då trummisen är så tight så det nästan går för en 😛 då är det inget snack om annat än att masha upp ambiens + ev. trumgrupp parallellt med den rena...

Många gör misstaget och kväver skiten ur trummorna med sina kompressorer som dom inte vet hur man använder!

(beror förstås lite på musikstil här, men ändå...)

Jag tillhör, liksom förmodligen du och mrPhil samma skara, att vara noggrann vid uppmickningen betalar sig efteråt, jag tänker alltid så för övrigt, ju mer man labbar/förbereder och gör rätt vid inspelning ju roligare och lättare blir det vid mix!

Trummor är det roligaste som finns trots att jag själv är klaviaturspelare... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vågen med typ emocore/skatepunk och liknande (typ my chemical romance och deras polare) är ganska ofta utmärkta exempel på jobbigt trumljud tycker jag. Låter som om de är spelade på en midiklaviatur utan anslagskänslighet.

Många produktioner man hört är ju så sönderkomprimerade att man får ont i öronen av att lyssna på trummornas pumpande. Cymbaler som försvinner när trummisen slår på virveln liksom. Ashett!

Vet inte vad min poäng var med det där, ville bara få ur mig det 😄

F.ö: slå mig inte nu, men mitt huvudinstrument är faktiskt trummor 🙂

Jag tycker att det överlägset viktigaste, och ofta ganska underskattade, vid truminspelning är stämning och dämpning. En välplacerad mik kan aldrig göra lika mkt skillnad som stämningen. Och om trummorna är bra stämda måste man klanta sig rejält med mikplaceringen för att förstöra ljudet nämnvärt.

Det är ganska självklart, skit in - skit ut osv, men jag tycker inte det kan poängteras nog.

Det är för övrigt ett jävla meck det där med att stämma trummor. Jäkla tur att man gått och skaffat sig studio så att man blir så illa tvungen att bli bra på det. hah

Och du har verkligen rätt när du säger "ju mer man labbar/förbereder och gör rätt vid inspelning ju roligare och lättare blir det vid mix!

Trummor är det roligaste som finns trots att jag själv är klaviaturspelare... "

Det är då få saker inom ljudteknik som är lika roliga som att mixa ett i grunden riktigt välljudande trumset.

Fan vad jag känner att jag inte kommer nån vart. hah

Nu såg jag dessutom precis att rubriken var "Efterbearbetning och mix". Sorry att jag gled ifrån ämnet lite. skit också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

det som jag nästan tycker är viktigast är ju som sagt attack/releasevärdena.

både på kagge och virvel, jag brukar jobba med 2-3 kompressorer, waves ssl som har snygg gate och som dessutom färgar ljudet lite snyggt, sedan en standard kompressor, med lite lägre attack som som bara grundkomprimerar, och sen ibland en lite snabbare som kan handskas lite med de värsta transientera. 1176an tycker jag funkar underbart på allt i trumväg nästan, den och waves ssl-limpa är fan ovärderliga när man som jag bara mixar i lådan.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag brukar först eqa och komprimera de kanaler där det behövs (brukar inte komprimera pukor av läckageskäl).

Eftersom jag mest spelar in hård och odynamisk musik så brukar jag slama ihop trummorna rätt hårt.

Bastrumma, Virvel och pukor till en stereobus (Före TRUMAUX) där jag brukar feta till botten, skära ful lågmid och öppna upp i högre miden/diskanten med en eq och lägga en limiter (Massey L2007 i love. Bara att dra i tresholden och så distar den snyggt).

Sedan skickar jag denna bussen till huvudtrumbussen (TRUMAUX)

Hihat och överhäng och ambiens skickar jag direkt till TRUMAUX-bussen.

Där kan jag behandla hela trumsetet.

|BK|->Före Trumaux

EQ-KOMP

|VK|->Före Trumaux

EQ-KOMP

|TOM1|->Före Trumaux

EQ

|TOM2|->Före Trumaux

EQ

|HH|->Trumaux

EQ

|OHL|->Trumaux

EQ

|OHR|->Trumaux

EQ

|AMB|->Trumaux

EQ-KOMP

|FÖRE TRUMAUX|->Trumaux

<EQ - KOMP>

|TRUMAUX|

<EQ-(KOMP)>

Det spelar ju rätt stor roll om du lägger EQn innan eller efter kompressorn.

Ibland när det är jättefula frekvenser i trummor som jag inte vill ha alls så Eqar jag gärna bort dom innan jag komprimerar.

Annars får man ju en ganska ärlig trumma om man komprimerar den först.

Har man ett fett snyggt rum på trummorna med en ambiens mic är det fräckt att komprimera den och leka med attacktid så att trummorna låter sjukt arga.

Har gjort lite olika med överhäng. När jag började spela in så brukade jag skära allt under typ 4K, för jag tänkte jag bara ville ha cymbaler. Men man får ju mer öppenhet om man har trummorna där oxå.

Rum är sjukt viktigt har jag kommit på.

Kommer inte på så mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har ju bara hållt på med BFD men nu är det ju mixning så det är samma sak som på riktigt.

Det första som åker på är DBX 160 2-3dB, sen 1176LN på parallell bussen, all buttons in, 15-30dB, 100Hz boost och ev lite luft med Neve 88RS eller Pultec. De två går sen in i en buss med Precison Limiter 1-2dB med lite slöare release än auto.

Jag mäter med kicken och tyngsta pukan som jag triggar samtidigt och det är en förutsättning för att jag ens ska kunna börja mixa.

Sen är det dags för Neve 88RS strippen att göra sin magi med gate, eq och kompressor. Sen testar jag bara lite olika kompressorer lite här och var. Kanske 1176 och LA2A på snare paketet. Fairchild på rumsmickarna. Jag vet inte, jag brukar experimentera en hel del.

Det är roligt som fan med trummor 😛

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Rördist på virveln. Mumma i rocksamanhang! Även cymbaler som låter för kliniska kan må bra av lite rörvärme.

Om skulle tipsa om lite VST-pluggar som (eller ja AU/RTAS om du vill men har inte dom till vardags)

fixar upp rördisten, vad skulle du tipsa om då. Jag tänker särskilt på dist till att modella en virvel med.

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag brukar "för det mesta" göra så här. Varierar naturligtvis på musikstil och vilket sound man ska åstakomma.

Uppmickning:

---------------

Kick - Beta52, Virvel - Ngn superkardoid konding, typ Röde NT3, Pukor - SM57 eller likvärdigt, Hihat - SM57 eller likvärdigt, OH - ett sjysst par kondingar.

Mixning:

---------

Kick - HiPass runt 40 (variera beroende på musikstil). Boosta bas (60-100) Skär lågmellan (200-300). Tona ner klicket (2500-3500). Gata

Virvel - HiPass runt 90. Putta upp lågmellan (100-150). Skär mellan (300-500). Eventuellt boosta lite krisp (ca 6000). Gata milt. Komprimera efter behag :-)

Hihat - HiPass runt 200. Dämpa alla kastrullfrekvenser (beroende på hihat-storlek). Dämpa toppen lite, det kommer ändå med i OH

Pukor - Bort med pappkartonen. Ligger ju naturligtvis olika för varje puka, men 200-400 någonstans. Toppa eventuellt beroende på musikstil (4000-6000)

OH - HiPass runt 200. Tona ner kastrull och eventullt överdrivet vassa frekvenser. Typ 800, 1600, 2700, 5700. Helt beroende på hur bra rummet där det spelades in var

Trumbus - Ett BRA rumsreverb, gärna ett impulsreverb. Sedan en skvätt kompressor för att limma ihopdet

Kompr.bus - Skicka hela trumbussen vidare och krossa. Putta upp det under trummorna. Behövs endast om det ska vara smack i trummorna. Rekommenderas inte för naturligt trumljud

Det enda som jag egentligen gatar är kick och lite på virveln. Virveln framförallt för att slippa överdrivet mkt hihat-läckage och annat vid komprimering om det är lite rockigare musik.

Om man inte spelar in i ett riktigt bra rum så kasta rumsmicken och använd ett bra rumsreverb istället, det låter vanligtvis båda dyrare och exklusivare.

Ett bra trick för ruffigare och skitigare trummor är att dista kompr. bussen som man drar upp under trummorna då det ger det ett lite skönt spräckt helhetsljud, samt att alla biljud förstärks och helheten blir en aning slafsigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Krikelin (oregistrerad)

Jag har allt som oftast kört med närmickning av trummorna, har använt relativt billiga mickar, sådana som kommer komplett i en liten box och kostar ett par tre tusen. Inte det bästa vet jag, men har trots allt fått ett gott resultat (i mina öron). Närmickar 10" virveln och 14" virveln från ovansidan, 10" och 14" pukorna likaså. 20" Kaggen mickas via hål i frontskinnet, micken är placerad precis i nivå med frontskinnet. Men overhead.... de mickarna håller betydligt högre klass än de övriga. Dessa sätter jag som följer, den ena sitter framför trummorna, när jag sitter och spelar har jag den snett upp till vänster om mig en halvmeter över huvudhöjd riktandes snett bakåt, nedåt till höger om mig, den andra micken sitter bakom, snett till höger om mig i höfthöjd ungefär pekandes nästan i linje med den främre overhead micken. Hmm förstod ni?

Grejen med overheadmickningen är att skapa inte bara bredd på trummorna utan även djup, måste säga att jag sågade idén när jag först hörde den men det skapar verkligen en dynamik och rumskänsla jag inte stött på förut i studiosammanhang. Med det inte menat att jag varit i väldigt många studiomiljöer 😛 Jag ställer nivåer så att overhead tar upp ca 3/4 av ljudet men för att få lite mer fokus i trummorna så blandas mixen med det komprimerade ljudet från närmickarna. Det tycker jag ger en lagom känsla av närvaro och live-känsla. Cymbalerna låter sjukt bra och trummorna låter verkligen som de gör i verkligheten, det är mycket det jag vill ha fram, ett naturligt och bra trumsound. Tänk kanske lite jazz, men med lite pop-fokus 🙂 Skum förklaring.... Jag dämpar inte någon trumma alls, eller nu ljög jag, kaggen dämpar jag med en strumpa på slagskinnet, men minimalt med strumpa på själva skinnet, mest tejp egentligen. Stämmning är viktigt som bara den, har spenderat otroligt mycket tid att hitta "rätt" stämning för varje specifik trumma, det gör att dämpning känns helt onödigt, inga konstiga övertoner eller överdriven klang när man väl hittat den optimala stämningen för trumman, vilket ofta blir ganska lågt stämt på slagsidan och något högre på resoanssidan. Återigen, tycke och smak bestämmer 🙂

Närmickarna komprimerar jag, varje mick har en egen kompressor, medan overhead är lämnad utan effekter, bra mic preamp förstås.. thats it, har aldrig behövt "mixa" trummorna efteråt inte ens på kaggen, bara mickning och den låter riktigt mjukt och fylligt, bas, gitarr och sång har varit ett rent "h-vete" att få till men trummorna, de blir ruskigt bra på en gång - återigen i mina öron och ljudteknikern som äger studion förstås. Hans ide med overhead, en gammal "räv" väldigt aktiv på sjuttiotalets musikscen.

Redigerat av Krikelin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När det gäller vilket perspektiv man lyssnar på trummorna ifrån, så spelar det mig ingen roll om trummorna pannats från publik- eller trummis perspektiv. Jag använder själv det perspektiv som inspelningen levererar. Men något som oerhört många tabbar sig på, är att om trummorna närmickats så har man samma tydlighet i briljansen och detaljerna som trummisen upplever - men som publiken inte upplever. Om man pannar trummorna från publikperspektiv, så får man tänka på det, att trummorna låter bra mycket mer dovt och detaljsnålt - dels på grund av avstånd, dels på grund av att trummorna är vinklade mot trummisen, och dels på grund av att t.ex. virvel och golvpuka "täcks" av t.ex. två pukorna som ofta är bastrum-monterade.

Sen är det alltid nån näsvis fan som dyker upp och säger "Men tänk om trummisen är vänsterhänt då? som har trummorna uppställda åt andra hållet" 😛

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Krikelin (oregistrerad)
När det gäller vilket perspektiv man lyssnar på trummorna ifrån, så spelar det mig ingen roll om trummorna pannats från publik- eller trummis perspektiv. Jag använder själv det perspektiv som inspelningen levererar. Men något som oerhört många tabbar sig på, är att om trummorna närmickats så har man samma tydlighet i briljansen och detaljerna som trummisen upplever - men som publiken inte upplever. Om man pannar trummorna från publikperspektiv, så får man tänka på det, att trummorna låter bra mycket mer dovt och detaljsnålt - dels på grund av avstånd, dels på grund av att trummorna är vinklade mot trummisen, och dels på grund av att t.ex. virvel och golvpuka "täcks" av t.ex. två pukorna som ofta är bastrum-monterade.

Sen är det alltid nån näsvis fan som dyker upp och säger "Men tänk om trummisen är vänsterhänt då? som har trummorna uppställda åt andra hållet" 😛

Jag tror det vanligaste är att man som trummis utgår från det man är "van" att höra, men jag håller med om att perspektivet trummis kontra publik skiljer sig en hel del. För min egen del är jag ute efter att få trummorna låta som jag hör dem när jag spelar. Måste vara svårt att skapa en riktig publikkänsla eftersom man måste micka så långt bort i sådna fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

I många fall då jag vill ha ett unikt och bitigt sound så skickar jag den till en gitarrförstärkare, som jag mickar upp! funkar även att lägga på en gtrsimulator, kul knep och ska oftast blendas in lite försiktigt i gtrsoundet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Krikelin (oregistrerad)
hmm.. har läst lite på tråden angående hur man panorerar. Från publikens eller trummisens synvinkel. Undrar dock: Ifall man mixar från trummisens synvinkel, så mixar man ju som ifall trummorna är mycket nära. Från publikens synvinkel däremot. Menar ni då att man ska tänka sig trumsetet några meter ifrån sig eller vad? I så fall blir det ju ingen bred ljudbild direkt. 🙂

/ adama

Är det inte lite det som är tanken, tycker jag i alla fall, att den som lyssnar ska få höra det trummisen hör i normala fall. Publikens upplevda ljud kan ju enbart förekomma då man spelar live utan PA alltså att trummorna inte är uppmickade. Det sker ju inte så ofta egentligen, går man på konsert så är det ju närmickning i allra högsta grad, då är det ju trummisens "upplevda" ljud som kommer ur högtalarna. Men visst kanske man vill ge publiken det ljud de skulle höra utan mickning, det är väl lite tycke och smak som med allt annat förstås 😏 Förespråkar varken eller men själv strävar jag efter att försöka ge den som lyssnar det ljud jag själv upplever som spelar instrumentet, för det är ju min upplevelse jag vill återge ingen annans 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)
Jag har aldrig försökt att efterlikna det sound trummisen hör. För mig är trummor ett musikinstrument och inte en lyssningsposition.

Synd... jag har nämligen alltid undrat, vart står gitarristen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag har aldrig försökt att efterlikna det sound trummisen hör. För mig är trummor ett musikinstrument och inte en lyssningsposition.

Helt sant! Däremot brukar jag tänka mig ett "publikperspektiv" när det kommer till panoreringen av trumsetet. En (i och för sig högerhänt) trummis hi-hat panoreras åt vänster osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...