Jump to content
Annons

Socket LGA 775

anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

En del återförsäljare anger för ett specifikt moderkort att det är socket 775 som gäller för processorer som fungerar med kortet men en annan anger mer precist att det är "Intel CPU (Prescott,Smithfield,Cedarmill,Conroe)". Jag har försökt begripa mig på om tex. en q6600 skulle råka vara en av dessa (Prescott,Smithfield,Cedarmill,Conroe) men det kanske är så att alla socket 775 processorer funkar?

I det här fallet så har jag kollat lite på Asus Barebone V3-P5945GC som skulle kunna bli en jäkla OK surfdator och ser på samma gång till min förvåning att q6600 propparna är nere i 1300 spänn nu. V3-P5945GC är komplett med moderkort, grafikkort och nätagg på 300W + allt i usb och FW etc etc. väg och kostar runt 800-900 spänn ex. propp, minne, hårddisk och brännare. Ja ni fattar läget, kort sagt man skulle kunna få en ganska vettig multimedia/surf/all round maskin för nästan inga pengar. I mitt fall så har jag redan läsare och även några brännare och en hårdisk så det blir ju ännu billigare.

Ni kanske undrar vad jag ska med en quadcore i en sån maskin 😎 ja jag ska leka lite 😄 och så kostar den ju ungefär som en vanlig core 2 Dual så varför inte.

Tacksam för svar

Annons
Postat

Tackar Claes bra info som vanligt.m Hmm fan att jag aldrig hittar sånt själv jag lägger allt ner ett par timmar för att kolla saker innan jag frågar här. Nåväl blind gammal gubbe är man väl. Jag ringde och kollade med MISCO som säljer burken och dom sa att den funkar med en q6600 så jag antar att står det socket 775 så funkar alla proppar med den socketen. Den kommer att funka men det kanske visas/listas fel processortyp, i värsta fall så kan man åka på att uppgradera bios till senaste enligt misco. Tror nog jag kör på en core 2 dual på 3 Ghz istället iom att kortet klarar 1333 Mhz men det beror på hur jag ska använda den det är inte riktigt klart ännu. Det kan tänkas jag helt fräckt går över på OSX på PC det är så jäkla lockande och jag har bara köpta grejor så jag känner mig inte speciellt banditaktig. I så fall så får den gå som Logic Node vilket innebär att jag kommer upp i nästan Pro kapacitet med två burkar och jag kan även köra applikationer som Final Cut 2 med den här som slav. Ja vi får se jag rapporterar tillbaka här (inte om ev. osx äventyr dock) om det visar sig vara en lyckad burk. Det finns ju Pci och Pcie så det borde ju funka med Pci FW (finns även FW onboard men säkert inte TI) med TI chipset för ljudkort så för runt 4000 allt inkluderat kanske det är ett riktigt bra nybörjar alternativ och proppen kan man ju ta med om man byter upp sig på resten av hårdvaran.

Asus V series V3-P5945 GC (minilåda med moderkort och nätagg) 864 kr

Cpu quacore eller core 2 dual ca. 1500 kr

4 gig minne ca. 900 kr

Hårddisk ca. 700 kr.

DVD ca. 350 kr.

Har man redan HDn och DVDn och nöjer sig med 2 gig så kommer man ju ner till runt 3500 spänn. Grafikkortet är integrerat och ska funka helt ok enligt uppgift så den bör ju bli ganska tyst om inte nätagget lever om förståss.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.