Jump to content
Annons

Behöver mastrare till mitt livsverk.


Thir13teen

Recommended Posts

Min demo på fyra låtar är klar efter väldigt mycket arbete. Jag är väldigt seriös med min musik och vill att demon ska låta så bra som möjligt. Det jag sitter och hoppas på är att någon som är duktik på att mastra tycker att låtarna är så pass bra att denne kan tänka sig att låta sig mastra dem gratis, eller väldigt billigt.

Om man inte orkar mastra alla fyra utan bara en låt så skulle det också hjälpa jättemycket. Den låt som jag tror skulle må bäst av mastring är nummer 2 - Music.

Det är jag som mixat låtarna och är inte proffs på det någonstans. Om någon lyssnar och har något tips som "du borde adda mer kompressor på... därför att... " eller annat så är det bara att posta på.

Låtarna finns på min hemsida http://www.robertangberg.com under download songs.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm... om det här är ditt livsverk så kanske du borde fila lite på texterna för det är långt ifrån unikt.

Att sno rader från t ex Kimnotyze och klämma in ghetto-stil och olyriska osmakligheter som "I'm good looking and discustingly rich. What's that smell? Oh, it's bullshit" får en att tappa intresset.

Lyssnade då på första, andra och tredje spåret och jag kände att det fattades en dos av unikt rhyme. Det skadar inte med att ha ett egotrippat mindset, men det är lite överflödigt att kalla sig själv för begåvad och i samma text skriva hur dålig svensk hip-hop (a la demo rappers) är.

Visserligen så frågade du inte efter kritik, men nu fick du det på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hm... om det här är ditt livsverk så kanske du borde fila lite på texterna för det är långt ifrån unikt.

Att sno rader från t ex Kimnotyze och klämma in ghetto-stil och olyriska osmakligheter som "I'm good looking and discustingly rich. What's that smell? Oh, it's bullshit" får en att tappa intresset.

Lyssnade då på första, andra och tredje spåret och jag kände att det fattades en dos av unikt rhyme. Det skadar inte med att ha ett egotrippat mindset, men det är lite överflödigt att kalla sig själv för begåvad och i samma text skriva hur dålig svensk hip-hop (a la demo rappers) är.

Visserligen så frågade du inte efter kritik, men nu fick du det på köpet.

Vem är Kimnotyze? Angående textraden du nämner så har du missat poängen med den - lyssna igen. Om du tappade intresset av en rad i låten så är det konstigt att du lyssnar vidare på den och ytterligare två (jag tror att du lyssnade på sista också 😎 ). Underbart att höra en stark reaktion, det är precis det som är tanken. Folk med dåligt självförtroende kommer att ta åt sig och bli sura, andra kommer att bli förtjusta och gilla det, tror jag.

Som sagt, jättekul med reaktioner men det är viktigt att denna tråd får handla om vad den ska handa om: mastring. Jag fixar en tråd i låtkritik-forumet, ventilera jättegärna erat hat eller eventuella förtjusning där!

Edit:

Fredrik: egna. Bra att du frågade, jag får skriva till det på sidan så att man förstår det.

Edit2: Hm, det stod ju music and lyrics by Robert Angberg? Aja, ändrade texten lite.

Edit3: Skulle skapa tråd under låtkritik: "Sorry, you do not have permission to start a topic in this forum" 😄 Har jag för få inlägg? Hur många behövs?

Redigerat av Thir13teen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hip hop och Rap måste ju vara mänsklighetens värsta påfund...både rent musikaliskt och kulturmässigt...även den där Ghetto mentaliteten är ju så jävla patetisk...😄

Av nån anledning var ju tvungen att lyssna på låtarna, det värsta av allt är att jag själv lyssnade på hip hop när jag var runt 13-15, jag lyssande mest på Svensk hip hop från förorten...det dock något jag idag försöker förtränga, fan måste haft nån hjärntumör eller något 😎

Man behöver ju knappast vara ett geni för att mastra det där låtarna, prova vilken mastringsplugg som helst, så får du lite mer "punch" i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är Kimnotyze? Angående textraden du nämner så har du missat poängen med den - lyssna igen. Om du tappade intresset av en rad i låten så är det konstigt att du lyssnar vidare på den och ytterligare två (jag tror att du lyssnade på sista också 😎 ). Underbart att höra en stark reaktion, det är precis det som är tanken. Folk med dåligt självförtroende kommer att ta åt sig och bli sura, andra kommer att bli förtjusta och gilla det, tror jag.

Din text:

Robbie, Robbie, Robbie, can't you see? Somehow your words just hypnotize me

And I just love your flashy ways

I guess it's why they're broke and you're so paid

Kymnotize:

Kimmy, Kimmy, Kimmy. Can't you see? Sometimes ya style just hypnotize me

(And I just love your sexy ways

I guess that's why they broke, and you're so paid)

Menar du att din text är unik och att du inte vet vart du snott texten?

För jag kritiserar knappast för att texten berör mig, utan för att det inte ligger särskilt mycket unika inslag i texten. That's it! Sedan att du hävdar att texten är din är nog inte helt korrekt eftersom jag på håll såg lånade rader från olika låtar (vilka vet du bäst själv). Plagiat kanske? Det är ju okej, men att hävda att du skrivit det själv... är ju lite för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kymnotize:

Kimmy, Kimmy, Kimmy. Can't you see? Sometimes ya style just hypnotize me

(And I just love your sexy ways

I guess that's why they broke, and you're so paid)

Hahahaha, jag skäms nu, å dina vägnar ... du måste plugga på lite. Googla på Notorious B.I.G. (väldigt stor rap-artist på 90-talet) och Hypnotize (låt och singel av samma artist). Ladda ner låten vetja. Den snutten i min låt är alltså så uppenbart snodd av Biggie, ingen Kymnotize. Men den är snodd med glimten ögat, alltså den är så rakt av kopierad, med melodi och allt, och det är nåt problem om man tror jag att skulle hävda att jag skapat den snutten själv.

Fick fundera ett tag innan jag kom på vilka andra textrader du menade att jag snott ... sen kom jag på: "... and this is why, this is why, this is why I'm hot" i samma låt. Den är ju också så uppenbart snodd (av Mims) att man liksom vet att den är snodd. Det är ju det som är grejen med att jag har med den raden. Ujuj.

Ekstasis: Så upp till 15 års ålder lyssnade du på nåt som du idag tycker är mänsklighetens värsta påfund? Vill inte vara otrevlig men det var väldigt sent du började utvecklas isåfall. Konstigt dessutom att du nämner svensk förorts-hiphop i denna tråd då det är ju sån musik mina texter "dissar".

Tråden är redan nerspammad så jag antar att det är fritt fram för alla som vill tycka något om min musik att göra det. Speciellt eftersom jag inte kan posta i låtkritik-sektionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ekstasis: Så upp till 15 års ålder lyssnade du på nåt som du idag tycker är mänsklighetens värsta påfund? Vill inte vara otrevlig men det var väldigt sent du började utvecklas isåfall. Konstigt dessutom att du nämner svensk förorts-hiphop i denna tråd då det är ju sån musik mina texter "dissar".

Tråden är redan nerspammad så jag antar att det är fritt fram för alla som vill tycka något om min musik att göra det. Speciellt eftersom jag inte kan posta i låtkritik-sektionen.

Lyssnade även på Norsk hip hop, Tommy Tee och Co.

Jag har alltid haft bred musiksmak dock, även när jag var 13-15, lite väl öppensinnad kanske ☺️

Jo jag skämms fan...Men idag är jag en helt annan männsika mentalt..så visst..tiderna förändras...

Nu lyssnar jag på det mesta, förutom komersiell massproducerad musik och hip hop.

Sedan är det ju bra att vissa personer som t.e.x jag själv växer ifrån ghetto mentaliteten, finns ju vissa personer som aldrig växer ifrån det där, vilket är synnerligen tragiskt måste jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kymnotize:

Kimmy, Kimmy, Kimmy. Can't you see? Sometimes ya style just hypnotize me

(And I just love your sexy ways

I guess that's why they broke, and you're so paid)

Hahahaha, jag skäms nu, å dina vägnar ... du måste plugga på lite. Googla på Notorious B.I.G. (väldigt stor rap-artist på 90-talet) och Hypnotize (låt och singel av samma artist). Ladda ner låten vetja. Den snutten i min låt är alltså så uppenbart snodd av Biggie, ingen Kymnotize. Men den är snodd med glimten ögat, alltså den är så rakt av kopierad, med melodi och allt, och det är nåt problem om man tror jag att skulle hävda att jag skapat den snutten själv.

Du behöver faktiskt inte skämmas å mina vägnar. Jag kan skämmas själv om det skulle finnas skäl till det.

Men att jag hänvisar till en låt som är cover på Biggies "Hypnotize" eller Lil Kims "Kimnotize" kvittar, för du (och alla andra) förstår kontentan av mitt resonemang.

Jag skrev inte att allt var taget från andra texter, men det är ju ganska konstigt att din musik skulle vara mycket bättre än de demos som ligger ute från andra artister i Sverige (som du indirekt menar på din sida).

När en artist skriver ett livsverk så brukar han också förklara tanken bakom texterna, känslorna som han haft och övrig information som kan ge ett fundament för lyssnaren att stå på när denne lyssnar igenom verket.

Varför använde du just Biggies text, hur har han inspirerat din musikaliska karriär, varför använde du Mims och vilka är "lousy rappers" enligt dig? Ska det inte finnas en kontrast mellan bra/dålig precis som det finnas ont/gott!?

Speglar du din uppväxt i texterna, vilka känslor vill du väcka hos dina lyssnar?

Redigerat av Sound2Loud
Link to comment
Dela på andra sajter

Kymnotize:

Kimmy, Kimmy, Kimmy. Can't you see? Sometimes ya style just hypnotize me

(And I just love your sexy ways

I guess that's why they broke, and you're so paid)

Hahahaha, jag skäms nu, å dina vägnar ... du måste plugga på lite. Googla på Notorious B.I.G. (väldigt stor rap-artist på 90-talet) och Hypnotize (låt och singel av samma artist). Ladda ner låten vetja. Den snutten i min låt är alltså så uppenbart snodd av Biggie, ingen Kymnotize. Men den är snodd med glimten ögat, alltså den är så rakt av kopierad, med melodi och allt, och det är nåt problem om man tror jag att skulle hävda att jag skapat den snutten själv.

Du behöver faktiskt inte skämmas å mina vägnar. Jag kan skämmas själv om det skulle finnas skäl till det.

Men att jag hänvisar till en låt som är cover på Biggies "Hypnotize" eller Lil Kims "Kimnotize" kvittar, för du (och alla andra) förstår kontentan av mitt resonemang.

Jag skrev inte att allt var taget från andra texter, men det är ju ganska konstigt att din musik skulle vara mycket bättre än de demos som ligger ute från andra artister i Sverige (som du indirekt menar på din sida).

När en artist skriver ett livsverk så brukar han också förklara tanken bakom texterna, känslorna som han haft och övrig information som kan ge ett fundament för lyssnaren att stå på när denne lyssnar igenom verket.

Varför använde du just Biggies text, hur har han inspirerat din musikaliska karriär, varför använde du Mims och vilka är "lousy rappers" enligt dig? Ska det inte finnas en kontrast mellan bra/dålig precis som det finnas ont/gott!?

Speglar du din uppväxt i texterna, vilka känslor vill du väcka hos dina lyssnar?

Detta är början till en rolig tråd, jag följer den med spänning ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

När en artist skriver ett livsverk så brukar han också förklara tanken bakom texterna, känslorna som han haft och övrig information som kan ge ett fundament för lyssnaren att stå på när denne lyssnar igenom verket.

Varför använde du just Biggies text, hur har han inspirerat din musikaliska karriär, varför använde du Mims och vilka är "lousy rappers" enligt dig? Ska det inte finnas en kontrast mellan bra/dålig precis som det finnas ont/gott!?

Speglar du din uppväxt i texterna, vilka känslor vill du väcka hos dina lyssnar?

Nu börjar det likna nåt. Du har faktiskt en poäng och jag ska ta det du säger i åtanke när jag ska skriva en biografi på riktigt. Det verkar också som att mängden attityd på min sida är för mycket för personer från jantelagens Sverige, så jag ska försöka förklara mig bättre.

Ekstasis:

Jo jag skämms fan...Men idag är jag en helt annan männsika mentalt..så visst..tiderna förändras...

Mja, om du lyssnade på sån musik ända upp till 15 och fortfarande stavar som du gör så skulle nog Darwin ha lätt att hålla sig för skratt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När en artist skriver ett livsverk så brukar han också förklara tanken bakom texterna, känslorna som han haft och övrig information som kan ge ett fundament för lyssnaren att stå på när denne lyssnar igenom verket.

Varför använde du just Biggies text, hur har han inspirerat din musikaliska karriär, varför använde du Mims och vilka är "lousy rappers" enligt dig? Ska det inte finnas en kontrast mellan bra/dålig precis som det finnas ont/gott!?

Speglar du din uppväxt i texterna, vilka känslor vill du väcka hos dina lyssnar?

Nu börjar det likna nåt. Du har faktiskt en poäng och jag ska ta det du säger i åtanke när jag ska skriva en biografi på riktigt. Det verkar också som att mängden attityd på min sida är för mycket för personer från jantelagens Sverige, så jag ska försöka förklara mig bättre.

Ekstasis:

Jo jag skämms fan...Men idag är jag en helt annan männsika mentalt..så visst..tiderna förändras...

Mja, om du lyssnade på sån musik ända upp till 15 och fortfarande stavar som du gör så skulle nog Darwin ha lätt att hålla sig för skratt.

Min stavning är det nog inget fel på, visst, även jag kan göra vissa felstavningar ibland då den mänskliga faktorn är oundviklig, detta är nog något som Darwin var väl medveten om. Din arrogans och musik skulle nog ge honom ett gott skratt dock.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hatar verkligen både musiken och alla wiggers som vill göra den så jag skall säga det elakaste jag kan. Fortsätt med musiken så länge du kan, lägg ner all din tid på att försöka få färdigt den och jaga producenter med dina demos i jakt på att få den utgiven, ändra absolut inte dina texter och fila inte på din engelska, och fortsätt dessutom röka weed. Det bästa vore om du kunde filma ditt liv sen också så jag fick se exakt hur det slutade. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Sound2Loud: Du är, som jag tror man säger, ägd.

Rappare har alltid parafraserat klassiker och droppat referenser till genrens stora. Om detta är nyheter för dig kanske det inte är läge att gå in och mästra - speciellt inte då tråden faktiskt handlar om något helt annat än låtkritik.

Du får plåstra om ändalykten, måste ha gjort ont att ramla så hårt.

Lycka till Thir13teen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inget storfan av Hip Hop men förstår inte varför man måste gå in och totalsåga något så hårt som vissa gör här?

Skall man gå in och brutalsåga allt som inte faller en på läppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden har väl ballat ut totalt - killen behöver hjälp att mastra sina låtar och ni börjar kritisera hans texter. Dåligt tycker jag, låt publiken avgöra istället. Tack!

Edit: Jag håller i och för sig med Demonproducenten - det är för hög nivå på mixen. Låtarna distar.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden har väl ballat ut totalt - killen behöver hjälp att mastra sina låtar och ni börjar kritisera hans texter. Dåligt tycker jag, låt publiken avgöra istället. Tack!

Edit: Jag håller i och för sig med Demonproducenten - det är för hög nivå på mixen. Låtarna distar.

Kritiken av texterna är ju dels för att han snott det från andra och kalla det sitt livsverk. Sen så är det ju en lite dryg attityd...att säga själv att det är väldigt bra. Sen så känns det väl inte så himla kul med en Eminem-wannabe.....

Annars så var det bra... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden har väl ballat ut totalt - killen behöver hjälp att mastra sina låtar och ni börjar kritisera hans texter. Dåligt tycker jag, låt publiken avgöra istället. Tack!

Edit: Jag håller i och för sig med Demonproducenten - det är för hög nivå på mixen. Låtarna distar.

Kritiken av texterna är ju dels för att han snott det från andra och kalla det sitt livsverk. Sen så är det ju en lite dryg attityd...att säga själv att det är väldigt bra. Sen så känns det väl inte så himla kul med en Eminem-wannabe.....

Annars så var det bra... :rolleyes:

Alla snor väl något från alla andra - att vara unik är väl få förunnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så är det ju en lite dryg attityd...att säga själv att det är väldigt bra.

Det är väl en högst rimlig attityd?

Det är ju hip hop det handlar om, inte kramkalas för småskolefröknar.

absolut

å det är ju i skenet av resultatet som det blir så roligt

en stund iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så är det ju en lite dryg attityd...att säga själv att det är väldigt bra.

Det är väl en högst rimlig attityd?

Det är ju hip hop det handlar om, inte kramkalas för småskolefröknar.

Mmm min musik är bäst! Dina och alla andras låtar suger.

Jovisst, kan man ha den attityden om man vill.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så är det ju en lite dryg attityd...att säga själv att det är väldigt bra.
Det är väl en högst rimlig attityd?

Det är ju hip hop det handlar om, inte kramkalas för småskolefröknar.

Mmm min musik är bäst! Dina och alla andras låtar suger.

Jovisst, kan man ha den attityden om man vill.... :rolleyes:

Att säga att man är "bättre" är lika naturligt som nödvändigt inom alla genrer, inte bara Hip Hop. Men det innebär inte per se att man tycker att "dina och alla andras låtar suger" — en attidyd och inställning som endast amatörer svänger sig med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden har väl ballat ut totalt - killen behöver hjälp att mastra sina låtar och ni börjar kritisera hans texter. Dåligt tycker jag, låt publiken avgöra istället. Tack!

Edit: Jag håller i och för sig med Demonproducenten - det är för hög nivå på mixen. Låtarna distar.

Kritiken av texterna är ju dels för att han snott det från andra och kalla det sitt livsverk. Sen så är det ju en lite dryg attityd...att säga själv att det är väldigt bra. Sen så känns det väl inte så himla kul med en Eminem-wannabe.....

Annars så var det bra... 😛

Man måste ju själv tycka att ens egna grejor är bra/bättre/bäst (men det är ju aldrig så att man är helt nöjd!), innan man släpper ut materialet. Även om "rippar off" lite från andra (vilket jag själv inte gillar), så kan det ju vara ganska "eget" ändå.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...