Jump to content
Annons

Jamma över nätet?


Interzone

Recommended Posts

Hej.

Jag har två frågor, den första är kanske lite knölig, men...

Jag sitter med en liten uppsättning VSTi:er och Cubase SX 3, de är mina verktyg när jag gör musik. Well... musik kanske är ett tokigt ordval, det jag gör är mycket ambient och experimentiellt.

Nå, nu är det i alla fall så att jag och ett par likasinnade skulle vilja "jamma" över nätet. Så visst, jag tog hem eJamming, registrerade och installerade - bara för att upptäcka att den inte går att ha Cubase igång som ljudkälla till eJamming.

Så nu undrar jag - finns det nåtor annat program för detta ändamål?

Nästa fråga är nog lite enklare, hur gör man om man vill hålla (sända, streama...) en live-konsert på nätet? Finns det gratis-a möjligheter? Som det är nu är det närmaste jag kommer live att lägga up låtar på Myspace i 'realtid'...

Tacksam för alla svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yeah, ok...

Först - tack för svaret. 😉

Ok, så jag hoppade in på NinJam och tog hem den, och Reaper - som de sade var en DAW med stöd för NinJam.

..öööh, jag kanske egentligen ska ta och kika på detta i morgon när jag är lite piggare... för jag begrep ta mig traktorn ingenting. Jo, en del hajjade jag, men inte två rätt viktiga saker - hur man får upp en plugg i Reaper, och hur den relaterar till NinJam.

Men som sagt - det är nog bara en fråga om att jag är rätt trött och sleten just nu.

Tack igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder DML, gratisversionen har en liten latency men de andra versionerna med högre bitrate ska tydligen gå att jamma med eller spela in i real-time.

Det fina är att DML är en VST-plugg som du lägger på t ex mastern, då hör din partner allt du gör, så det är bara att koppla in mick o ladda upp de VSTi:er du vill använda o köra....

Det är frivilligt om man vill kunna koppla upp sig till vem som helst online eller bara sina vänner.

http://www.digitalmusicianlink.net/

/X

Edit:

Jo, du ska alltså ha det som heter Digital musicians link, som ligger under products.....

Finns ju lite andra nya grejjer där nu oxå såg jag....

Redigerat av xarl
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 år senare...

Halloj,

Popnörden Lagge från U:a här...

Är det någon som känner till något program/service som gör det möjligt att jamma ihop via nätet? Har läst om några pogram där fördröjningen alltid är en issue (nähä). Känner ni till någon service med rimlig latency blir jag glad, helt enkelt =)

Tanken är att kunna stämma av/utveckla idéer tillsammans så viss störning/fördröjning är acceptabelt. Lokal fördröjning har vi mellan 1,5-3ms.

Vet ni inte vem jag är och vill veta så finns jag på soundcloud, Spotify m.m.

Mvh Lagge

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...