Jump to content

Recommended Posts

Filnamn: My Devil & I

Av: Denge

Skickad: 28 Jul 2008

Kategori: Rock/Metal

Här kommer ett litet smakprov från mitt eget projekt 6ft Drop.

Har ett 15-tal andra låtar i samma genre på gång men vill ha lite feedback på låten osv.

Man kunde inte välja nåt mellanting mellan färdig låt och skiss men det är väl där det ligger nu.

Så såga på 😛 (prodden är dock tänkt att vara rätt skitig)

Jag har spelat allt, EZ trummat och även lagt sången hemma i min lgh.

/Danne

Klicka här för att ladda ner filen

Annons

Visst att det kan låta skitigt i soundet, men slår det inte över? eller är det väldigt komprimerat? (Radio mixat)?

Skön låt annars.

/Tommie

tackar!

Jo du alldeles rätt i båda delarna.. Eller överstyrningen kommer från en overdrive som ligger på allt utom trummor, den komprimerar rätt hårt den effekten.

+ att jag tryckt upp nivåerna lite i en slaskmaster.

Det enda jag har att anmärka skulle väll vara att det känns som att saker och ting kompressorpumpar, samt att virvel/kagge är för låga i volym. Smaksak dock 😄

Ja du har rätt. Nu har jag hållit mig från att lyssna på låten ett tag för att få lite fräscha öron.

Och den pumpar lite för mycket för att jag ska vara nöjd. Jag vill ha lite "svaj" på den för att få en lite garagig (är det ens ett ord) känsla på soundet.

Virveln och kaggen har jag medvetet ställt ner lite pga samma anledning. Ville försöka få till ett 3 mickars inspelnings sound 😄 Eller nåt sånt iaf.

Har dock precis fått löfte av en kompis att han ska hjälpa mig med ommixning osv. Så det kommer en ny version + lite fler låtar snart.

Tackar för kritiken.

/Danne

Edited by Denge
  • 4 weeks later...
Lyssnade på din låt nu o den är riktigt skön =) Jag gillar särskilt gitarrljudet på kompgitarren.. du vill inte avslöja lite hur du fått den att låta så? 🙂

Det kan jag absolut göra. Ingen hemlighet utan egentligen nåt jag snott från Ritchie Blackmore. (Kompa på halsmick dvs)

Alla komp är inspelade med halsmicken på min strata, Mainstage 70's rock Cinnamon Stack.

Det jag gjort i efterbehandling är egentligen bara att skära allt under 200hz och panorera.

Jag lyssnade in mig på AC/DC innan också och det var egenligen den typen av sound jag eftersträvade 🙂 S ett lyckat misslyckande blev det.

/D

Bra låt! Men som det sägs i tidigare svar så känns allt fär komprimerat. Denna typ av musik tycker jag ska kännas stort och öppet.. Men det är min åsikt. Bra jobbat!

Tack Alexho!

Jag håller med om komprimeringen och håller på att jobba med en ommixning men tiden har än så länge inte funnits för att göra klart den.

Har lärt mig lite nya trix som jag tror kan "öppna upp" hela soundet. Men vi får se. Ska försöka hinna testa i morgon.

/Danne

Edited by Denge
Ja men tjänare Denge! Visste väl att jag skulle hitta dig här 🤪

Fan, den här låten blir bara bättre och bättre för varje gång man hör den. Helt sjuuukt!

Jag ska laga min strata, sen kan jag lägga karatesolon på dina låtar!

Absolut!

Lyssnade på din låt nu o den är riktigt skön =) Jag gillar särskilt gitarrljudet på kompgitarren.. du vill inte avslöja lite hur du fått den att låta så? 😛

Det kan jag absolut göra. Ingen hemlighet utan egentligen nåt jag snott från Ritchie Blackmore. (Kompa på halsmick dvs)

Alla komp är inspelade med halsmicken på min strata, Mainstage 70's rock Cinnamon Stack.

Det jag gjort i efterbehandling är egentligen bara att skära allt under 200hz och panorera.

Jag lyssnade in mig på AC/DC innan också och det var egenligen den typen av sound jag eftersträvade 😄 S ett lyckat misslyckande blev det.

/D

Mainstage 70's rock Cinnamon Stack? vilken/vilka mickar använde du? 😛

Mainstage 70's rock Cinnamon Stack? vilken/vilka mickar använde du? :rolleyes:

Mainstage är ett program som följer med Logic 8.

Ingenting är inspelat med stärkare utan det är rakt in i datorn som gäller. Jag bor så litet så det är omöjligt för mig att spela in förstärkt.

Så svaret på mick frågan är ingen/inga 😛

/D

• 2 weeks later...

Nu har jag äntligen lyckats mixa om denna låt. Men jag upplever det som om konverteringen till mp3 pajjar ihop ljudbilden nåt extremt. Någon som har nåt tips på hur konverteringen bör ske?

Jag konverterar audion direkt i logic i dagsläget men finns det något annat sätt så tar jag tacksammast emot tips.

Kör 320 vbr på samtliga mp3or idag.

Ladda hem något fristående WAV-> MP3-program. Men MP3-komprimeringen försämrar ju ljudet så är det bara. Somliga säger sig inte höra det, själv blir jag lika förvänad varje gång jag gjort något färdigt (i Cubase) och sedan lyssnar på min MP3:a... som sällan låter lika bra som i Cubase.

För övrigt låter ju låten bra men den kompressorpumpar fortfarande rätt kraftigt. Skönt stuk men behöver något mer - det där något är dock svårt att sätta fingret på. Gillar din röst, du har ett juste uttryck i den, passar bra för denna musikstilen!

Tackar Hellpig!

Nya mixen har inte kommit upp än 😄 Blev klar med den 4 i morse och vart tvungen att sova lite innan jobbet.

Men det är just kompressor pumpandet jag jobbat på. Har även lyft fram kagge & virvel en del.

Full spec på vad som e gjort kommer i kväll när jag skickar upp filen. Måste bara försöka lösa strulet med sabbat ljud så gott det går iaf 😮

Men jag ska kolla upp konverteringsprogram till maccen när jag kommer hem.

Största problemet jag upplever förutom kvalitetsförsämringen som jag köper pga komprimeringen är det faktum att nivåerna förändras.

Det måste ju gå att påverka på något sätt redan i mixen. Mao göra en separat mp3 mix.

Jag vet inte men ju mer jag lyssnar på MP3 ju inser jag att lossless-formaten har en massa att vinna. Tråkigt om inte alla spelare har stöd för dem dock...