Jump to content
Annons

Vilket märke av ljudkort kör du på?


alexfree

Vilket märke av ljudkort kör du på?  

549 röster

  1. 1. Vilket märke av ljudkort kör du på?

    • Audiotrak
      3
    • Creamware
      16
    • Creative
      95
    • Digidesign
      28
    • Edirol/Roland
      3
    • ESI
      26
    • M-Audio
      176
    • Motu
      17
    • RME
      28
    • Andra
      86


Recommended Posts

är det ingen som har haft nåt audiotrak maya kort eller nåt annat från audiotrak!?!?

Jag använder ett Audiotrak MAYA44 och är helnöjd. 4 analoga in/4 analoga ut. Kan få ner latencyn till 1.3 ms i Sonar fast det är mer realistiskt att köra på mellan 4-8 ms när det börjar tjocka till sig med spår och plugins. Tyvärr har audiotrak slutat tillverka MAYA44 så det kommer inga nya drivrutiner (Dom som finns fungerar dock bra). Dom tillverkar dock MAYA44 mkII som i princip är samma kort fast 24bit/96kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 112
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 4 veckor senare...
Stinkey (oregistrerad)

Jag kopplar förbi mitt ljudkort och skickar mina MIDI-filer till en KORG NS5R synth modul, funkar utmärkt. Jag har en gammal dator som inte orkar så mycket mer, men uppgradering är på gång (när är det inte det?).

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Delta Audiophile 2496 funkar för mig - och asbra dessutom! 🙂

Och till det nypriset.. - Vad slår det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Dreamland Project (oregistrerad)

Creative Audigy 2 i någon bulkversion då den följde med nya datorn. Lite märklig i drivrutinerna då jag måste aktivera ASIO drivrutinerna i Cubase innan jag överhuvudtaget kan få något ljud från Korgen via datorn överhuvudtaget 😕

Annars fungerar det "bra".

Link to comment
Dela på andra sajter

Creative Audigy 2 i någon bulkversion då den följde med nya datorn. Lite märklig i drivrutinerna då jag måste aktivera ASIO drivrutinerna i Cubase innan jag överhuvudtaget kan få något ljud från Korgen via datorn överhuvudtaget 😕

Annars fungerar det "bra".

Är det mycket brus på Audigy 2 kortet också eller finns det bara på ettan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Är det mycket brus på Audigy 2 kortet också eller finns det bara på ettan?

Det kan bli lite missljud (knäppningar och annat konstigt) när jag spelar upp det jag spelat in Cubase eller annat likvärdigt program (flera kanaler), men det försvinner när jag mixat ner allt till en .Wav fil. Jämför med mitt gamla ljudkort (Noname SB kompatibelt) är detta kortet i det närmaste knäpptyst! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Röstade på "Andra"

Echo Layla24

Funkar kanon.

😱

Japp... För mig med. Bättre kan det inte bli. 😆

Dessutom är det mycket roligare när det heter nåt i stil med "Layla" än 2496 eller nåt sånt 😏

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Måste säga att jag är förvånad att det finns så många fler som använder Creatives grejer än Motu, Digidesign och RME på ett studio-forum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade inte riktigt så...

Utan snarare att för samma pris som man får ett vettigt audigy finns det ett flertal andra alternativ (nya och begagnade) som jag hellre skulle köpa för samma pengar...

Jag har tex. ett några månader gammalt M-Audio Audiosport Quattro USB-kort till salu för 1000:- + Frakt 🙂 ....(Inget fel på det mer än de kända buggarna som alla dras med)

4in/ut, Midi och "direct monitoring" i en liten silverfärgad metallbox.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Är det bara jag och en till här på forumet som använder Creamwares kort?

Lite nyfiken vem den andre kloke är?!  😕

Nu är vi tre i sådana fall. Jag har ett Creamware pulsar 2 kort. Är i stort sett nöjd....tycker dock att det kunde finnas lite vassare och roligare syntapplikationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
SteffeB (oregistrerad)

Kör ett Audigy Platinum Ex (det med externa lådan) och tycker det funkar bra. Kör 7ms i latency och kan ladda på hur mycket grejor som helst innan det kroknar. Hade också problem med brus i början innan jag ställde in ljudnivåerna från mixerbordet. Jag kör in ljudet på "Line in 2" med ca 80% av stapeln i ljudkontrollen i windows och sedan så högt som möjligt -nästan tills det sprakar 😉 - från mixerbordet... Har inte varit med om några brusproblem efter det!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Tjebe.

Har ett DSP Factory

samt ett Audiowerk8. Funderar på att byta ut Audiowerk till antingen M-box eller EMU 1212. Har hört (av en TILLFÖRLITLIG källa) att de ska vara bra. M-box för att det är pro-Tools vara, EMU 1212 att det ska vara lika bra som EMU 1821 M ?(kan det verkligen stämma)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, gammal tråd det här...

Måste säga att jag är förvånad att det finns så många fler som använder Creatives grejer än Motu, Digidesign och RME på ett studio-forum...

Det följer/följde ju ofta med nåt Creative-kort när man köper dator. Dessutom är väl det (tyvärr) det första valet när man som nybörjare ska välja kort. Det är ju ett välkänt märke och de skriver ju så fint om sina "proffsiga" kort på hemsidan... 😄

Köpte ett SB Live value-kort för 600:- när jag byggde ihop min dator för en bunt år sedan, och det hänger fortfarande med. Man måste ju komma en bit innan man har tillräcklig kunskap och utrustning för att en uppgradering verkligen ska märkas... Jag menar, mixar man i en hifi-anläggning från 70-talet så märks det inte direkt nån skillnad, men i ett par hyfsade studiomonitorer gör det faktiskt det...

Så nu är det nog alldeles snart dags att byta upp sig. Funderar på om årets julklapp från "Tomten" ska bli en Theremin-byggsats eller ett E-MU 0404... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
röstade på "andra"

Kör presonus firebox , funkar helbra !!

Skönt o plocka upp en sån här gammal tråd!! :rolleyes:

Jag kör med Motu II, Digi002, audiophile 2492, creative X-fi och nåt annat skräp som jag inte kommer ihåg....ehhh...St audio från hoontech tror jag.

Det som används dagligen är Motu och digi....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...