Jump to content
Annons

"Evanescence - Bring me to life" gitarr


Powel

Recommended Posts

En fråga om hur man kan göra egna korta, kraftiga riff(om det är så det heter) som i Evanescence - Bring Me to Life? får en känsla av att man mutar strängarna snyggt...vilket inte jag kan...låter som jag försöker strypa gitarren istället haha 🙂 kan jag fuska till det på nåt sätt i datorn?...andra idéer?

någon som känner till andra låtar med liknande gitarrsound? (finns lite av det soundet i versen i Disturbeds låtar "Stricken" och "Prayer")

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
En fråga om hur man kan göra egna korta, kraftiga riff(om det är så det heter) som i Evanescence - Bring Me to Life? får en känsla av att man mutar strängarna snyggt...vilket inte jag kan...låter som jag försöker strypa gitarren istället haha 🙂 kan jag fuska till det på nåt sätt i datorn?...andra idéer?

någon som känner till andra låtar med liknande gitarrsound? (finns lite av det soundet i versen i "Disturbed - Stricken")

Kör du med hårt plektrum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att de överdubbat gitarrer som spelar ackorden på olika sätt över greppbrädan för den i vänsterkanalen låter ljusare.

😎 hmm...låter intressant...ska lyssna på det...men sen e det ju fortfarande "anti-release" effekten...kanske som "The cyborg" och "IDF" säger...palm mute med gates n kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga om hur man kan göra egna korta, kraftiga riff(om det är så det heter) som i Evanescence - Bring Me to Life? får en känsla av att man mutar strängarna snyggt...vilket inte jag kan...låter som jag försöker strypa gitarren istället haha 😎 kan jag fuska till det på nåt sätt i datorn?...andra idéer?

någon som känner till andra låtar med liknande gitarrsound? (finns lite av det soundet i versen i "Disturbed - Stricken")

Kör du med hårt plektrum?

använder 1 mm har jag för mig...jag har varierande storlekar men föredrar oftast 1 mm...ska jag använda tjockare tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga om hur man kan göra egna korta, kraftiga riff(om det är så det heter) som i Evanescence - Bring Me to Life? får en känsla av att man mutar strängarna snyggt...vilket inte jag kan...låter som jag försöker strypa gitarren istället haha ☺️ kan jag fuska till det på nåt sätt i datorn?...andra idéer?

någon som känner till andra låtar med liknande gitarrsound? (finns lite av det soundet i versen i "Disturbed - Stricken")

Kör du med hårt plektrum?

använder 1 mm har jag för mig...jag har varierande storlekar men föredrar oftast 1 mm...ska jag använda tjockare tror du?

Prova dig fram såklart, men vid 1mm börjar det väl hända något så att säga. Har bl a en Wedgie på 0,73 mm som ny och "greppad" passar mig bra och som jag märker att jag ofta väljer framför mina Dunlop Stubby på 2,0. Det handlar ju som sagt inte bara om själva plektrumet, men jag är nog ganska övertygad om att många skulle uppleva den som för mjuk.

En annan som jag gillar och ganska nyligen köpte är en Dunlop på 1,3 (modellen med krokodilen på 😆 ) Där blir det nånstans mellan 0,8 och 1,2 när det blir fler.

Edit: Väldigt tjock plektrum blev det:lol:

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det dom där de-de-de-de-de-dee-dee-riffen du menar? :-)

Dom är inte "palm-mutade", dvs dämpade med högerhanden. Snabbt anslag med högerhanden och en lätt dämpning med vänsterhanden så inte tonerna klingar ut tror jag är melodin. Hårt plektrum och hårt anslag också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det dom där de-de-de-de-de-dee-dee-riffen du menar? :-)

Dom är inte "palm-mutade", dvs dämpade med högerhanden. Snabbt anslag med högerhanden och en lätt dämpning med vänsterhanden så inte tonerna klingar ut tror jag är melodin. Hårt plektrum och hårt anslag också.

dämpar med vänsterhanden? Då dämpar jag bara dom toner som jag har tagit (typ rock ackord) men jag har det problemet att det är ju inte bara dom som låter utan även dom andra strängarna pga vibrationer i gitarrkroppen(duh!) 😲 .."helbarsackords dämpning" då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... det är lite svårt att beskriva hur jag gör. Du har inte vägarna förbi Gnarp nått i sommar? Så kan jag visa IRL? :-)

Gnarp...aldrig hört talas om hehe..kanske man ska turista där nångång....ANNARS kan du ju alltid slänga upp det på youtube vettja ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, om du med rockackord menar barré eller powerackord så är det inte direkt svårt att dämpa dom heller.. Du slår an med plektrumet över strängarna du vill träffa så att det inte blir en jävla sörja av allt, vanligtvis 2-3 st, sen när du hör att dom klingar som det ska låta så släpper du bara trycket i vänsterhanden tillräckligt för att du ska dämpa ljudet. Alltså inte släppa upp allt, utan bara muta det lite. Det är bara att öva den rörelsen några ggr så sitter den. Behöver inga effekter för att lyckas med det 🙂 Däremot vet jag inte hur låten du är ute efter låter, då jag inte hört den, men döma av dom andra svaren antar jag att det är denna tekniken du vill få fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

prova att avsluta riffet med att slå ett uppåtslag på strängarna, brukar bli väldigt "kort" och tungt sound! annars är det väl hårda plektrum och övning. Visserligen är säkert en del av det studiofix, men du måste kunna spela det på gitarren ordentligt innan du ens tänker på resten 🥰 "Skit in skit ut" som man säger 🙂

anyway.. lycka till !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...