Jump to content
Annons

Covers som är bättre än originalen.


Pesek

Recommended Posts

Annons
Och det är Peter Green som har skrivit Diamond and Rust när han spelade i FLEETWWOD MAC

Njae det är det ju inte??

DIAMONDS AND RUST

(Words and Music by Joan Baez)

http://www.joanbaez.com/Lyrics/diamonds.html

Sorry du har naturligtvis rätt jag är helt ute å cyklar det var Green Manalishi jag tänkte på som jag för övrigt tycker är bättre med Judas Priest än Fletwood Mac

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag är väldigt svag för Prince´s minimalistiska produktioner och ett exempel på en bra "bombastisk" tolkning av en annars snustorr låt är:

Simple Minds - Sign O´the Times från The Amsterdam EP, producerad av Trevor Horn förståss.

Zappas version av Strawberry Fields av Beatles är rätt så kul, men bättre.....hm....nä kanske inte:

http://www.youtube.com/watch?v=OlcmMhB9xk8

Neil Young har gjort en ganska rockig tolkning av Beatles - A day in the life:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Mark Ronsons senaste skiva, Version, är grym. Bara covers rakt igenom. Speciellt noterbara är covern på Coldplays 'God Put a Smile upon Your Face' och Brittans 'Toxic' (!).

Sållar mig även till leden som håller Eva Cassidy högt. Makalösa tolkningar, oavsett vilka låtar hon gav sig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

)

Scritti Politti??? alltså skämtar du?? det är som att påstå backstreet boys skulle göra en bättre beatlescover. det går bara inte. man kan inte polera en bajskorv. å jag som försökt förtränga att ett sånt skitband som scritti har funnits överhuvudtaget. fy skäms på dig som väcker såna obehagliga minnen till liv igen. ☺️

😉 Hihi. Nej, jag skämtar faktiskt inte. Fast jag har ju problem. Jag var ju inte med på Beatles' tid och inte på Scritti Polittis' heller. Jag var väl bebis när den singlen kom. Så jag kan bara jämföra dem i efterhand. En låt är väl mest "bra" för att den passar en själv, liksom. Popmusik är väl alltid lika bra men man tycker bäst om den musik man växer upp med, kanske. Jag kan inte känna nåt när jag hör Elvis men alla die-hard Elvisfans vill väl återuppleva sin festliga ungdomstid. Det är väl motsvarande sak med musik man avskyr. Jag kommer kanske att jazza till Mark Kozelek, Emma Nordenstam och Anna Ternheim när jag blir gammal (?). Scritti Politti kan jag alltså inte känna pinsam avsmak för.

Jag bara hör ungefär hur de har gjort musiken. Det är rätt fantastiskt. De hade inga Autotune eller Melodyne eller tidssträckning eller nånting. Green kunde över huvud taget inte sjunga. (Nu på gamla dar har han lärt sig lite bättre -- hör på black beer white bread) För att förbättra hans sångteknik fick de sampla en massa ord med korta samplingar och spela upp dem på Fairlight i någorlunda rätt pitch och så hade de ju harmonizers som stöd. Sedan klippa ihop allting. Helt otroligt vilket jobb producenterna gjorde i studion. Och inte bara med rösten, utan med hela trion. Man hör pitchsamplingsartefakter och i många varianter, något som egentligen anses vara defekter men som i Scrittis fall blir märkligt intressant och unik, rätt sexig musik för allt låter märkligt androgynt och samtidigt lite lagom artificiellt på ett intressant och medryckande sätt.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Pet Shop Boys: You were always on my mind.

Jag har lite delade meningar när det gäller den där. Petpojkarna har ju ett fett jävla syntriff, men samtidigt är den ganska odynamisk och blir klart tröttsam efter en stund. De sjunger ju inte nämnvärt bra heller.

Elvis gjorde ju en cover på den också som var ganska bra, men det fanns inget riktigt tryck i den (det är ju ett braktryck i PPB). Originalet med Willie Nelson gör inte direkt anspråk på att vara en olugn låt på samma sätt som Elvis låt gör (och misslyckat). ´När det gäller röster så är ju varken Nelson eller Elvis aldrig fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Metallica - Whisky In A Jar

Hold your horses there now lad. 🙂

Apparently you haven't heard the original, now is it?

Menar du bättre än Thin Lizzy's?

Som Scott Gorham sa till en av mina tjejkompisar, i en konversation:

-You must be kiddin'.

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Joe Cocker - With a Little help From My Friends (The Beatles) Snäppet mer "intense"

Johnny Cash - Hurt (Mime Inch Nails) Grym

Procol Harum- A Whiter Shade of Pale (Johan Sebastian Bach, tror jag att det var) Smart, smart move

U2 - Helter Skelter (The Beatles) Hmmm, bägge versionerna grymma

Mundy - Galway Girl (Stewe Earl) Underbar låt och version

John Legend - Pride (In the Name of Love) (U2) Oh yeah, oh yeah.

Link to comment
Dela på andra sajter

Metallica - Whisky In A Jar

Hold your horses there now lad. 🙂

Apparently you haven't heard the original, now is it?

Menar du bättre än Thin Lizzy's?

Som Scott Gorham sa till en av mina tjejkompisar, i en konversation:

-You must be kiddin'.

Trad.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Metallica - Whisky In A Jar

Hold your horses there now lad. 🙂

Apparently you haven't heard the original, now is it?

Menar du bättre än Thin Lizzy's?

Som Scott Gorham sa till en av mina tjejkompisar, i en konversation:

-You must be kiddin'.

Trad.

No, dear Sir.

Not really, no. 😆

I så fall hamnar ert band Kebnekaise i Trad också.

Möjligen i kanten av folkrock.

Fast jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar med inlägget.

Är det inte är bättre för att det inte är ren rock eller hur menar du egentligen? 😄

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

No, dear Sir.

Not really, no. 🙂

I så fall hamnar ert band Kebnekaise i Trad också.

Möjligen i kanten av folkrock.

Fast jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar med inlägget.

Är det inte är bättre för att det inte är ren rock eller hur menar du egentligen? 🙂

Om Whiskey in the jar inte är trad så undrar jag vem som har skrivit den.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Om Whiskey in the jar inte är trad så undrar jag vem som har skrivit den.

Låten ifråga är en traditionell låt.

Framförandet av vare sig Thin Lizzy eller Metalica är det inte.

Det blir annars som att säga att A Whiter Shade of Pale är ett klassiskt musikstycke inom konstmusiken.

Thin Lizzy var bland de första banden som tog irländsk traditionell musik,

satte moderna instrument och arrangemang till det och presenterade den på rock scenen.

Andra band var bla. Horselips och Planxty.

Link to comment
Dela på andra sajter

...sen tycker jag att Lillasyters cover på "Umbrella" är ohyggligt mycket bättre än originalet!

Tja! Bandet Vanilla Sky har också gjort en cover på låten Umbrella men som t.o.m är mycket bättre än Lillasysters enligt mig. 🙂

http://www.myspace.com/vanillasky

(Låt nr 3 i listan 🙂 Deras video är däremot inte lika bra.🙂 )

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Om Whiskey in the jar inte är trad så undrar jag vem som har skrivit den.

Låten ifråga är en traditionell låt.

Framförandet av vare sig Thin Lizzy eller Metalica är det inte.

Det blir annars som att säga att A Whiter Shade of Pale är ett klassiskt musikstycke inom konstmusiken.

Thin Lizzy var bland de första banden som tog irländsk traditionell musik,

satte moderna instrument och arrangemang till det och presenterade den på rock scenen.

Andra band var bla. Horselips och Planxty.

Jag håller inte riktigt med där. A whiter shade of pale är en egen låt i jämförelse med Air, man har lånat mellanspelet från ett klassiskt stycke men i övrigt gjort en ny låt. Whiskey in the jar med Thin Lizzy är en inspelning av tradlåten Whiskey in the jar, med i princip samma text och melodi som tidigare men med ett annat arrangemang. Ok, jag vet att man har ändrat en del men de största delarna av texten och melodin är kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Whiskey in the jar med Thin Lizzy är en inspelning av tradlåten Whiskey in the jar, med i princip samma text och melodi som tidigare men med ett annat arrangemang. Ok, jag vet att man har ändrat en del men de största delarna av texten och melodin är kvar.

OK.

Låt mig förklara vad jag menar. 🙂

Om jag åkte hem och försökte spela trad på Lizzy's eller Horselips sätt på festivalen i Ennis eller Tulla är chansen stor att skulle de slänga ut mig.

Var sak på sin plats, så att säga. Jag själv skulle möjligen kunna smyga in en av mina egna låtar i ett program jag har satt ihop för tillfällen som dessa,

men då i är det för att en del av mitt låtmaterial är i utkanten av slow air och vis traditionen från början. Andra av mina låtar gör sig inte i dessa sammanhang.

Vad vi kallar Trad är musik framförd, mer eller mindre, som det skulle ha framförts på 1900-talets början.

När Lizzy spelar Whiskey in a jar räknas det som en trad låt, men musiken är inte längre trad.

Trad ska vara traditionell musik framför på ett traditionell sätt med traditionella instrument och med bara små modifieringar till detta.

Sen får ni Svenskar kalla det vad ni vill, men det gör inte att det är trad för oss och det är faktiskt vår musik inte er, so we put the standard on this. 😲

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

Whiskey in the jar med Thin Lizzy är en inspelning av tradlåten Whiskey in the jar, med i princip samma text och melodi som tidigare men med ett annat arrangemang. Ok, jag vet att man har ändrat en del men de största delarna av texten och melodin är kvar.

OK.

Låt mig förklara vad jag menar. 🙂

Om jag åkte hem och försökte spela trad på Lizzy's eller Horselips sätt på festivalen i Ennis eller Tulla är chansen stor att skulle de slänga ut mig.

Var sak på sin plats, så att säga. Jag själv skulle möjligen kunna smyga in en av mina egna låtar i ett program jag har satt ihop för tillfällen som dessa,

men då i är det för att en del av mitt låtmaterial är i utkanten av slow air och vis traditionen från början. Andra av mina låtar gör sig inte i dessa sammanhang.

Vad vi kallar Trad är musik framförd, mer eller mindre, som det skulle ha framförts på 1900-talets början.

När Lizzy spelar Whiskey in a jar räknas det som en trad låt, men musiken är inte längre trad.

Trad ska vara traditionell musik framför på ett traditionell sätt med traditionella instrument och med bara små modifieringar till detta.

Sen får ni Svenskar kalla det vad ni vill, men det gör inte att det är trad för oss och det är faktiskt vår musik inte er, so we put the standard on this. 😲

I svensk folkmusik vet jag att vi kallar låtar utan känd upphovsman för trad, sedan kvittar det vem som framför den. Även om ett svensk rockband gör en inspelning av en tradlåt, sedan gör ett hårdrockband en cover på den inspelningen så är låten fortfarande trad eftersom man inte vet vem som har skrivit den. Det handlar alltså inte om genre eller vem som spelar den, utan om att man inte vet vem som skrev den från början.

Jag diskuterar bara ur synvinkeln "Vem är upphovsman" och då anser jag att man inte kan säga annat än att Whiskey in the jar är en tradlåt oavsett vem som spelar den. Eller har jag fel ord för "okänd upphovsman", jag har alltid trott att man kallar dom låtarna trad. Eller är det olika namn på olika språk?

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
I svensk folkmusik vet jag att vi kallar låtar utan känd upphovsman för trad, sedan kvittar det vem som framför den. Även om ett svensk rockband gör en inspelning av en tradlåt, sedan gör ett hårdrockband en cover på den inspelningen så är låten fortfarande trad eftersom man inte vet vem som har skrivit den. Det handlar alltså inte om genre eller vem som spelar den, utan om att man inte vet vem som skrev den från början.

Jag diskuterar bara ur synvinkeln "Vem är upphovsman" och då anser jag att man inte kan säga annat än att Whiskey in the jar är en tradlåt oavsett vem som spelar den. Eller har jag fel ord för "okänd upphovsman", jag har alltid trott att man kallar dom låtarna trad. Eller är det olika namn på olika språk?

Som jag sa, trad för dig är inte trad för mig, när vi talar om irländsk musik.

Dock ikssta inte mitt humör för agr eller irriterad, för det är jag inte alls.

Jag vill bara vidga begreppen lit.

Irland är Irland och väldigt olikt andra länder.

En bekant blev stoppad vid inträde till USA av myndigheterna då han svarade på frågan vad han skulle göra i Staterna med:

-I'm here för the craic.

Craic är Gaeliska och betyder kul, skoj, fest ungefär, men polisen trodde att han menade crack och gick i taket.

Yer man betyder inte your man utan han som vi talar om. Are you OK? på en restaurang tex. betyder kan jag ta din order eller har du beställt redan.

Me arse, i en konverasation betyder inte mitt arschle utan I helsike heller och Isn't it yourself now betyder bla. Har jag kommit rätt nu? eller

Men ser man på. Det är ju du, den där personen som man känner till.

The folk music of Ireland (also known as Irish traditional music, Irish trad, Irish folk music, and other variants) is the generic term for music that has been created in various genres on the entire island of Ireland, North and South of the Border.

Irish traditional music has survived more strongly against the forces of cinema, radio and the mass media than the indigenous folk music of most European countries. This was partly due to the fact that the country was not a battleground in either of the two world wars.[citation needed] Another significant factor was that the economy was largely agricultural, where oral tradition usually thrives[citation needed]. From the end of the second world war until the late fifties folk music was held in low regard. Comhaltas Ceoltóirí Éireann (the Irish traditional music association) and the popularity of the Fleadh Cheoil (music festival) helped lead the revival of the music. The English Folk music scene also encouraged and gave self confidence to many Irish musicians. Following the success of The Clancy Brothers in the USA in 1959, Irish folk music became fashionable again. The lush sentimental style of Delia Murphy was replaced by guitar-driven male groups such as The Dubliners. Irish showbands presented a mixture of pop music and folk dance tunes, though these died out during the seventies. The international success of The Chieftains and Enya has made Irish folk music a global brand.

Historically the old-time music of the USA grew out of the music of Ireland and Scotland, as a result of emigration. By the 1970s Irish traditional music was again influencing music in the USA and further afield in Australia and Europe. It has occasionally been fused with rock and roll, punk rock and other genres. The most successful artists include Rory Gallagher, Thin Lizzy, The Corrs, The Chieftains, Enya, Clannad, Riverdance and Van Morrison. Many of these artists have elements of Irish folk music in their recordings.

Link to comment
Dela på andra sajter

I svensk folkmusik vet jag att vi kallar låtar utan känd upphovsman för trad, sedan kvittar det vem som framför den. Även om ett svensk rockband gör en inspelning av en tradlåt, sedan gör ett hårdrockband en cover på den inspelningen så är låten fortfarande trad eftersom man inte vet vem som har skrivit den. Det handlar alltså inte om genre eller vem som spelar den, utan om att man inte vet vem som skrev den från början.

Jag diskuterar bara ur synvinkeln "Vem är upphovsman" och då anser jag att man inte kan säga annat än att Whiskey in the jar är en tradlåt oavsett vem som spelar den. Eller har jag fel ord för "okänd upphovsman", jag har alltid trott att man kallar dom låtarna trad. Eller är det olika namn på olika språk?

Som jag sa, trad för dig är inte trad för mig, när vi talar om irländsk musik.

Dock ikssta inte mitt humör för agr eller irriterad, för det är jag inte alls.

Jag vill bara vidga begreppen lit.

Irland är Irland och väldigt olikt andra länder.

En bekant blev stoppad vid inträde till USA av myndigheterna då han svarade på frågan vad han skulle göra i Staterna med:

-I'm here för the craic.

Craic är Gaeliska och betyder kul, skoj, fest ungefär, men polisen trodde att han menade crack och gick i taket.

Yer man betyder inte your man utan han som vi talar om. Are you OK? på en restaurang tex. betyder kan jag ta din order eller har du beställt redan.

Me arse, i en konverasation betyder inte mitt arschle utan I helsike heller och Isn't it yourself now betyder bla. Har jag kommit rätt nu? eller

Men ser man på. Det är ju du, den där personen som man känner till.

The folk music of Ireland (also known as Irish traditional music, Irish trad, Irish folk music, and other variants) is the generic term for music that has been created in various genres on the entire island of Ireland, North and South of the Border.

Irish traditional music has survived more strongly against the forces of cinema, radio and the mass media than the indigenous folk music of most European countries. This was partly due to the fact that the country was not a battleground in either of the two world wars.[citation needed] Another significant factor was that the economy was largely agricultural, where oral tradition usually thrives[citation needed]. From the end of the second world war until the late fifties folk music was held in low regard. Comhaltas Ceoltóirí Éireann (the Irish traditional music association) and the popularity of the Fleadh Cheoil (music festival) helped lead the revival of the music. The English Folk music scene also encouraged and gave self confidence to many Irish musicians. Following the success of The Clancy Brothers in the USA in 1959, Irish folk music became fashionable again. The lush sentimental style of Delia Murphy was replaced by guitar-driven male groups such as The Dubliners. Irish showbands presented a mixture of pop music and folk dance tunes, though these died out during the seventies. The international success of The Chieftains and Enya has made Irish folk music a global brand.

Historically the old-time music of the USA grew out of the music of Ireland and Scotland, as a result of emigration. By the 1970s Irish traditional music was again influencing music in the USA and further afield in Australia and Europe. It has occasionally been fused with rock and roll, punk rock and other genres. The most successful artists include Rory Gallagher, Thin Lizzy, The Corrs, The Chieftains, Enya, Clannad, Riverdance and Van Morrison. Many of these artists have elements of Irish folk music in their recordings.

Vilken onödig diskussion ni för, allvarligt. Vem bryr sig? Sluta tjura nu båda och börja hångla! Yeah baby yeah!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonic Syndicate - All about us (t.A.t.u i original).

Snuskigt bra 😉

Den kunde ha varit bra om de inte sjöng så förbannat falskt. De försöker ju inte ens träffa i närheten av den riktiga tonen.

Sant iofs =P Det va riktigt illa ton mässigt haha, tänkte inte ens på det första gången, kollade bara på bilderna mest 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Vilken onödig diskussion ni för, allvarligt. Vem bryr sig? Sluta tjura nu båda och börja hångla! Yeah baby yeah!

Int tjurig int, som det stog i mitt inlägg.

Läseru int hele inläggan, bonnläpp. 😉

Åså försök han få me att tungla me em pöjk, tok Pridepromotorn. 😉

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken onödig diskussion ni för, allvarligt. Vem bryr sig? Sluta tjura nu båda och börja hångla! Yeah baby yeah!

Int tjurig int, som det stog i mitt inlägg.

Läseru int hele inläggan, bonnläpp. 😉

Åså försök han få me att tungla me em pöjk, tok Pridepromotorn. 😉

🙂

Jo jag läste och därav mitt svar 🙂 Stämpeln onödigt gav jag därför att det började diskuteras något som utgick från ens egen uppfattning, tycke och smak. Då är hela syftet med att försöka 'överbevisa' varandra ett ganska dött lopp. Btw sugen på att sjunga in på en av mina kommande låtar ? 🙂 Tror din röst skulle passa 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Btw sugen på att sjunga in på en av mina kommande låtar ? 😉 Tror din röst skulle passa 😉

Kan nog gå för sig. 🙂

PM:ade dig på Mac.

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...