Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
Linus

Studiodator 2008

Recommended Posts

Hej Linus!

Jag funderar bara på varför du inte väljer en processor som Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz som kostar 1395:- på Komplett just nu, dvs 150 kr mindre än den du valde?

Eller kanske Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz för 1565:-, bara 20 kr dyrare än ditt alternativ?

Är det någon teknisk aspekt som styr ditt val?

Jag uppskattar din tråd mycket annars, sitter själv i tankar om datorköp och försöker sätta mig in i det så gott det går. Dock måste den fungera med Pro-Tools vilket inte är helt lätt att ta reda på. Allt är så svävande hela tiden, "det kan funka", "jag har aldrig haft problem när jag har byggt", "kolla den sidan där liknande delar står med" osv... ;)

// Jocke

Annons

Eller kanske Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz för 1565:-, bara 20 kr dyrare än ditt alternativ?

Är det någon teknisk aspekt som styr ditt val?

Tack för det vaksamma ögat. Givetvis är den mer prisvärd och även en bättre processor också. Då får du 45nm Wolfdale-kärnor istället för 65nm Conroe.

Passar på att ändra i listan.

Nu har jag lagt in en "budgetvariant" för PC:n som får in datorn strax under 10 000 kronors-gränsen.

om jag vill beställa datorn, men ta bort skärmen. Hur gör jag då?

Alternativ 1. Till höger om varje pryl i inköpslistan finns en ruta du kan kryssa i. Bocka för allt utom skärmen och tryck Köp-knappen längst ner.

Alternativ 2. Ovanför inköpslistan finns knappen 'Köp alla varorna i inköpslistan'. Klicka där, gå sedan till kundvagnen och plocka bort skärmen innan du går vidare till kassan.

Alternativ 1. Till höger om varje pryl i inköpslistan finns en ruta du kan kryssa i. Bocka för allt utom skärmen och tryck Köp-knappen längst ner.

Alternativ 2. Ovanför inköpslistan finns knappen 'Köp alla varorna i inköpslistan'. Klicka där, gå sedan till kundvagnen och plocka bort skärmen innan du går vidare till kassan.

TACKAR :D

TACKAR ^_^

Du skriver "beställa datorn", men är det inte så att det man beställer är *delarna* till datorn och att man själv får montera ihop datorn?

Jag har byggt datorer för länge sedan, men känner mig lite osäker på hur det fungerar nuförtiden. Är det bara att trycka ihop prylarna och så är det klart eller?

Du skriver "beställa datorn", men är det inte så att det man beställer är *delarna* till datorn och att man själv får montera ihop datorn?

Jag har byggt datorer för länge sedan, men känner mig lite osäker på hur det fungerar nuförtiden. Är det bara att trycka ihop prylarna och så är det klart eller?

Mer eller mindre, ja...

Det brukar vara smidigast att inte sätta in det seriösa ljudkortet från början, utan låta Windows ha ETT ljudkort (det som är inbyggt på moderkortet) att leka med under installationen. Inte förrän alla drivers är installerade, så sätter man in extra prylar. Se alltså till att chipset-drivers som följer med moderkortet, är installerade innan du trycker in ljudkortet.

Det kan hända att man måste flytta ljudkortet till en annan PCI-slot om det blir konflikt mellan det och något som används frekvent, men ofta fungerar det direkt. Kolla gärna i moderkortets manual vilka PCI-platser som delar IRQ med annat, så slipper du överraskningar... I bästa fall finns det någon slot som inte delar IRQ, utan har en alldeles egen. Har man ett Firewire-ljudkort, så slipper man förstås det problemet, men det är ju alltid PCI/PCIe som är snabbast (kan ge lägst latency), så många kör gärna med PCI-kort i stället, även om Firewire kan kännas lite smidigare...

Se också till att skrapa ut kylpastan på processorn, så att det inte blir ett tjockt, isolerande lager som orsakar att CPU:n får för dålig kylning. Kylpastan ska ju som bekant egentligen bara jämna ut de små ojämnheter som finns i anliggningsytorna på CPU och kylfläns. Med dagens processorer är detta viktigare än någonsin, eftersom de genererar mycket värme...

Visst är det så. Delarna får man bygga ihop själv.
Ptja, det är väldigt individuellt hur enkelt man tycker det är att bygga dator.

Några tycker att det är knepigt att skruva i nätagget, några andra tycker att det är svårt att pressa i RAM-minnet. ;)

Nåja, det är inte besvärligt att bygga dator. Men visst krävs det lite tankearbete för att datorbygget ska bli optimalt. ;)

Man vill kanske dra kablarna någon viss väg så de t ex inte hänger och dinglar mot CPU-fläkten, eller kanske bara blockerar luftflödet.

Buntband is teh shit ^_^

Visst är det så. Delarna får man bygga ihop själv.
Ptja, det är väldigt individuellt hur enkelt man tycker det är att bygga dator.

Några tycker att det är knepigt att skruva i nätagget, några andra tycker att det är svårt att pressa i RAM-minnet. :P

Nåja, det är inte besvärligt att bygga dator. Men visst krävs det lite tankearbete för att datorbygget ska bli optimalt. :)

Man vill kanske dra kablarna någon viss väg så de t ex inte hänger och dinglar mot CPU-fläkten, eller kanske bara blockerar luftflödet.

Buntband is teh shit :)

Vilket dilema! Man vet ju inte i förväg i fall man egentlign klarar av att bygga ihop datorn eller inte. ;) Min gamla dator gav upp helt här om dagen så jag måste köpa något nytt. B) Både jobbigt och lite roligt att äntligen få fingrarna ut ur... och skaffa nytt.

Det finns hjälp att hitta på nätet när det gäller datorbyggandet, t.ex den här:

Datorbyggarskolan

Finns nog även diverse guider att hitta i gamla nr av PC-tidningar. Skiter det sig ändå finns alltid nåt snille i bekantskapskretsen som gärna rycker in och briljerar lite... bara att svälja stoltheten och bjuda på pilsner! :):(

VARNING!!

Köpte ihop en dator ungefär enligt specarna här, och vill varna för moderkortet GA P35 DS3L som helt saknar firewireanslutning! Helt sjukt kan man tycka, men så var det (dumt att jag inte kollade det men ändå..). Ett PCI-kort med 1394 är beställd men det är ju frustrerande!

VARNING!!

Köpte ihop en dator ungefär enligt specarna här, och vill varna för moderkortet GA P35 DS3L som helt saknar firewireanslutning! Helt sjukt kan man tycka, men så var det (dumt att jag inte kollade det men ändå..). Ett PCI-kort med 1394 är beställd men det är ju frustrerande!

Om man behöver FW så är det en bra idé att kolla om moderkortet har FW (och ännu bättre om det är TI). Gör man inte det så får man nog skylla sig själv lite granna... :)

VARNING!!

Vad bra att du säger till om detta! Hur funkar resten? har du hunnit skruva ihop ännu?

//Sarita

Jag sätter i strömkabeln i detta nu! Ska se hur det startar..:)

Guest anarkisten1

Gigabyte P35-DS3R moderkort -PC City

Gigabyte 9800GT 512 mb PCIe grafikkort -PC City

q6600 Cpu -Salina

Hitachi 500 gigs Sata 7200 rpm hårdisk/ar -PC City

8 gig minne -Mediacenter

PCI FW kort med Texas Instruments chipset -Mediacenter

Cooler Master 500 W nätagg -PC City

LG Sata DVD -PC City

Svart Låda (190 spänn) -Jula

Rubbet under 10 000 spänn

Funkar skitbra och fixar både PC och Mac läget så det skriker om det :) : smidigt va alla MAc vs PC trådar kan lägga ner :P

Edited by anarkisten1

Jaha Så var det då dags för ytterligare en konfiguration.

I samband med mitt fantastiska kontrollrumsbygge så bör det ju skaffas en ny maskin som väl lever upp till de övriga krav jag har satt.

Här är länken till maskinen:

Cruncharn's Puta!

I vanlig ordning så är man ju mest orolig för moderkortet!

Hittar inte info om det är TI Firewire på detta.

Maskinen kommer även användas till DV-redigering så det är nödvändigt att detta funkar.

Klurar även lite grand på grafikkortet samt hårddiskarna.

Bra erfarenhet av Barracudor men......?

Tacksam för hjälp.

Prisklassen ligger rätt för mig i runda tal så om det går att "hotta" för samma pengar..., gasta gärna till.

Det är liksom en djungel där ute!

Take care!

/Cruncharn'

EDIT:

Just det!!!! Har krav på 3 PCI platser på kortet så att ingen börjar mixtra med det!

Edited by Cruncher

Datorn funkar förresten skitbra (den jag pratade om förr) förutom den lilla issuen med firewiren förstås.. nu kan jag inte köra mitt ljudkort så jag blir väl tvungen att lira dataspel på mina 3Ghz/4gig ram istället.. kan vara värt det också!

Guest anarkisten1
Datorn funkar förresten skitbra (den jag pratade om förr) förutom den lilla issuen med firewiren förstås.. nu kan jag inte köra mitt ljudkort så jag blir väl tvungen att lira dataspel på mina 3Ghz/4gig ram istället.. kan vara värt det också!

PCI FW kort med TI chipset (ett måste med TI) hittar du på Mediacenter som funkar skitbra för runt 250 spänn.

Bra initiativ! Upptäckte Sweclockers trådar med system i olika prisklasser häromdagen, och det här är ju i princip samma grej. Föreslår att vi snickrar ihop fler system i olika prisklasser.

EDIT: såg att jag förekommits i det sista. passade även på att nominera denna för nitning.

Edited by royen

Ska köpa en dator till nya studion, plockade ihop denna. Ett förslag eftersom jag inte vet hur DDR3 funkar?

dator-frslag-2_14619207.jpg

Den ska användas till ett Pro Tools Le system, 003 rack + motu 8 pre.

Vad tror ni om denna?

Är det vär de pengar som skilljer ddr2 och ddr3?

Är Q6600 quad den ultimata cpu'n i denna prisklass om jag vill ha låg latency och att allt flyter så bra som möjligt. Jag tänkte på att duel core ligger på ca 3.0ghz men som cuaden på 2.4ghz, vad är det bästa för musik med många spår?

Bättre fläktar har jag från annat håll...

Edited by Alexho

Sjysst!

Funderade bara på om det finns det någon möjlighet att pressa in 4gb 1200MHz minne (typ 2x2gb) eller måste man välja långsammare minne om man vill köra 4gb??

Peace

tror inte det är några problem, varför skulle det inte gå?

Alexho

Din config sela ok ut

undrar bara om du kommer märka nån skillnad på ditt val av minnen i DAW-bruk mot t.ex dessa,

https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/...t=4GBKD2M100XP2

Skiljer ca 5-600:- mellan minnena i pris, pengar som du skulle kunna lägga till en vassare CPU, som ger dej mera *power under huven*..

https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/...Product=IQ9450R <-- bara ett förslag, inte så stor merkostnad <_<

när du säger det, cpu'n har mer betydelse när det gäller latency och "flyt" än minnen.. Jag kommer nog köra ddr2 och köra på en bättre cpu.

Måste bara fråga, den cpu'n är kompatibel med windows xp home 32?

Edited by Alexho

Tänk också på busshastigheten. En snabbare buss kan göra mer för prestandan, än att gå upp ett eller två steg i CPU-hastighet på en slöare busshastighet...

När det gäller moderkort så var jag inne på detta, eftersom det ser ut att ha allt man behöver och höga hastigheter etc - men så fick jag reda på att Gigabytes egen Raid-controller inte fungerar bra med Cubase - och att hårddisk-controllern från Intel är en utgående modell (ICH9R).

Det ska snart komma nya kort med P45 chipset och de uppskrämda hastigheterna, DDR3 och ny hårddiskcontroller (ICH10R), så jag kommer att sikta på motsvarande GA-EP45-DQ6 fast med DDR3, som ska komma snart...

Kommer troligen att ge Vista en chans i samband med detta bygge, när nu allting finns tillgängligt, så att jag kan bygga den... Man kan ju alltid gå tillbaks till XP om det skiter sig. Trist bara att behöva lägga ett par dagar på att installera om allting. :rolleyes:

Kommer troligen att ge Vista en chans i samband med detta bygge, när nu allting finns tillgängligt, så att jag kan bygga den... Man kan ju alltid gå tillbaks till XP om det skiter sig. Trist bara att behöva lägga ett par dagar på att installera om allting. :rolleyes:

Multi-boot...

Multi-boot...

...är något som jag aldrig har pillat med. Är det krångligt?

När det gäller moderkort så var jag inne på detta, eftersom det ser ut att ha allt man behöver och höga hastigheter etc - men så fick jag reda på att Gigabytes egen Raid-controller inte fungerar bra med Cubase - och att hårddisk-controllern från Intel är en utgående modell (ICH9R).

Det ska snart komma nya kort med P45 chipset och de uppskrämda hastigheterna, DDR3 och ny hårddiskcontroller (ICH10R), så jag kommer att sikta på motsvarande GA-EP45-DQ6 fast med DDR3, som ska komma snart...

ok, låter riktigt bra, jag hör av dig till dig när det är dags Claes, så får vi se om den har kommit.

Jag har tyvärr inget att ge för Vista, de datorer i familjen som har det bara buggar och krånglar! Det är konstiga småsaker... Kommer köpa Xp home för 700kr :)