Jump to content
Annons
  • 0

Rewirefrågor


ReasonLive

Fråga

Någon som vet hur jag använder Live som slav till Reason (om det överhuvudtaget är möjligt). Har installerat ReWire men får det inte att funka. När Live upptäcker att jag startat Reason så hävdar den att jag ska starta Live först om jag vill använda Live som slav till ett annat program. Startar man inte alltid programmet som ska vara "host" först?!?!

Übertacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
Millaway (oregistrerad)

Ja då var det dags att prova på Ableton Live 6.0.1, men icke då. Jag har problem när jag försöker använda mig utan rewire med reason till mina midi spår. Ableton hoppar över många utav tonerna jag har satt ut, hur kommer det sig? Har försökt hitta felet men kan inte komma på vad det är. Är det någon inställning ? Buffring eller latency som kan få Ableton att ignorera tonerna.

Har jobbat med Pro Tools + Reason förut där det fungerat felfritt. Någon direkt fundering över vad problemet kan uppstå av?

Tack för svar! 🙂

*Edit: hm jag måste ha rec på den kanalen intryckt för att höra någonting, måste vara något jag har kopplat fel? trots att jag SKA ha gjort allting rätt.... något som man har glömt om man kan höra om man har rec från reason men annars inte?

**Edit: Jaha fixade RECORD knappgrejen, men den hoppar fortfarande över toner. ☺️

Redigerat av Millaway
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Mollin (oregistrerad)

Hej,

Som titeln lyder så förstår ni säkert vad jag vill ha frågat!

Men hur Gör man när man ska köra ReWire mellan LIVE och Reason?

Låt oss säga att jag har en Loop i Dr:Rex som jag vill få in i LIVE, Hur gör man med "Sladdar" och sådant bakom Reason .. Hur gör man sen i LIVE?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag skulle vilja få mitt Traktor 3 att synca ihop med Ableton Live 6,

eller få Traktor 3 som VSTi till Ableton.

Jag använder Ableton till all musik som jag gör.

Men jag är Dj på samma gång som jag är Producent

Jag gillar effekterna i Ableton men inte i traktor.

Så jag undrar om man skulle kunna fixa det med en Sync hisoria eller med en Rewire eller bara göra Traktor till en VST för Ableton så som Deckadance är

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Man kan köra traktor 3, vad jag vet, som VST men jag antar att dom andra lösningarna är värda att titta på också. Om det är en extern burk som kör traktor så handlar det om en "synchistoria". Rewire fungerar utmärkt mot Reason. Hur det är med Traktor har jag ingen aning men jag antar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Okej! Här kommer jag med ett nytt rewireproblem som jag jättegärna skulle vilja ha hjälp med. har tänkt prova mig på live 7, men vill fortfarande använda redrum i reason, eftersom den enligt mig är ultimat.

MEN, rewire lampan ovanför mixern i reason lyser inte, den står på "audio card", och i live finns inte reason att välja på, bara mitt VJ-program, Arkaos.

Jag har Live 7 och Reason 3. Jag vill jättegärna ha hjälp med detta, känns onödigt att börja med live annars. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
MEN, rewire lampan ovanför mixern i reason lyser inte, den står på "audio card", och i live finns inte reason att välja på, bara mitt VJ-program, Arkaos.
Låter som att Reasons Rewire-stöd är skadat. Har du kanske multipla filer av olika versioner?

Gör en sökning på datorn efter Rewire.dll och kasta alla förekomster av filen i papperskorgen.

Installera sedan de senaste Rewire-filerna så bör alla program använda korrekt version.

Rewire

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tycker det är trevligt att programmera trummaskin i Redrum och gillar det lite stela soundet. Men jag vill kunna byta pattern/mönster i Redrum från Live, eftersom jag jobbar med både inspelat audio och Reasons softsyntar. Kan man på något sätt göra det med ReWire?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag tycker det är trevligt att programmera trummaskin i Redrum och gillar det lite stela soundet. Men jag vill kunna byta pattern/mönster i Redrum från Live, eftersom jag jobbar med både inspelat audio och Reasons softsyntar. Kan man på något sätt göra det med ReWire?

Nu har jag testat i ett par timmar och kollat i manualen, på nätet etc. Det verkar inte som att det funkar att byta mönster från Live till Reason/Redrum. Efter mitt letande kändes det mycket enklare att antingen exportera midi till Live och lägga in trummorna som loopar där. Eller att programmera alltihopa i Live.

Men om någon kan hitta ett smart sätt att byta mönster från Live till Reason får de gärna dela med sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

En Ny fråga.

Har precis börjat att köra rewire mellan reason 4 och live.

Allt fungerar som det ska "tror jag".

Men till frågan, hur gör jag för att exportera MIDI från mina nuvarande projekt in i Live?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När du installerade Reason 4 med discarna du fick när du köpte programmet så skapades en mapp med användardokumentation, bl a "Operation Manual". Om du kollar på sid 126 och framåt så hittar du allt du behöver veta om ReWire i Reason.

MIDI-export hittar du på sid 371.

Börja alltid i manualen. Det är en bra manual ...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När jag ska starta reason som slav kommer det upp att programmet inte kan hitta mitt keyboard. Jag har testat olika lösningar men som det är nu får jag först göra allt som ska göras med keyboard först och hålla mig till det när jag lägger på det andra. Omständligt. Vet någon vad jag gör för fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
När jag ska starta reason som slav kommer det upp att programmet inte kan hitta mitt keyboard.

Det hänger på klaviaturen/midi-interface och inget i dina program. Några klaviaturer behöver inga drivrutiner och då kan de användas i flera program samtidigt. Andra klaviaturer använder sig av speciella drivrutiner och då blir drivrutinen låst till värdprogrammet.

Som Assar skriver, om du stänger av klaviaturen i Live så är den ledig när Reason söker av.

Men annars behåller du MIDI-stödet i Live. Du kan alltid skicka vidare midinoterna. Ett midispår i Live med ett Reason-instrument på utgången. Sedan använder du sequencern i Live istället för Reasons sequencer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

För en relativ nybörjare som jag: hur funkar det här med Rewire?

Själv tänkte jag prova det med Ableton live som slav till Logic 9.

Lite frågor dock: vad är det jag kan köra "rewire"? Kan jag göra grunderna i en låt i Live med

Vst-instrument och riktiga instrument med effekter och sen hämta in det

i Logic och fortsätta där? I Logic kan jag sen arrangera, eventuellt lägga till instrument och tex sång

, köra fler effekter i Logic? Och sen mastra/slutmixa? Eller hur funkar det?

Jag gillar både Ableton och Logic. Ableton går snabbare att jobba ihop saker med, men Logic

har bättre master/mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...