Jump to content
Annons

Covers som är bättre än originalen.


Pesek

Recommended Posts

Jag kan nämna några av mina favoriter som jag tycker är bättre än originalet:

Gary Jules - Mad World (Original - Tears for fears)

Ugly Kid Joe - Cats in the cradle (Original - Harry Chapin)

Whitney Houston - I will always love you (Original - Dolly Parton)

Posta era guldkorn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Evergrey - I'm sorry (Dilba)

Ska jag kolla upp direkt. För originallåten är riktigt bra!

Men covern är SÅ mycket bättre!

Hmm, covern är riktigt bra men jag tyckte inte den var bättre. Kanske beror det på att jag fortfarande minns när Dilba sjöng sin låt första gången i tv. Har för mig att det typ var Adam Alsings program eller liknande. Gav mig rysningar iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i någon tidning för ett par dagar sedan att man hade gjort någon sådan omröstning. Jag tror det var någon av de stora musiktidningarna i England eller USA. Jag tror det var så att Jimi Hendrix hade kommit etta med sin version av Dylans "All Along The Watchtower". På bottenlistan stod det klart att Celine Dion skulle ha gjort den värsta covern. Hon skall tydligen ha gjort AC/DC:s "You Shook Me All Night Long"?!

Personligen har jag alltid haft svårt att se Dylans storhet som artist. Däremot har jag hört många andra artister göra covers av han låtar och upptäckt att de varit bra.

Frank Marino & Mahogany Rush: "Johnny B Goode"

Sen minns jag inte vad gruppen hette men de gjorde en cover på Van Halens "Jump" som kändes väldigt fräsch o annorlunda.

Det kändes magiskt när jag såg Live Aid då Bowie o Jagger gjorde en cover på "Dancing In The Streets".

Det står still just nu. Men vad tycker Ni om covers? Skall man hålla sig nära orginalet eller skall man vrida och vända på det för att nå ett lyckat resultat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom spontant att tänka på två svenska covers på Kiss. Dels Anne-Li Rydé :rolleyes: som drog iväg en riktig höjdare live på "Heavens on fire" för ett gäng år sen - Ja, den var en riktig smäll. Sen tycker jag att ett riktigt utropstecken är Leyla K´s version av "Rock Bottom" på plattan "Kiss Covered in Scandinavia" från 1997. Vet inte vilka som lirar på låten men wow och vilken rockpipa 🙂

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Judas Priest gör bäst covers!

"Diamonds and rust" (orig Joan Baez)

"Better by you better than me" (orig Spooky Tooth...(Edit: Rätt band nu, hrrrm))

"Johnny B Goode".

Åsså har Devin Townsend (SYL, första skivan) mage att göra Judas Priests "Exciter" bättre än Judas själva...så kan det gå:rolleyes:

Sen har Dolly Parton gjort det omöjliga; en FANTASTISK version av "Stairway to Heaven".

Steve Stevens version av "Action" (orig The Sweet) är riktigt häftig.

Edit: På tal om the Sweet; Cockney Rejects version av "Blockbuster" är ball!

***

Generellt tycker jag att man ska göra nåt eget av covern, om man över huvud taget ska bemöda sig att göra den. Det vanliga "coverbandet" ger jag inte ett skit för. Men å andra sidan; det är rätt ball när någon artist smäller till och gör en version identisk med originalet, men liiiiiiite bättre (se ovan SYL). Det händer nästan aldrig, men ibland...

Tjing

Bengan

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer direkt att tänka på Grip inc's (med Dave Lombardo på trummor) cover av Rolling stones "Paint it black". Låten har ju blivit cover alldeles för många gånger innan, men den versionen tycker iaf jag är låååångt mycket bättre än tolkningar av Wasp och Motley crue. Tung som attan med magiskt trumspel!

Machineheads cover på Metallicas Battery är inte fy skam den heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inkubus Sukkubus gör ett bättre jobb med "Paint it black" än överreklamerade Rolling Stones.

"Dream on" med Helix glänser bättre än när Nazareth gjorde den.

Svenska tolkningen, "Ner mot havet" med Thorleifs, är ett strå vassare än Mixed Emotions "You want love (Maria Maria)".

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonic Syndicate - All about us (t.A.t.u i original).

Älskar den låten (covern) då mina kompisar lyssnar på all sorts metal mm

HAr fått stu ett med den ett tag och jag måste säga Sonic Syndicate 4 lajf!!!!!

Har inte så många favorit band eller artister i andra genrers än Elektrisk musik, men SS har förstört det påståendet! cool.gif

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

First we take Manhattan, then we take Berlin med Jennifer Warnes är bättre än Leonard Cohens original, tycker i alla fall Leonard.

Under your thumb med Asia, istället för 10cc-originalet, säger Goldman eller om det var Eric Stewart i nån intervju.

Personal Jesus med Johnny Cash (Depeche Mode-original)

Superstar med Sonic Youth är kanske bättre än Carpenters. Det håller nog inte Richard Carpenter med om men i alla fall...

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

KarlA (oregistrerad)

Vet inte om någon redan sagt det men när jag tänker bra cover så tänker jag på:

Jeff Buckley - Hallelujah (Leonard Cohen)

Sedan måste jag säga att det finns ett osignat band från USA som heter Boyce Avenue som gör roliga akustiska covers

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om någon redan sagt det men när jag tänker bra cover så tänker jag på:

Jeff Buckley - Hallelujah (Leonard Cohen)

Sedan måste jag säga att det finns ett osignat band från USA som heter Boyce Avenue som gör roliga akustiska covers

Denna version tar priset tycker jag. Lyssna när Kurt Nilsen tar över scenen. 🙂

edit: Fel namn. tongue.gif

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Personal Jesus med Johnny Cash (Depeche Mode-original)

... för att inte prata om Marilyn Manssons version ...

Johnny Cash gör också en cover på Rusty Cage som är skönare än Soundgardens orginal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apro på Judas Priest - Green Manalishi (Fleetwood Mac från början).

Celine Dione (stavning, jag vet...) gjorde You Shook me all night long, tillsammans med någon annan sångerska, live. Den skall finnas med på något album men jag har inte hört... men det vore roligt ändå för att se om den verkligen är så kass som det sägs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av Nouvelle Vagues covers är bättre än originalen, eller iaf lika bra.

Feist - Inside and Out (Beegees - Love You Inside and Out)

The Clash - I Fought the Law (Sonny Curtis)

Squarepusher - Love Will Tear Us Apart (Joy Division) är typ lika bra som originalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

José Gonzalez - Heartbeats (orginal av The Knife)

Johnny Cash - Hurt (orginal av Nine Inch Nails)

Det är dom jag kommer på på rak arm 🙂

José Gonzales tolkning är skitfin, men den är tametusingen inte bättre än originalet. Den är ett utomordentligt kompliment - men jag skulle aldrig välja covern i första hand. Den enda cover som skulle kunna tävla med originalet är deras egen:

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

I love Rocknroll med Joan Jett. Hur många vet egentligen att det är en cover och har hört orginalet? den är från 75 och gordes av The Arrows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...