Jump to content
Sign in to follow this  
Renfield

In/out i EQ och kompressor

Recommended Posts

Har mest använt cubase eget eq och egna kompressor men har skaffat mig URS plug-ins. Hur hanterar man in/out? Är det samma som wet/dry i reverb där man avgör hur mycket av signalen som ska färgas av effekten?

Annons

Har verkligen ingen aning gällande URS Pluggar men det låter som att du ställer pregain innan kompressorn och utput gain efter den. Har säkert fel:P

Guest DieHard
Det är en demovariant och verkar inte vara någon manual till.

Står det ingen info på deras hemsida heller?

Det finns input gain där du väljer in-nivån och en output gain för utgångs-gain har jag för mig

Har mest använt cubase eget eq och egna kompressor men har skaffat mig URS plug-ins. Hur hanterar man in/out? Är det samma som wet/dry i reverb där man avgör hur mycket av signalen som ska färgas av effekten?

Vet inget om URS, men generellt kan man säga att när det handlar om kompressor och eq så vill man påverka hela signalen, så det är absolut INTE att jämföra med wet/dry, utan allt som skickas in kommer att påverkas av pluggen.

Nivåerna in och ut är bara för att anpassa till materialet. Normalt ska de stå på 0, så att de inte påverkar. Om du av någon anledning får in för stark signal så att det distar, så kan du dra ner ingångsnivån. Det känns egentligen lite överflödigt att ha innivån ställbar, eftersom det aldrig borde vara för högt där - och om det är för högt, så behöver man ändå dra ner innan pluggen för att inte få överstyrning på andra håll...

Om du reglerar ner mycket i eq:n, så kan du dra upp utnivån för att kompensera för nivåsänkningen som det annars blir - och om du förstärker mycket med eq, så kan du behöva dra ner utnivån för att kompensera för den nivåhöjningen.

När det gäller kompressor, så kan man förstå ingångsnivån mer, eftersom man då kan höja för att kompressorn ska påverka mer. Utnivån kallas "makeup gain" på andra kompressorer - och är till för att kompensera för sänkningen eller höjningen som sker vid kompressionen.