Jump to content
Annons

Allt fuckar sig rejält när jag lägger på effekpluggar ibland

1pabloo

Recommended Posts

Jag har ett litet problem som jag råkar ut för ibland vid stora projekt (en massa audiotracks och en massa laddade VST-pluggar, mest waves-pluggar: eq, kompressorer och dylikt)

Plötsligt, utan förvarning kan datorn skicka ut svinhögt ljud, och då snackar jag högt, kanske 2gånger max-volymen på låten!! Det kan t.ex. komma när jag pillar lite på en equalizer och plötsligt så fuckar sig pluggen och ashögt ljud stormar ut. Om jag sedan tar bort pluggen så återställs allt. Detta händer alltid när jag pillar på någon plugg i alla fall.

Detta gör ju såklart att man blir lite nojig med att jobba, det är ju inte svårt att få tinnitus under dessa omständigheter. Har köpt NanoPatch (en volym kontroll med en muteknapp) som jag snabbt kan kasta mig över och den har hjälpt en massa.

Det är inte ofta det händer, men när det väl händer är det läskigt. Undrar om någon annan råkat ut för problemet och ifall det finns någon lösning. CPU:n kan ligga på endast 70% när det händer. Projektet brukar ofta vara omsparat tiotals gånger, kan ev va fel på någon inbyggd projektfil över VST-pluggarna eller dylikt?

Sitter för övrigt med cubase Sx3.

cheers

Annons
Guest DieHard
Jag har ett litet problem som jag råkar ut för ibland vid stora projekt (en massa audiotracks och en massa laddade VST-pluggar, mest waves-pluggar: eq, kompressorer och dylikt)

Plötsligt, utan förvarning kan datorn skicka ut svinhögt ljud, och då snackar jag högt, kanske 2gånger max-volymen på låten!! Det kan t.ex. komma när jag pillar lite på en equalizer och plötsligt så fuckar sig pluggen och ashögt ljud stormar ut. Om jag sedan tar bort pluggen så återställs allt. Detta händer alltid när jag pillar på någon plugg i alla fall.

Detta gör ju såklart att man blir lite nojig med att jobba, det är ju inte svårt att få tinnitus under dessa omständigheter. Har köpt NanoPatch (en volym kontroll med en muteknapp) som jag snabbt kan kasta mig över och den har hjälpt en massa.

Det är inte ofta det händer, men när det väl händer är det läskigt. Undrar om någon annan råkat ut för problemet och ifall det finns någon lösning. CPU:n kan ligga på endast 70% när det händer. Projektet brukar ofta vara omsparat tiotals gånger, kan ev va fel på någon inbyggd projektfil över VST-pluggarna eller dylikt?

Sitter för övrigt med cubase Sx3.

cheers

Hmm har aldrig hört att Waves pluggar ska åstadkomma något sådant. Misstänker att du sitter med dåliga piratvarianter av Waves?? 😕

fast det är inte bara waves, senast uppkom det med vanliga reverb a

ett mysterium

tack för svar!!, grouptracks använder jag mig av hela tiden. men tänkte ifall någon kommit över samma problem och hittat en annan lösning

säkert är det bästa att ominstallera om allt men det är ju mycket jobb.. 😄

Det råkar inte vara så att du även kör Reason via ReWire? Problemet som du beskriver har jag ofta stött på med SX3 och Reason i samkörning, det brukar för mig uppstå när en loop börjar om. Vet faktiskt inte vad det beror på, men överbelastning på CPU är en tänkbar orsak. Dock inte så sannolik för min del.

Guest drloop

Hur låg latency kör du på?

Du är ganska högt uppe med 70% belastning av processorn, prova att ställa upp på högre latency och kolla om det blir bättre.

Mmmm, det låter som denormaliseringsproblem kanske eller vad det heter nu igen...

Edited by drloop