Jump to content
Annons

Covers som är bättre än originalen.


Pesek

Recommended Posts

Btw sugen på att sjunga in på en av mina kommande låtar ? 😉 Tror din röst skulle passa 😉

Kan nog gå för sig. 🙂

Härligt! Inte aktuell ännu men jag återkommer.... Jag gillar inte att sjunga själv, vill inte höras/synas =P Jag kan sjunga och hålla ton osv osv, men jag låter för nasalt och har ingen direkt skön röst att lyssna på höhö

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Något som jag tycker är otroligt bra... men det är kanske bara jag det.

helbra

men inte finns det mycket mer än texten kvar av orginalet?

när övergår en covertolkning till att bli nåt annat än orginalet?

här är gränsen passerad tycker jag

men som sagt, bra, bättre än orginallåten

För mig (och det är alltså för mig, jag försöker inte sätta en standard här) så är det tolkning om man någorlunda följer samma struktur som originalet, melodi och toner då alltså. Och text. Och det tycker jag att de gör även om det vränger till det hela så att blir så långt från originalet som man komma antar jag... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa, trad för dig är inte trad för mig, när vi talar om irländsk musik.

Dock ikssta inte mitt humör för agr eller irriterad, för det är jag inte alls.

Jag vill bara vidga begreppen lit.

Irland är Irland och väldigt olikt andra länder.

En bekant blev stoppad vid inträde till USA av myndigheterna då han svarade på frågan vad han skulle göra i Staterna med:

-I'm here för the craic.

Craic är Gaeliska och betyder kul, skoj, fest ungefär, men polisen trodde att han menade crack och gick i taket.

Yer man betyder inte your man utan han som vi talar om. Are you OK? på en restaurang tex. betyder kan jag ta din order eller har du beställt redan.

Me arse, i en konverasation betyder inte mitt arschle utan I helsike heller och Isn't it yourself now betyder bla. Har jag kommit rätt nu? eller

Men ser man på. Det är ju du, den där personen som man känner till.

Jag tror jag börjar förstå dig, jag har förstått att jag absolut inte skulle förstå språket men jag har förstått att delar av det är annorlunda mot engelskan! 😉

Nej, jag är inte heller arg eller irriterad. Jag har inte trott att du har varit det, jag var bara nyfiken på hur du har menat. Men jag håller med Pesek, vi kan lägga ner den diskussionen nu. Jag ska läsa och lyssna på mer om trad-kulturen så jag vet vad jag pratar om nästa gång jag pratar irländsk folkmusik.

Nu ska jag gå OnTopic: Lars Winnerbäck - "Som en hemlös själ" är en riktigt bra cover. En bra översättning av en klassisk rocklåt (Like a rolling stone), musikaliskt är den ganska lik originalet men vad annat kan man vänta sig när Winnerbäck gör en Dylanlåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Här har vi en cover som ABSOLUT DEFINITIVT INTE är bättre än orginalet.

http://www.youtube.com/watch?v=joncSCoF8eU

Haha helt sant. Men jävlar vad humor det är precis som Pontiak Johansson.

Det tragiska är att Eilert Pilarm troligtvis tjänat mer på sin musik än vad någon av oss någonsin kommer att göra =P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Michael Hedges - Come together - live youtube (Beatles) eller All along the watchtower - live youtube (Bob Dylan; Jimi Hendrix cover är känd också).

Men så är jag också ganska såld på hans sätt att spela gitarr.

edit: la dit vilka orginalen är 😉

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Michael Hedges - Come together - live youtubeeller All along the watchtower - live. youtube

Men så är jag också ganska såld på hans sätt att spela gitarr.

Riktigt bra, speciellt hans scen närvaro. Måste varit en fröjd att se honom spela.

Glöm inte att skriva dit vem/vilka som gjort originalet också för dem som inte vet.

Beatles - Come Together

http://se.youtube.com/watch?v=BJqNxKdgyqM

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Träd gräs och stenar - all along the watchtower, bättre än både bob d:s orginal och jimpa h:s cover på bobban. dräpande bra svensk psykedelia. Även tgs version av satisfaction är bra.

sen kommer jag inte på några fler.

Haschromantik av sämsta slaget. Skulle det vara bättre än Bob Dylan och Jimi Hendrix? I så fall är det väl ännu bättre musik ändå om man filmar en T-spritsalkis som ligger och skiter ner sig under en presenning, bara han har ett trasigt munspel i fickan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...