bjorrra Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 Många som hänger här på forumet har fina prylar i sina hemstudios. Eftersom det är ett musik forum antar jag att många här lyssnar på andra inspelningar och band än sina egna. Använder ni er av era monitorer eller sitter många här på minst lika grymma Hifi anläggningar oxå? Vore skoj att veta vad ni har för stereo-diton ni har
Desecrated Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 Många som hänger här på forumet har fina prylar i sina hemstudios. Eftersom det är ett musik forum antar jag att många här lyssnar på andra inspelningar och band än sina egna. Använder ni er av era monitorer eller sitter många här på minst lika grymma Hifi anläggningar oxå? Vore skoj att veta vad ni har för stereo-diton ni har Sitter med mina studio monitorer så att jag lär mig hur dom låter, jag har ett par i studion och ett par här hemma.
Anders F Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 Jag sitter där jag befinner mig. Om jag sitter vid mina monitorer så lyssnar jag där, om jag är på jobbet så lyssnar jag där, om jag är i mitt vardagsrum så lyssnar jag där. Sedan gjorde jag som ovanstående skrev i början för att lära mig mina monitorer, men det behöver jag inte längre då jag nu vet hur de låter. Dock så sker referenslyssning alltid i mina monitorer. Man måste veta när man ska koppla på sina ljudteknikersöron och när de ska stängas av. Detta är inte helt lätt utan något man får träna sig på. Hade en period då jag inte kunde njuta av musik längre, detta berodde på att jag alltid lyssnade frekvenser och placeringar och försökte se signalkedjor framför mig. Nu är jag iaf bättre på att kunna styra hur jag vill lyssna på musik. Så med dessa "öron" avstängda så kan jag lyssna på musik i princip vilken anläggning som helst.
Biran Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 Många som hänger här på forumet har fina prylar i sina hemstudios. Eftersom det är ett musik forum antar jag att många här lyssnar på andra inspelningar och band än sina egna. Använder ni er av era monitorer eller sitter många här på minst lika grymma Hifi anläggningar oxå? Vore skoj att veta vad ni har för stereo-diton ni har Jag har 2 par monitorer (Event SP8, KRK V4) + 2 par hörlurar (AKG 271S, Beyerdynamic DT770) + Stereon: Klass A stärkare som driver mina Aurum Cantus högtalare.. (ingen musiklyssning genom hemmabion) Man kan ju undra varför så mkt lyssning ?! Låter det bra i all lyssning funkar det överallt, just that simple 😕
DieHard (oregistrerad) Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 Hade en period då jag inte kunde njuta av musik längre, detta berodde på att jag alltid lyssnade frekvenser och placeringar och försökte se signalkedjor framför mig. Nu är jag iaf bättre på att kunna styra hur jag vill lyssna på musik. Så med dessa "öron" avstängda så kan jag lyssna på musik i princip vilken anläggning som helst. Ja det där är väl en fas som man går igenom 😕 Ja där på refrängen var det ett slapbackdelay etc.
Claes Holmerup Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 Många som hänger här på forumet har fina prylar i sina hemstudios. Eftersom det är ett musik forum antar jag att många här lyssnar på andra inspelningar och band än sina egna. Använder ni er av era monitorer eller sitter många här på minst lika grymma Hifi anläggningar oxå? Vore skoj att veta vad ni har för stereo-diton ni har Egentligen värre prylar i vardagsrummet än i studion - även om ingen av anläggningarna går av för hackor... 😉 I studion kör jag med Benchmark DAC1 (ca 11000:- ) som omvandlare till lyssningen - och monitorerna är ADAM P33A (ca 24000:-/par) med Sub-10 (ca 9000:- ) som förstärkning vid eventuellt behov. Lurar i kontrollrummet är Ultrasone Proline 2500 (ca 3000:- ). I vardagsrummet är det visserligen ingen Hi-End CD, utan en gammal Philips CD-växlare, som är på gång att pensioneras efter lång och trogen tjänst - men i övrigt är det en Denon AVR-3808 (ca 15000:- ) och som Front och Center-högtalare är det ADAM Classic Center (ca 19000:-/st ) som gäller... Planerar att lägga över alla CD-skivor i WAV-format på en NAS, så att receivern kan spela upp via LAN i stället för från CD - och i så fall kommer ingen ny CD-spelare att behövas. Får se hur det går... Även i vardagsrummet kör jag med Ultrasone Proline 2500 när jag behöver lyssna utan att störa andra...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.