Jump to content
Annons

Covers som är bättre än originalen.


Pesek

Recommended Posts

Annons
Hammurajen (oregistrerad)

Far Corporation tycker jag gör en bra version av Led Zeppelins "Stairway to heaven".

Soft Cells version av Supremes "Tainted Love" är ruggigt bra, en milstolpe inom syntmusiken.

Men frågan är om inte den bästa covern är Ami Stewarts discobomb "Knock on wood". Kommer inte ens ihåg vem som gjorde originalet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en fantastisk cover till! Johnny Cash - I won't back down (Tom Petty).

Japp helt klart. Så jäkla bra låt. Visste faktiskt inte att Tom Petty gjort originalet. Det kändes som en renodlad Johnny Cash låt när man hörde den. Like a glove!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Far Corporation tycker jag gör en bra version av Led Zeppelins "Stairway to heaven".

Soft Cells version av Supremes "Tainted Love" är ruggigt bra, en milstolpe inom syntmusiken.

Men frågan är om inte den bästa covern är Ami Stewarts discobomb "Knock on wood". Kommer inte ens ihåg vem som gjorde originalet...

www.youtube.com/watch?v=jSH4Nk5bPcE

Tycker orginalet är bra men att amii stewars cover är ett strå vassare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en fantastisk cover till! Johnny Cash - I won't back down (Tom Petty).

Japp helt klart. Så jäkla bra låt. Visste faktiskt inte att Tom Petty gjort originalet. Det kändes som en renodlad Johnny Cash låt när man hörde den. Like a glove!

Ja, den passar verkligen honom. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Far Corporation tycker jag gör en bra version av Led Zeppelins "Stairway to heaven".

Soft Cells version av Supremes "Tainted Love" är ruggigt bra, en milstolpe inom syntmusiken.

Men frågan är om inte den bästa covern är Ami Stewarts discobomb "Knock on wood". Kommer inte ens ihåg vem som gjorde originalet...

Från wiki: "Knock on Wood" is a hit 1966 song written by Eddie Floyd and Steve Cropper and performed by Eddie Floyd

Håller med dig om Soft Cell, sjukt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av Nouvelle Vagues covers är bättre än originalen, eller iaf lika bra.

Feist - Inside and Out (Beegees - Love You Inside and Out)

The Clash - I Fought the Law (Sonny Curtis)

Squarepusher - Love Will Tear Us Apart (Joy Division) är typ lika bra som originalet.

Precis vad jag oxxå tänkte skriva, dvs The Clash.

Sen så är Staten och kapitalet en riktigt grym cover på Blå tågets gamla låt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Posta era guldkorn!

Fish (ex-Marillion) gjorde en skiva som heter "Songs from the mirror" med covers på låtar av Genesis, Pink Floyd, T-Rex, Bowie, och diverse andra. Alla är kanon-bra och dessutom med en personlig touch vilket jag gillar.

Sedan måste man väl ta med Dream Theater's total-cover där de gör hela "Dark Side of the Moon". Så maxat och så bra!

Och Transatlantic gjorde på limited-versionen av "Bridge across forever" en fantastisk version av "Shine on you crazy diamond" där de har kortat ner den ordentligt (bara 15 minuter) men lyckats behålla själen.

Major Kong

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man räkna med artister som gör cover på ens egen, tidigare utgiven, låt? Nä förresten, jag låter det där passera lite kryptiskt... 🙁

I övrigt så tycker jag — och nu tycker säkert många att jag är tråkig och ytlig — att Def Leppards tolkningar av "Stay With Me" (The Faces) samt "The Golden Age Of Rock 'N' Roll" (Mott the Hoople) är klockrena! Sen så har vi ju Wicked Lesters tolkning av "Too Many Mondays"... 😄

Hursomhelst, den "bästa" cover/tolkning måste dock nog vara Joe Cockers Woodstock-version av "With a Little Help From My Friends" (The Beatles).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får jag väl stryk av alla rockpurister här men jag tycker att Tools version av "No Quarter" är snäppet bättre än orginalet. Sen är Vanilla Fudge's "Keep Me Hanging On" helt oslagbar! Speciellt som den framförs här på Ed Sullivan. 🙁

Kanske inte bättre men bra iallafall är Gus version av

. Andra bra covers som jag tycker är värda att kolla upp är A Perfect Circles version av "What's Going On", Placebos "Running Up That Hill", Entombeds "Night Of The Vampire" och Faith No Mores "I Started A Joke".

Håller med flera ovan, tycker också att Jeff Buckley's "Hallelujah" och Jimi Hendrix' "All Along The Watchtower" är covers som är långt bättre än orginalet.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

I love Rocknroll med Joan Jett. Hur många vet egentligen att det är en cover och har hört orginalet? den är från 75 och gordes av The Arrows.

Räcker upp handen som en lydig gosse. Originalet finns som en video på youtube men jag kan inte leta upp den nu då jag sitter på jobbet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Faith No Mores "I Started A Joke".

What..... en FNM-låt som jag missat?? Berätta, var finns den? Singelbaksida? Är den sen eller tidig?

Sen, på tal om "you keep me hanging on"; the Rods (som alla kommer ihåg 😎 ?? ) har gjort en toppenversion av den oxå🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Red House Painters: Silly Love Songs (Paul McCartney & Wings)

Red House Painters: Long Distance Runaround (Yes)

Red House Painters: All Mixed Up (Cars)

Mark Kozelek: Rock'n'Roll Singer (AC/DC)

Mark Kozelek: Around and Around (John Denver)

Scritti Politti: She's a Woman (Beatles)

Miles Davis: Time After Time (låt med Cyndi Lauper, vet ej om DEN var originalet)

Herb Alpert: Fragile (Sting)

Manhattan Transfer: Birdland (Weather Report?)

Herb Alpert: Street Life (Monty Alexander)

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Red House Painters: Silly Love Songs (Paul McCartney & Wings)

Red House Painters: Long Distance Runaround (Yes)

Red House Painters: All Mixed Up (Cars)

Mark Kozelek: Rock'n'Roll Singer (AC/DC)

Mark Kozelek: Around and Around (John Denver)

Scritti Politti: She's a Woman (Beatles)

Miles Davis: Time After Time (låt med Cyndi Lauper, vet ej om DEN var originalet)

Herb Alpert: Fragile (Sting)

Manhattan Transfer: Birdland (Weather Report?)

Herb Alpert: Street Life (Monty Alexander)

Scritti Politti??? alltså skämtar du?? det är som att påstå backstreet boys skulle göra en bättre beatlescover. det går bara inte. man kan inte polera en bajskorv. å jag som försökt förtränga att ett sånt skitband som scritti har funnits överhuvudtaget. fy skäms på dig som väcker såna obehagliga minnen till liv igen. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag tycker är otroligt bra... men det är kanske bara jag det

Hellsongs - Seek and destroy

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Något som jag tycker är otroligt bra... men det är kanske bara jag det.

Hört dem förut och de gör verkligen något helt annorlunda covers och i helt annan musikstil t o m. Vet att många hårdrockstalibaner hatar det här.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Presidents of the USA - Video killed the radio star (The Boggles)

Cake - I will survive (Gloria Gaynor väl?)

Travis - Hit me baby one more time (Britney Spears)

Sen är jag liiiite kluven till Stevie Wonders version av The Beatles We can work it out.

Han gör den otroligt bra men Beatles är ju ändå Beatles.. Delad förstaplats där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeff Buckley - Hallelujah (Originalet av Cohen är sjuuukt dåligt enligt mig) 😎

Jeff Buckley var mig veteligen inte jude, vilket gör att han tappar en dimension i sin för övrikt tekniskt överlägsna tolkning. Det är ju trots allt intryck av Tanaken Cohen beskriver med egna ord. På något sätt känns Cohen mer äkta en Buckley. Buckley behövde säkert läsa sig till vad texten handlade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla covers Eva C gjorde! Otroligt mycket bättre än orginalen.

Eva Cassidy? Är det hon som bland annat gör en cover på Fields of Gold? Jag skäms lite, men tycker hennes version är hur bra som helst. Stings egna version pallar jag inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Alla låtar på David Bowies coverplatta "Pin-Ups" från 1973 bräcker originalen.

Yeahh 🙂 Bowie är så bra! 😎

Nina Simone "Here comes the Sun" (Beatles)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeff Buckley - Hallelujah (Originalet av Cohen är sjuuukt dåligt enligt mig) 😎

Jeff Buckley var mig veteligen inte jude, vilket gör att han tappar en dimension i sin för övrikt tekniskt överlägsna tolkning. Det är ju trots allt intryck av Tanaken Cohen beskriver med egna ord. På något sätt känns Cohen mer äkta en Buckley. Buckley behövde säkert läsa sig till vad texten handlade om.

Ja, om man ser så sätt. Men musikaliskt ligger ändå Jeff's version en bra bit före enligt mig. Men visst, budskap spelar roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

å jag som försökt förtränga att ett sånt skitband som scritti har funnits överhuvudtaget.

Scritti Politti var ingalunda ett skitband, men det krävs musikalitet och snille för att förstå deras storhet.

För övrigt undrar jag ju hur alla kan vara så säkra på att Soft Cells Tainted Love är bättre än originalet då ingen tycks ha hört det: Gloria Jones sjöng, inte Supremes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag tycker är otroligt bra... men det är kanske bara jag det.

Hellsongs - Seek and destroy

Det där räknar inte jag som en cover. Dom har ju bara tagit texten från originalet och gjort egen musik. Känns rätt respektlöst tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...