Jump to content
Annons

Trash/death/heavy/punk egna låtar!


thumper

Recommended Posts

Hej, jag och mitt band har lite problem, vi är helt ok på våra instrument men när det gäller att göra egen musik vet vi inte vart vi ska börja. Jag undrar om någon utav er som har lite experience kan ge oss några tips så skulle det vara riktigt schysst 😉 peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssna på musik inom genrerna som ni gillar och låt inspirationen flöde, det tar tid innan man får känsla för genretypiska riff och trumtakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen har man det eller så har man det inte. Visserligen kan man skriva en låt även om man inte har "det" men det blir då en så kallad "skit" låt, men visst vill man skriva skit musik så. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

men nu tänkte jag....med text, solo och allt 😉

Ok säg - musik ink. arr, solo, form etc. etc ca tre min - texten kan man ju ällta och ändra i all oändlighet eller tills det blir dags att lägga den på skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

sätt dig med gitarren/basen och spela olika akord tills du känner att de här låter bra tillsammans, spela dessa fler gånger och prova att gå över till några andra akord som kan funka som refräng. sen kan ni prova att spela versen och refängen tillsammans hela bandet och komma på hur låten ska börja, om det ska vara ett break eller brygga nånstans.

en bra början är ju att lyssna igenom en låt ni gillar, skriva ner hur den är upp byggd och fundera på hur den spelas för att sedan försöka göra nått liknande själv med andra akord.

att göra en låt, kanske tar ca 10 minuter att komma på grunden, under tiden man spelar får man ju nya ideer och ändrar så det kan ta veckor innan den slutliga strukturen är klar.

texten brukar ta några timmar upp till veckor beroende på hur inspirationen flödar. försöker ibland skriva texter med vanliga verslängder så man har lite att testa när man kommer på en låt.

annars går det ju också att försöka skriva låten efter texten, det kan ju också funka som inspiraton.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Men typ hur lång tid kan det ta för en att göra en hel låt ? i snitt som det tar för er

Asså man kan aldrig säga hur lång tid det tar exackt o skriva en låt. det är olika hela tiden vissa stunder kan det bara spruta ut ideer o man kan få ihop saker till 2 låtar ibland kan man fastna på en jävla låt i flera dagar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

att göra en låt, kanske tar ca 10 minuter att komma på grunden, under tiden man spelar får man ju nya ideer och ändrar så det kan ta veckor innan den slutliga strukturen är klar.

En bra ide är också att spela in en demo av lårten efter bara tio minuter - på mobilen eller var fan som hellst - risken är annars stor att man "ideear" bort sig och glömer bort hur låten lät när den var ny och ärlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

precis, och spela in det du kommer på även om det inte är klart, annars är risken stor att du glömmer hur låten gick när du ska jobba vidare på den nästa gång.

ett annat tips, alla i bandet säger varsit akord (eller siffra för ställe på gitarrhalsen) och så försöker ni göra en låt av det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

att göra en låt, kanske tar ca 10 minuter att komma på grunden, under tiden man spelar får man ju nya ideer och ändrar så det kan ta veckor innan den slutliga strukturen är klar.

En bra ide är också att spela in en demo av lårten efter bara tio minuter - på mobilen eller var fan som hellst - risken är annars stor att man "ideear" bort sig och glömer bort hur låten lät när den var ny och ärlig.

+1 på den. Det är många fina ideer som gått i graven bara för att man inte minns vad det var man kom på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men typ hur lång tid kan det ta för en att göra en hel låt ? i snitt som det tar för er

Om låten är tre min tar det ungefär tre minuter.

Värst vad du brer på.. Så jag kan be dig skapa 10 nya låtar på en halvtimme? Som inte är

en så kallad "skit" låt

någon av dem:)

Då vill jag be dig fixa det. Slaskinspelat och färdigt att presentera till kl. 20 ikväll?

tjing

/Bengan

***

Link to comment
Dela på andra sajter

Men typ hur lång tid kan det ta för en att göra en hel låt ? i snitt som det tar för er

Om låten är tre min tar det ungefär tre minuter.

Värst vad du brer på.. Så jag kan be dig skapa 10 nya låtar på en halvtimme? Som inte är

en så kallad "skit" låt

någon av dem:)

Då vill jag be dig fixa det. Slaskinspelat och färdigt att presentera till kl. 20 ikväll?

tjing

/Bengan

***

Det är inte helt omöjligt att jag skulle klara det om jag hade en halvtimme av extrem insiration och lust att skriva. Det händer faktiskt att jag sätter upp en mick och trycker på rec och bara skriver och skriver....

Sen är det så klart skillnad att skriva på beställning, kanske rent av omöjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det så klart skillnad att skriva på beställning, kanske rent av omöjligt.

Tjo det var väl lite det jag ville få fram. Och det gick nog fram;) ? Det är alltså inte bara att dunka ihop en låt på tre minuter.

Nej verkligen inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är också ett ganska nystartat band, men vi lärde oss av våra misstag.

(Vilket har gjort att det gått segt att skriva låtar i början...)

Men det viktigaste för att skriva en låt, på det sätt vi skriver, behöver du detta:

- Ett band eller om du är solo artist, dig själv...

- Instrument

- Hjärna eller ännu bättre, hjärnor 😄

- Inspiration

Dessa grejer är de viktigaste saker du behöver...

Men det blir betydligt lättar om du har något som hjälper dig att minnas hur de bra riff som du kom på igår kväll låter.

Mina tips är följande saker:

- Dator (eller block)

- Guitar Pro 5.2 (eller liknande tab/not -skrivnings program) (eller penna)

Om du vill ha låten på ett visst sätt kan du skriva ned hur den ska vara, alltså typ så här:

Intro, vers, refreng, stick, solo, vers, stick, refreng, solo, refreng, vers, refreng, outro.

Sedan är det bara att jamma lite med bandet (eller spela själv om du är solo artist).

Tillslut har du lite riff att leka med.

När det är klart har det gått från 30 min. (att skriva ned tar längre tid än ma tror, om man har GP5...) till fem eller kanske sex timmar.

Sedan kommer det (enligt mig) svåraste momentet; att skriva texten.

För att skriva text behöver du detta:

- Dator med Word (block + penna)

- Inspiration (det svåraste att få)

Inspirationen får du av allt möjligt, tex. om du blir dumpad av din pojk/flick -vän kanske texten handlar om det, eller om du hör en bra låt på, vi säger radio, så kanske du vill ha något i stilen med den låten (inte samma text med annan musik).

När du skriver texten ska du tänka på dessa saker:

- Texten måste passa med musiken, alltså ska det inte vara glad musik till en dyster/hat/döda/arg -låt. (Om musiken är glad måste självklart texten också vara glad, eller flummig, osv 😎 )

- Rimma (men pluset med rock är att varje mening inte rimmar, men kanske någon rimmar)

- Ha ett budskap (ett plus om du vill bli känd, annars tar folk inte dig på allvar...)

Men kom ihåg att det inte låter så bra i början, men det blir bättre för varje låt, det är precis som med, vi säger trummor.

Desto mer du trummar desto bättre blir du, det är precis likadant med låtskrivandet, ju mer du skriver, desto bättre blir du!

Så om första låten låter skit ska du inte ge upp hoppet, fortsätt skriv och lär dig av dina misstag, lyssna på vad andra musiker säger, och tillslut kanske ni står där och är förband till Metallica, eller rentav har Metallica som förband (ganska omöjligt, men en bra tanke!).

Satsa högt, men satsa inte för högt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar alltid skrivs texter sist då de är mest flexibla och det är lättare att göra om en textrad för att passa riffet än ett riff som ska passa texten. Underlättar att skriva om något du är intresserad av, såvidare du inte gillar rosa ponnys, Sepultura var på 90-talet väldigt politiska, medans Nile skrivier om forna mellanöster-kulturer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är också ett ganska nystartat band, men vi lärde oss av våra misstag.

(Vilket har gjort att det gått segt att skriva låtar i början...)

Men det viktigaste för att skriva en låt, på det sätt vi skriver, behöver du detta:

- Ett band eller om du är solo artist, dig själv...

- Instrument

- Hjärna eller ännu bättre, hjärnor 😄

- Inspiration

Dessa grejer är de viktigaste saker du behöver...

Men det blir betydligt lättar om du har något som hjälper dig att minnas hur de bra riff som du kom på igår kväll låter.

Mina tips är följande saker:

- Dator (eller block)

- Guitar Pro 5.2 (eller liknande tab/not -skrivnings program) (eller penna)

Om du vill ha låten på ett visst sätt kan du skriva ned hur den ska vara, alltså typ så här:

Intro, vers, refreng, stick, solo, vers, stick, refreng, solo, refreng, vers, refreng, outro.

Sedan är det bara att jamma lite med bandet (eller spela själv om du är solo artist).

Tillslut har du lite riff att leka med.

När det är klart har det gått från 30 min. (att skriva ned tar längre tid än ma tror, om man har GP5...) till fem eller kanske sex timmar.

Sedan kommer det (enligt mig) svåraste momentet; att skriva texten.

För att skriva text behöver du detta:

- Dator med Word (block + penna)

- Inspiration (det svåraste att få)

Inspirationen får du av allt möjligt, tex. om du blir dumpad av din pojk/flick -vän kanske texten handlar om det, eller om du hör en bra låt på, vi säger radio, så kanske du vill ha något i stilen med den låten (inte samma text med annan musik).

När du skriver texten ska du tänka på dessa saker:

- Texten måste passa med musiken, alltså ska det inte vara glad musik till en dyster/hat/döda/arg -låt. (Om musiken är glad måste självklart texten också vara glad, eller flummig, osv 😎 )

- Rimma (men pluset med rock är att varje mening inte rimmar, men kanske någon rimmar)

- Ha ett budskap (ett plus om du vill bli känd, annars tar folk inte dig på allvar...)

Men kom ihåg att det inte låter så bra i början, men det blir bättre för varje låt, det är precis som med, vi säger trummor.

Desto mer du trummar desto bättre blir du, det är precis likadant med låtskrivandet, ju mer du skriver, desto bättre blir du!

Så om första låten låter skit ska du inte ge upp hoppet, fortsätt skriv och lär dig av dina misstag, lyssna på vad andra musiker säger, och tillslut kanske ni står där och är förband till Metallica, eller rentav har Metallica som förband (ganska omöjligt, men en bra tanke!).

Satsa högt, men satsa inte för högt!

Fin text där Staffonly, den tackar jag för. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

stort tack till er alla:D, men får jag fråga om en till sak, det här med vers, refreäng och sånt, är vi helt osäker på vi vet inte typ vad alla innebär och sånt

Vers:

- Berättar "sagan" som låten handlar om.

- En låt består oftast av flera verser.

- Verserna har samma melodi men olika texter

Refräng:

- Den del av låten man lättast känner igen

- Låtskrivarens viktigaste meddelande till lyssnarna.

Stick:

- Den del som "sticker ut" för att den är annorlunda. Ny melodi och ackord.

Mellanspel:

- Musikerna spelar, sångaren är tyst.

Coda:

- En kort bit som sångaren sjunger i slutet.

Jag hoppas det här hjälpte lite. Hade nyss prov på låtformen, så om det är fel, har läraren sagt fel 😆

Nu vet jag inte om detta gäller metallen. Men det borde ge en helhetsbild iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Verserna har samma melodi men olika texter

Detta stämmer inte helt och hållet, andra versen kanske har lite variationer i sig från första osv, men den känns ändå igen starkt från första versen. Det kan t.ex vara en fras som du gjorde på tre toner i nedåtgående riktning i första versen kanske du gör med fyra toner i uppåtgående riktning i andra versen. Men att säga att versen har samma melodi är lite fel då det som sagt kan förekomma variationer

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hela sjävla den teorin heter den nått eller kallas så man kan söka upp och ta reda på det så slipper ni lägga ner tid på detta:D

Form 😆

EDIT: Om du söker på formuppbyggnad så bör du få lite träffar på google, t.ex populärmusiken fomruppbyggnad och liknande. Annars så är analys alltid bra att göra själv!

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...