Jump to content
Annons

Laptoptips till liten hemmastudio?


drphil

Recommended Posts

Tjena,

Jag har beställt en mbox 2 mini med pro tools och funderar nu på att införskaffa mig en billig laptop för runt 5-6 tusen,

vad är det viktiga i datans prestanda för att den ska fungerar bra med inspelningsbiten med ljudkortet?

Vad bör jag alltså kolla på för prestanda, minnet är viktigt va? Processorn, athlon eller intel dual core? Grafikkort har väl inget med pro tools att göra riktigt? Är kanske det inbyggda ljukortet det viktigaste för att synka datorn med mboxen?

Behöver lite info, har så dålig koll på datorer!

Här är tre förslag jag funderat på:

1. Packard Bell EasyNote MX37-U-703NCD (5999kr)

Intel Core 2 Duo T2390 (1.86 Ghz), 4096MB RAM-minne, 320GB hårddisk, 15.4" widescreenskärm, grafikkort integrated 128mb, ljudkort Realtek HD Audio bit 24.

2. Packard Bell EasyNote MX-52-B-185NC (4999kr)

MD Athlon 64 X2 TK-57 (1,90Ghz), 2048MB RAM-minne, 160GB hårddisk och 15,4" TFT-monitor, grafikkort ATI Radeon Xpress 1200 896mb, ljudkort Realtek HD Audio bit 24.

3. HP G7061

Intel Duo Core T2370 (1,73 Ghz), 2GB arbetsminne och 160GB hårddisk, 15,4" skärm, grafikkort Intel® Graphics Media Accelerator X3100 384mb, ljudkort Sound Blaster Pro-kompatible sound bit 16.

Vore som sagt trevligt med lite hjälp 😛

mvh drphil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför vill du ha en laptop?

Du får alltid mer prestanda för pengarna om du kör på en stationär dator, så om du ska inte flytta runt prylarna så tycker jag att det är bättre att satsa på en stationär dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra sak med laptop är att man kan ta den med sig. 😛

Men en sak att tänka på är att alla nya datorer har vista och allt funkar inte med vista, du måste t.ex. uppgradera ditt protools innan du kan installera det. Sedan är det ett helvete att hitta drivrutiner till den om du ska nedgradera till XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra sak med laptop är att man kan ta den med sig. 😉

Kan man det, när det är en studio?

Jag skulle inte kunna ta med mig min studio även om jag hade en laptop, och då har jag ändå inte nån jättestor studio. För den som har en liten studio kanske det funkar men många köper ju externa prylar som används i låtarna och plötsligt så är det inte bara datorn som ska tas med. Det ska läggas till externt ljudkort (som oftast kräver el, speciellt på laptops), mick, stativ, preamps, kablar och ibland andra prylar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av dom alternativ du tog fram så skulle nog jag köpt denna.

Bäst processor, mest ram-minne och störst diskstorlek.

Ev. nackdel är ju att grafikkortet är integrerat men det funkar nog bra ändå.

1. Packard Bell EasyNote MX37-U-703NCD (5999kr)

Intel Core 2 Duo T2390 (1.86 Ghz), 4096MB RAM-minne, 320GB hårddisk, 15.4" widescreenskärm, grafikkort integrated 128mb, ljudkort Realtek HD Audio bit 24.

Redigerat av Flebbo
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra sak med laptop är att man kan ta den med sig. 😉

Kan man det, när det är en studio?

Ja, han skriver ju faktiskt att han ska ha en mbox2 mini vilken i högsta grad är portabel. Sedan kanske inte tanken är att gå ut i skogen och sätta sig på en sten för att spela in, man vill ibland kunna ta med sina prylar till en polare eller repan för att spela in lite gitarr till exempel. Då behövs sällan tio rackenheter med preamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer inte ha så mycket studiogrejer att kånka på, inte till en början iaf.

Anledningen till att jag vill ha en laptop är att jag bor på två ställen, så en stationär går bort...

Men tror ni inte att någon sån här billig dator kan funka med min mbox 2 och pro tools? Vad kommer strula?

En fråga till:

Om jag skulle installera pro tools och min mbox på morsans stationära dator, skulle det bli problem att få programen att funka i en annan dator efteråt? Det är väl inte så att pro tools låser sig till den första datorn man installerar det hela på?

mvh drphil

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag kör digi002 rack med PT7.4 på både min stationära dator min laptop och det är inga problem med installationen. Däremot funkar PT jättedåligt på laptopen men jag kan använda ljudkortet med andra daws (kör digis egna ASIO-drivrutin i Adobe Audition) och det går klockrent. Kolla på digidesigns hemsida vilka datormodeller som är kompatibla med ditt ljudkort.

jag vill avråda dig från att köpa en laptop från HP. jag köpte min (en dv6064ea) i oktober eller november 2006 och har sen dess behövt byta moderkort i den 3 gånger. Andra gången jag gjorde det, vilket var i februari i år, fick jag ett moderkort som var kass från början, så det var bara att skicka tillbaks datorn till servicefirman...

bakke, har du hört talas om live-inspelning? då kan det vara smidigt att kunna ta med datorn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
jag kör digi002 rack med PT7.4 på både min stationära dator min laptop och det är inga problem med installationen. Däremot funkar PT jättedåligt på laptopen men jag kan använda ljudkortet med andra daws (kör digis egna ASIO-drivrutin i Adobe Audition) och det går klockrent. Kolla på digidesigns hemsida vilka datormodeller som är kompatibla med ditt ljudkort.

jag vill avråda dig från att köpa en laptop från HP. jag köpte min (en dv6064ea) i oktober eller november 2006 och har sen dess behövt byta moderkort i den 3 gånger. Andra gången jag gjorde det, vilket var i februari i år, fick jag ett moderkort som var kass från början, så det var bara att skicka tillbaks datorn till servicefirman...

bakke, har du hört talas om live-inspelning? då kan det vara smidigt att kunna ta med datorn 🙂

EDIT: glömde skriva att jag kör Win xp home på båda datorerna

Edit 2: begåvat av mig att trycka på fel knapp. jag ber om ursäkt

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att du skall ta dig en funderare till på hur du vill ha det med inspelningarna. Hur portabel behöver du vara?

Kommer du att sitta mycket hemma och inte ta med dig prylarna till olika inspelningsplatser, så tycker jag du skall satsa på en stationär. Då får du mer för pengarna.

Vet du däremot med dig att du kommer att "åka" runt en del och spela in, så tycker jag du skall satsa på en driftsäker laptop....och då kanske det kostar dig mer än den budget du nämnde här ovan.

Allt beror på hur du vill att dina inspelningar skall vara.

Lycka till i funderandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att du skall ta dig en funderare till på hur du vill ha det med inspelningarna. Hur portabel behöver du vara?

Kommer du att sitta mycket hemma och inte ta med dig prylarna till olika inspelningsplatser, så tycker jag du skall satsa på en stationär. Då får du mer för pengarna.

Vet du däremot med dig att du kommer att "åka" runt en del och spela in, så tycker jag du skall satsa på en driftsäker laptop....och då kanske det kostar dig mer än den budget du nämnde här ovan.

Allt beror på hur du vill att dina inspelningar skall vara.

Lycka till i funderandet!

Han skrev nyss att han bor på två olika ställen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att du skall ta dig en funderare till på hur du vill ha det med inspelningarna. Hur portabel behöver du vara?

Kommer du att sitta mycket hemma och inte ta med dig prylarna till olika inspelningsplatser, så tycker jag du skall satsa på en stationär. Då får du mer för pengarna.

Vet du däremot med dig att du kommer att "åka" runt en del och spela in, så tycker jag du skall satsa på en driftsäker laptop....och då kanske det kostar dig mer än den budget du nämnde här ovan.

Allt beror på hur du vill att dina inspelningar skall vara.

Lycka till i funderandet!

Han skrev nyss att han bor på två olika ställen 🙂

Såg inte det innan.....men min fråga kvarstår fortfarande, ska du spela in på olika ställen? Det blir roddigt i vilket fall som helst som jag ser det...ska du då ta med dig gitarr, bas, keyboard, mikrofoner m.m så tröttnar du snart... lovar ☺️

Men det är klart, kör du mycket med samplingar, loopar och mycket mjukvaruprylar så kanske det inte blir så jobbigt. 🙂

Jag önskar dig lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg inte det innan.....men min fråga kvarstår fortfarande, ska du spela in på olika ställen? Det blir roddigt i vilket fall som helst som jag ser det...ska du då ta med dig gitarr, bas, keyboard, mikrofoner m.m så tröttnar du snart... lovar 😄

Men det är klart, kör du mycket med samplingar, loopar och mycket mjukvaruprylar så kanske det inte blir så jobbigt. 😉

Jag önskar dig lycka till! 🙂

Spela in på ena stället och mixa på andra skulle faktiskt vara en ganska bra lösning!

Dock tror jag som vissa andra här att du får lägga betydligt mycket mer pengar om du ska kunna använda din laptop till något vettigt. En laptop för 6000-7000:-, den surfar och skriver man på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg inte det innan.....men min fråga kvarstår fortfarande, ska du spela in på olika ställen? Det blir roddigt i vilket fall som helst som jag ser det...ska du då ta med dig gitarr, bas, keyboard, mikrofoner m.m så tröttnar du snart... lovar 😛

Men det är klart, kör du mycket med samplingar, loopar och mycket mjukvaruprylar så kanske det inte blir så jobbigt. 😉

Jag önskar dig lycka till! 🙂

Spela in på ena stället och mixa på andra skulle faktiskt vara en ganska bra lösning!

Dock tror jag som vissa andra här att du får lägga betydligt mycket mer pengar om du ska kunna använda din laptop till något vettigt. En laptop för 6000-7000:-, den surfar och skriver man på.

Okej, jo det är ju just det att jag i nuläget bor varannan vecka på hos morsan och varannan hos farsan...

Men utifrån de synpunkter jag fått nu känns det som att en bärbar för 5-6k går fett bort? Grejen är att jag till en början bara kommer behöva dt till enklare inspelningar, då ljudkortet jag har bara har max två ingångar samtidigt, så att det inte finns firewire på dessa ljudkort kvittar ju då, eftersom mitt mbox 2 mini ändå kopplas in till usb.. Men ni tror det är helt kört att få även sådana enklare projekt att funka på en dator i denna prisklass? Kan man annars plocka ihop delar på någon sida och få det till liknande pris men ändå mer musik anpassat, känns t.ex. som att dt kan vara svårt att få tag på xp till dessa nya "pc-citylaptopserbjudanden"..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jo det är ju just det att jag i nuläget bor varannan vecka på hos morsan och varannan hos farsan...

Men utifrån de synpunkter jag fått nu känns det som att en bärbar för 5-6k går fett bort? Grejen är att jag till en början bara kommer behöva dt till enklare inspelningar, då ljudkortet jag har bara har max två ingångar samtidigt, så att det inte finns firewire på dessa ljudkort kvittar ju då, eftersom mitt mbox 2 mini ändå kopplas in till usb.. Men ni tror det är helt kört att få även sådana enklare projekt att funka på en dator i denna prisklass? Kan man annars plocka ihop delar på någon sida och få det till liknande pris men ändå mer musik anpassat, känns t.ex. som att dt kan vara svårt att få tag på xp till dessa nya "pc-citylaptopserbjudanden"..

Enklare projekt kan nog rulla bra även på en enklare laptop. Jag har en äldre laptop som jag har gjort en del inspelningar på (har inte specarna här men jag tror den har 1,6 Ghz processor och 512 Mb Ram) och dom rullar på bra i den men då innehåller dom låtarna bara 4 - 8 kanaler audio, har inga VSTi's, och jag kör Cubase LE i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Min 10 år gamla mac kan fortfarande köra 5 audiokanaler med lite effekter samt ett litet arr i Reason 1.0.

Det finns laptops under 7 000:- som har samma processor som en Macbook. Den prestanda är helt ok.

En Core2Duo med en 2gHz processor är helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock tror jag som vissa andra här att du får lägga betydligt mycket mer pengar om du ska kunna använda din laptop till något vettigt. En laptop för 6000-7000:-, den surfar och skriver man på.

Snälla nån 😛 Om du är ledsen för att du betalt alldeles för mycket för din Frost (eller vad du nu sitter på) för att få ett fungerande system, så behöver du väl inte snurra iväg totalt.. Den du tittar på RÄCKER mycket bra och du kommer inte ha några som helst problem att köra dryga 30-40 spår inkl. nödvändiga pluggar och vsti´s!

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Dock tror jag som vissa andra här att du får lägga betydligt mycket mer pengar om du ska kunna använda din laptop till något vettigt. En laptop för 6000-7000:-, den surfar och skriver man på.

Snälla nån 😛 Om du är ledsen för att du betalt alldeles för mycket för din Frost (eller vad du nu sitter på) för att få ett fungerande system, så behöver du väl inte snurra iväg totalt.. Den du tittar på RÄCKER mycket bra och du kommer inte ha några som helst problem att köra dryga 30-40 spår inkl. nödvändiga pluggar och vsti´s!

Oj, nu händer det grejer, du går mot strömmen och tipsar om någon av dessa datorer alltså? 😉 vilken tänkte du på och hur kan du vara så säker på att det kommer funka, då alla andra tror det kommer strula?

mvh drphil

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock tror jag som vissa andra här att du får lägga betydligt mycket mer pengar om du ska kunna använda din laptop till något vettigt. En laptop för 6000-7000:-, den surfar och skriver man på.

Snälla nån 😉 Om du är ledsen för att du betalt alldeles för mycket för din Frost (eller vad du nu sitter på) för att få ett fungerande system, så behöver du väl inte snurra iväg totalt.. Den du tittar på RÄCKER mycket bra och du kommer inte ha några som helst problem att köra dryga 30-40 spår inkl. nödvändiga pluggar och vsti´s!

Oj, nu händer det grejer, du går mot strömmen och tipsar om någon av dessa datorer alltså? 🙂 vilken tänkte du på och hur kan du vara så säker på att det kommer funka, då alla andra tror det kommer strula?

mvh drphil

Bl a för att jag själv sitter på en 1,7 lap med 1Gig Ram..förvisso en 7 200 varvare och separat grafik..rullar smärtfritt och den klarar det jag nämner 😛 När det gäller Vista vs XP och annat etc etc så finns det trådar om ev strul..men att det räcker till..no problem!

Edit: Tog en titt på belastningen i det projekt jag sitter med nu..det är 17 spår varav 2 med vsti). So far har jag 3 sends + 25 inserts som rullar ... toppar på strax över 50 %.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge hårdvarukonfigurationen i sig fungerar med ljudkort (chipset, GPU, FW-chipset, nätverkskort etc.) så räcker till och med en Core Solo på 1 GHz och 1 Gb RAM ganska långt. Det som är svårt att ta reda på är just om datorn fungerar över huvud taget med ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men utifrån de synpunkter jag fått nu känns det som att en bärbar för 5-6k går fett bort? Grejen är att jag till en början bara kommer behöva dt till enklare inspelningar, då ljudkortet jag har bara har max två ingångar samtidigt, så att det inte finns firewire på dessa ljudkort kvittar ju då, eftersom mitt mbox 2 mini ändå kopplas in till usb.. Men ni tror det är helt kört att få även sådana enklare projekt att funka på en dator i denna prisklass? Kan man annars plocka ihop delar på någon sida och få det till liknande pris men ändå mer musik anpassat, känns t.ex. som att dt kan vara svårt att få tag på xp till dessa nya "pc-citylaptopserbjudanden"..

När jag hade tillgång till en hemmastudio på musikskolan där jag gick under gymnasiet spelade jag aldrig in mer än en kanal åt gången (undantagsvis när jag spelade in klarinett) men det var inga problem med att komma upp i 5 spår i Pro Tools och 10 spår i Reason trots att jag bara hade spelat in två instrument, och sen pluggar på det (3-5 per kanal och några bussar). Det hade nog inte gått att öppna ens på en laptop för 5000-6000:- och då var det små projekt jag gjorde.

Summan av kademumman är alltså att; det spelar ingen roll hur få spår du spelar in samtidigt, du behöver ändå mycket datorkraft för att kunna göra något av det efteråt i datorn.

Och nej, man kan inte plocka ihop en laptop själv (eller ja, man ska aldrig säga aldrig). Det är därför de är så mycket dyrare, en stationär är bara att slänga in skiten i en låda och frakta iväg till köparen, en laptop är mer finlir. Satsa på en bra laptop direkt skulle jag rekomendera, köper du en nu för 5000-6000:- kommer du ändå bara ångra dig ganska snart när du inser att du behöver ganska mycket mer kapacitet än så. Om du ska "musikanpassa" en dator så är det extra allt som gäller!

XP är lite knepigt att få tag på men nu tycker jag det mesta verkar börja fungera under Vista. M-Audio har släppt drivrutiner till Vista vet jag till exempel, om du inte köpt något ljudkort än kan jag rekommendera M-Audio, mycket mer kort för pengarna än Digidesign (samma A/D-omvandlare ändå)!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hade tillgång till en hemmastudio på musikskolan där jag gick under gymnasiet spelade jag aldrig in mer än en kanal åt gången (undantagsvis när jag spelade in klarinett) men det var inga problem med att komma upp i 5 spår i Pro Tools och 10 spår i Reason trots att jag bara hade spelat in två instrument, och sen pluggar på det (3-5 per kanal och några bussar). Det hade nog inte gått att öppna ens på en laptop för 5000-6000:- och då var det små projekt jag gjorde.

Summan av kademumman är alltså att; det spelar ingen roll hur få spår du spelar in samtidigt, du behöver ändå mycket datorkraft för att kunna göra något av det efteråt i datorn.

Det finns en hel del datorer för 5000-6000 kr som utan problem skulle klara en hel del FÖRUTSATT att datorn är kompatibel med musikljudkort (d v s rätt chipset, FW o s v):

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#...ams=k=s20660762

men rent prestandamässigt så är det inga problem att hitta en C2D med minst 2 Gb RAM för dessa pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel del datorer för 5000-6000 kr som utan problem skulle klara en hel del

Själv kraschade jag den helt nya iMac vi körde lite titt som tätt. Använder man många pluggar storknar datorn ganska snabbt. Men visst, det borde fungera tämligen klanderfritt om man inte tänker sitta med några monstermixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det finns en hel del datorer för 5000-6000 kr som utan problem skulle klara en hel del

Själv kraschade jag den helt nya iMac vi körde lite titt som tätt. Använder man många pluggar storknar datorn ganska snabbt. Men visst, det borde fungera tämligen klanderfritt om man inte tänker sitta med några monstermixar.

Man kan ha ihjäl vilken maskin som helst. Det handlar om att hantera resurser hela tiden.

Frysa spår med mera för att spara processorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...