Jump to content
Annons

Covers som är bättre än originalen.


Pesek

Recommended Posts

The Ballad of Easy Rider med Fairport Convetion knäcker Birds original, även om den också är fin. Men Fairport lyfter låten till oanade höjder, inte minst solot är magiskt.

Sen är det väl nästan så att All along the watchtowers är bättre med Hendrix än med Dylan.

Min uppfattning är att man nästan alltid gillar den version man hört först bäst. Den blir liksom ens eget "original", även om det skulle råka vara en cover. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
å jag som försökt förtränga att ett sånt skitband som scritti har funnits överhuvudtaget.

Scritti Politti var ingalunda ett skitband, men det krävs musikalitet och snille för att förstå deras storhet.

För övrigt undrar jag ju hur alla kan vara så säkra på att Soft Cells Tainted Love är bättre än originalet då ingen tycks ha hört det: Gloria Jones sjöng, inte Supremes.

krävs musikalitet och snille för att förstå deras storhet??? 😱☺️🥰 Årets skämt eller? Skit är skit är skit!! En polerad bajskorv är bara en polerad bajskorv och inte en bratwurst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla covers Eva C gjorde! Otroligt mycket bättre än orginalen.

Eva Cassidy? Är det hon som bland annat gör en cover på Fields of Gold? Jag skäms lite, men tycker hennes version är hur bra som helst. Stings egna version pallar jag inte alls.

Stämmer bra det, alla hennes versioner är som sagt vida överlägsna orginalen i min mening.

Lyssna bara på Somewhere over the rainbow (live at blues alley) och Songbird, bra skit! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa kan jag komma på nu, finns säker massa andra bra också.

- KoRn - Another Brick In The Wall (Parts 1,2,3) (org. en jävla massa folk, bla. Pink Floyd)

- Killswitch Engeage - Holy Diver (org. Dio)

- Atreyu - You Give Love A Bad Name (org. Bon Jovi)

- Disturbed - Land Of Confusion (org. Genesis)

- In Flames - Land Of Confusion (org. Genesis)

Orginalet är bättre, men denna är också bra:

- Atreyu - Epic (org. Faith No More)

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt undrar jag ju hur alla kan vara så säkra på att Soft Cells Tainted Love är bättre än originalet då ingen tycks ha hört det: Gloria Jones sjöng, inte Supremes.

Soft Cell kombinerade Gloria Jones "Tainted Love" med Supremes "Where Did Our Love Go" när de gjorde sin version.

http://www.youtube.com/watch?v=1boUrvAWteA

Link to comment
Dela på andra sajter

Burning down the house - Tom Jones & The Cardigans (Talking Heads)

Originalet är jävligt grymt också, men jag tycker covern har lite mer drag.

Mitt gamla bands cover på Hold the Line (Toto)

är bra också :>

Kresh

Redigerat av KaptenKresh
Link to comment
Dela på andra sajter

Soft Cell kombinerade Gloria Jones "Tainted Love" med Supremes "Where Did Our Love Go" när de gjorde sin version.

Aha, jag fattade inte att det var 12:an som avsågs. Singelversionen, den som de flesta nog tänker på när Tainted Love kommer på tal, har inget med Supremes att göra.

Diehard: Scritti Polittis första skivor är stilbildande och påverkade soundet på en stor det av åttiotalspopen. På den tiden dessutom produktionsmässigt att benchmarka mot.

Dina personliga preferenser är ju oändligt spännande i sig - fortsätt gärna berätta om annan musik du ogillar, vi sitter som på nålar - men Scritti Politti hade rent objektiva kvaliteter, det kan ingen yrkesman kan förneka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag tycker är otroligt bra... men det är kanske bara jag det.

helbra

men inte finns det mycket mer än texten kvar av orginalet?

när övergår en covertolkning till att bli nåt annat än orginalet?

här är gränsen passerad tycker jag

men som sagt, bra, bättre än orginallåten

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla covers Eva C gjorde! Otroligt mycket bättre än orginalen.

Eva Cassidy? Är det hon som bland annat gör en cover på Fields of Gold? Jag skäms lite, men tycker hennes version är hur bra som helst. Stings egna version pallar jag inte alls.

Stämmer bra det, alla hennes versioner är som sagt vida överlägsna orginalen i min mening.

Lyssna bara på Somewhere over the rainbow (live at blues alley) och Songbird, bra skit! 😉

FÅr kolla upp!

Kan passa på att tipsa om Herbie Hancocks "Possibilities". Dunderplatta med bland annat en harmonisk jävelversion av "I just called to say I love you", "Don't Explain" med Damien Rice och Lisa Hannigan på sång och mycket annat.. Riktigt fina versioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Soft Cell kombinerade Gloria Jones "Tainted Love" med Supremes "Where Did Our Love Go" när de gjorde sin version.

Aha, jag fattade inte att det var 12:an som avsågs. Singelversionen, den som de flesta nog tänker på när Tainted Love kommer på tal, har inget med Supremes att göra.

Diehard: Scritti Polittis första skivor är stilbildande och påverkade soundet på en stor det av åttiotalspopen. På den tiden dessutom produktionsmässigt att benchmarka mot.

Dina personliga preferenser är ju oändligt spännande i sig - fortsätt gärna berätta om annan musik du ogillar, vi sitter som på nålar - men Scritti Politti hade rent objektiva kvaliteter, det kan ingen yrkesman kan förneka.

Jodå det kan man förneka. Du kan inte tala för nån annan dig själv. Sen finns det mycket jag avskydde med 80-talssoundet som gör sig bäst i att glömmas bort. 😉 Sen finns det inget som objektivitet överhuvudtaget. Bara subjektiva och ibland hyllas som objektiva för att ingen sen ska komma och säga nåt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eva Cassidy? Är det hon som bland annat gör en cover på Fields of Gold? Jag skäms lite, men tycker hennes version är hur bra som helst. Stings egna version pallar jag inte alls.

Stämmer bra det, alla hennes versioner är som sagt vida överlägsna orginalen i min mening.

Lyssna bara på Somewhere over the rainbow (live at blues alley) och Songbird, bra skit! 😉

Asså, när vi pratar om Somewhere over the rainbow, så får vi inte glömma covern med Israel "Iz" Kamakawiwoʻole:

http://www.youtube.com/watch?v=PL-uL2M3xvM

Han dog för lite drygt 10 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeff Buckley - Hallelujah (Originalet av Cohen är sjuuukt dåligt enligt mig) 🙂

Jeff Buckley var mig veteligen inte jude, vilket gör att han tappar en dimension i sin för övrikt tekniskt överlägsna tolkning. Det är ju trots allt intryck av Tanaken Cohen beskriver med egna ord. På något sätt känns Cohen mer äkta en Buckley. Buckley behövde säkert läsa sig till vad texten handlade om.

Ja, om man ser så sätt. Men musikaliskt ligger ändå Jeff's version en bra bit före enligt mig. Men visst, budskap spelar roll.

Det kan bero på att Buckley var musiker. Cohen är poet. 🙂😉

Men det är sjuhelvetes svårt att få ihop ett så jävla dynamiskt gitarrspel och så rena vocals som Jeff Buckley. Killen spelar ju fan inte likadant två verser i rad och sjunger med olika ljudvolym hela tiden. Han gjorde den ju precis likdant (lika bra) live också. Hela arret i hans stil är liksom den ultimata sång-och-gitarr-låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Judas Priest gör bäst covers!

"Diamonds and rust" (orig Joan Baez)

Bengan

Kan bara hålla med ruskigt bra låt, började ju nästan gråta som en liten flicka när man fick höra/gasta med till den live ;P

Sen covern på "Fields of Golf (sting?) med nån kvinna i lågt tempo och ruskig känsla som snurrar i reklamen för "filmer baserade på verkliga händelser" som rullar på TV nu (TV3?, TV4?, 5:an?). HAHA, pisk får man när man inte läser hela tråden, det är Eva Cassidys version jag menar =)

Panteras cover på Planet Caravan (Black Sabbath)

Yngwie Malmsteen's cover på Gimme Gimme (ABBA)

Sepultura's cover på Symptom of the Universe (Black Sabbath)

Mercyful Fate's cover på The Ripper (Judas Priest)

Guns'n Roses cover på Live and let die (överskattad Beatles låt) *Flamesuit on* =)

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

när övergår en covertolkning till att bli nåt annat än orginalet?

Bra med en sån där fråga som man får gå å grubbla på lite. Mina tankar:

En låt är ju melodi och harmoni. Om man tar bort orden (bara nynnar, visslar), och man då i covern inte har en chans att höra originalet, då måste man passerat gränsen? Då har man gjort en ny låt med samma text. Sen är det väl (som vanligt) upp till var o en att bedöma om det är bra eller dåligt...

Just seek and destroy har jag ingen relation till själv, så jag vill inte tycka nåt om just den. Men annars gillar jag Hellsongs:)

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Sen finns det mycket jag avskydde med 80-talssoundet som gör sig bäst i att glömmas bort.

Där ser man. Något annat du hatar, avskyr eller bara ogillar?

Jodå det finns en hel del mera. Men det sparar jag till en annan gång. Men oroa dig inte du ska få ditt lystmäte och få chansen att reta upp dig lite mera på vad jag tycker. Tills dess skaffa dig inte ett liv och bry dig om viktigare saker :rolleyes:😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Följande covers är nog inte bättre än originalen, men sköna ändå.

Dead kennedys "I fought the law". Klicka på "more info" i youtubeklippet för att se texten.

(I fought the law and I won....) http://www.youtube.com/watch?v=VYD7hJTGX4s

Faster Pussycat "Your so vain" (Carly Simon).

http://www.youtube.com/watch?v=LP-1G0iha_s

Originalet här: http://www.youtube.com/watch?v=8gUF9G4N-tE

Los Straitjackets "Munsters theme" (?)

Los straitjackets "sleepwalk" (Santo and Johnny)

Skid Row, "Come on and love me" (kiss)

http://www.youtube.com/watch?v=3He25eEc_Vc

SRV "Little wing" (Hendrix)

http://www.youtube.com/watch?v=UdYRzH10L2M

Dinosaur Jr har gjort bra covers av "show me the way" (frampton) och Just like heaven (cure).

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller oxå med om Petshopcovern. Sen måste jag tillägga att Tomas Andersson-Wijs cover av Carolas En Evighet som inledning av förra eller om det var förrförra melodifestivalen gav iallafall mig nytt hopp om männskligheten.

Annars tycker jag att dom flesta covers är studentikost spetsfundiga och passar bäst på OC eller vad det heter. Ett bra exempel på det är Mad World med Tears for Fears ursprungligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nämna några av mina favoriter som jag tycker är bättre än originalet:

Gary Jules - Mad World (Original - Tears for fears)

Ugly Kid Joe - Cats in the cradle (Original - Harry Chapin)

Whitney Houston - I will always love you (Original - Dolly Parton)

Posta era guldkorn!

Clash - I fought the law (The Crickets)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ekseption - "Peace Planet"

Original: Johann Sebastian Bach - Suite N 2 in B minor - Badineire :rolleyes:

Sen måste jag säga att jag personligen föredrar alla Ekseption-covers framför originalen!

Också tycker jag att Animals - "House Of The Rising Sun" måste nämnas. Jag kommer inte ihåg vem som skrev den, tror att det är en trad.

Redigerat av 3millimetersPlektrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan fylla på med flera covers som Luther Vandross (R.I.P.) har gjort, som t ex:

"Killing me softly" (Original med Lori Lieberman, men blev känd på allvar först med Roberta Flack ett par år senare)

"Endless love" (med Mariah Carey - original: Billy Ocean och Diana Ross. Optimalt hade varit Luther Vandross och Diana Ross, men man kan ju inte få allt... :rolleyes: )

"Hello" (original: Billy Ocean)

"All the woman I need" (Original: "All the man that I need" med Whitney Houston)

James Ingrams version av "I believe I can fly" (Original: R Kelly). Skitbra original också, men Ingram tar den till ännu högre höjder.

Djuraffärspojkarnas "Always on my mind" (som redan har nämnts) och "Go West" (original: Village People) är suveränt bra coverversioner också.

Princes "cover" på sin egen låt "Nothing compares to you" som han gjorde till bandet The Family, men som inte blev populär förrän några år senare med Sinead O'Connor, är betydligt bättre än "originalet". Kan man förresten prata om cover när man spelar sin egen låt...?

"I feel for you", som Chaka Khan gjorde cover på, är betydligt bättre än Prince's original.

Amii Stewart var på tapeten innan, med "Knock on wood", men även hennes cover av The Doors' "Light my fire", är enormt mycket bättre än det ganska trista originalet.

Sedan finns det en som jag inte riktigt kan bestämma mig, eftersom både originalet och covern är magiska, båda på sitt sätt - och det är Annie Lennox' version av Procul Harums "A whiter shade of pale".

Link to comment
Dela på andra sajter

när övergår en covertolkning till att bli nåt annat än orginalet?

Bra med en sån där fråga som man får gå å grubbla på lite. Mina tankar:

En låt är ju melodi och harmoni. Om man tar bort orden (bara nynnar, visslar), och man då i covern inte har en chans att höra originalet, då måste man passerat gränsen? Då har man gjort en ny låt med samma text. Sen är det väl (som vanligt) upp till var o en att bedöma om det är bra eller dåligt...

Just seek and destroy har jag ingen relation till själv, så jag vill inte tycka nåt om just den. Men annars gillar jag Hellsongs:)

tjing

Bengan

Ang. "Citatet" sök efter Frank Zappas version av Stairway t.e.x gitarrsolot gjord med blås geenialt. sen har vi ju hans version av Bolero också cool och annorlunda

Och det är Peter Green som har skrivit Diamond and Rust när han spelade i FLEETWWOD MAC

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...