Jump to content
Annons

Vad gör jag för fel? *NY aif*

Filmtoken

Recommended Posts

Hej alla!

En god vän till mig är en självskolad singer/songwriter med teknikfobi, och hon frågade om jag kunde hjälpa henne spela in några låtar i min hemmastudio. Sagt och gjort. Varken "min musik" eller något som jag har erfarenhet av alls, men jag hade naturligtvis hybris nog att tänka "gitarr, sång - hur svårt kan det vara"? 😳 Ehrm.

Hon spelade, dubbade, och sjöng. Spelade in med Röde NT2A, Studio Projects B1 och line. Grundljudet är alldeles utmärkt på spåren. Var och ett för sig, vill säga. Men jag får inte ihop det. Det låter skunk, hur jag än gör.

Så här låter det just nu. Även om det är mängder med mikropill kvar för att få dubbarna att sitta riktigt tajt ihop och dölja några skavanker i sång-compen är det som oroar mig mest att det låter som spretig gröt, och jag förstår inte varför. Inte krånglat till det på något sätt, vare sig med överdrivna effekter eller kompression; det är ganska rättuppochner.

Tre gitarrspår just nu; ett långt till höger (Röde NT2A), ett långt till höger (Röde NT2A dubb) och ett i mitten (line med ganska generös boost i low/lo-mid för att ge lite kropp).

Vad gör jag nu? 😉 All tänkbar feedback/kritik/förslag = ultravälkommet.

/J

http://www.talkoftheweather.com/forestfires.maj.aif

EDIT: länk till senaste versionen http://www.talkoftheweather.com/forestfires.maj.v2.aif - mer info om den längre ner i tråden

Edited by Filmtoken

Annons

Inget fel direkt i det jag hörde tyckte jag, förutom att det var lite otajt mellan left och right. Men om du vill att det ska smälta ihop lite till i mixen så skulle min gissning vara att runda och mjuka upp gitarrerna lite till så det smälter ihop med hennes klang lite mer. Så skulle nog jag börja, efter att ha lyssnat en gång. Du kan även testa att skicka sång och mittgitarr till en bus/AUX och lägga en kompressor på det paketet som du sedan blandar ihop med det andra. Bara några tankar jag fick sådär efter första lyssningen.

Det jag reagerar på är att det är lite väl spinkiga gitarrer. Lite för mycket hängmatta.

Den botten som kommer fram är runt 150Hz och låter väldigt mycke puckel där. Lite mer mid på och sätt en multibandskompressor på gitarrena med fokusering på just den bumliga basen.

Annars så låter det skitbra. Bra sång!

Råskön röst, jag får lite Elvira Nicolaisen-vibbar, men det här var mycket bättre. Jag har hört betydligt sämre gitarrljud, lite burkigt där nede i lågfrekvenserna och som du sa några små klipp i compen, men det är ingen lång väg kvar, känslan mellan gitarrerna och sången finns där. Säg till när flera låtar är färdiga 😳

Guest Analogfreak
Hej alla!

En god vän till mig är en självskolad singer/songwriter med teknikfobi, och hon frågade om jag kunde hjälpa henne spela in några låtar i min hemmastudio. Sagt och gjort. Varken "min musik" eller något som jag har erfarenhet av alls, men jag hade naturligtvis hybris nog att tänka "gitarr, sång - hur svårt kan det vara"? 🙂 Ehrm.

Hon spelade, dubbade, och sjöng. Spelade in med Röde NT2A, Studio Projects B1 och line. Grundljudet är alldeles utmärkt på spåren. Var och ett för sig, vill säga. Men jag får inte ihop det. Det låter skunk, hur jag än gör.

Så här låter det just nu. Även om det är mängder med mikropill kvar för att få dubbarna att sitta riktigt tajt ihop och dölja några skavanker i sång-compen är det som oroar mig mest att det låter som spretig gröt, och jag förstår inte varför. Inte krånglat till det på något sätt, vare sig med överdrivna effekter eller kompression; det är ganska rättuppochner.

Tre gitarrspår just nu; ett långt till höger (Röde NT2A), ett långt till höger (Röde NT2A dubb) och ett i mitten (line med ganska generös boost i low/lo-mid för att ge lite kropp).

Vad gör jag nu? 🙂 All tänkbar feedback/kritik/förslag = ultravälkommet.

/J

http://www.talkoftheweather.com/forestfires.maj.aif

Du har granlock i gitarren låter det som. I mina öron låter det lite elakt. Mitt råd är att du placerar micken längre ifrån och så tar du ner lite från 250 Hz och ner så får du bort den elaka lowmiden. Annars var det skitbra. Hälsa tjejen att hon har underbar sångröst. 🙂

EDIT: Stava

Edited by Analogfreak

Tack alla för feedback!

Med risk att bli utskrattad och för all framtid ignorerad: jag har aldrig använt en multibandskompressor 🥰 Just när det gäller kompressorer är jag LiquidMix-bortskämd att ofta ha snuskigt bra presets och vid behov tweaka någon av dem lite 😄 Experimenterade en stund igår kväll men jag är nästan rädd att jag gjorde det... sämre 😉

http://www.talkoftheweather.com/forestfires.maj.v2.aif

Roligt att ni gillar henne :-) Hennes vibrato brukar vara en tydlig vattendelare; vissa tycker det är dödsläckert medans andra rynkar hela pannan och säger "varför gör hon sådär?" 😄 Fler låtar hittar ni på www.myspace.com/annafredriksson - där ligger bl a slaskmixen av just Forest fires. Hoppas verkligen ni håller med om att den hur som helst låter tre steg bättre nu 😄

Ut med er i fina vädret nu! Ehrm, efter ni har lyssnat och kommit med fler insiktsfula tips till mig. förstås. Som var i helsefyr jag kan hitta "Multiband compression for n00bs", eller något sånt.

/J

Edited by Filmtoken

Om materialet endast består av akustisk gitarr och sång är det nästan generalfel att inte stereomicka gitarren.

Om du inte har två mickar/preampar lär du skaffa det innan du ger dig in i nästa singer/songwriterprojekt.

Jag har inte lyssnat på låten men jag är relativt säker på att:

Om det sitter ihop dåligt efter 3 dubbar har nånting gått fel vid tagningarna, antingen är det för otajmat spelat och/eller så har du skitit i att jämföra orginalgitarrens sound med nästkommande.

Gitarrerna ska komplettera varandra redan vid soundcheck inför andra pålägget.

Låter sönderkomprimerat här, gitarrerna försvinner när hon sjunger. Lät bättre innan.

Guest Elof

Det jag reagerar mest på:

Ostämd gitarr, svårt att göra nåt åt. Innan nya melodyne kommer dvs... 🙁

Påträngande och bright sång med mycket runt 6-7k som skär öronen av en.

Tycker inte det är grötigt i V2versionen, har inte lyssnat på ettan.

Tack alla för feedback!

Med risk att bli utskrattad och för all framtid ignorerad: jag har aldrig använt en multibandskompressor 🙂 Just när det gäller kompressorer är jag LiquidMix-bortskämd att ofta ha snuskigt bra presets och vid behov tweaka någon av dem lite 😎 Experimenterade en stund igår kväll men jag är nästan rädd att jag gjorde det... sämre 😉

http://www.talkoftheweather.com/forestfires.maj.v2.aif

Roligt att ni gillar henne :-) Hennes vibrato brukar vara en tydlig vattendelare; vissa tycker det är dödsläckert medans andra rynkar hela pannan och säger "varför gör hon sådär?" 🙂 Fler låtar hittar ni på www.myspace.com/annafredriksson - där ligger bl a slaskmixen av just Forest fires. Hoppas verkligen ni håller med om att den hur som helst låter tre steg bättre nu 😉

Ut med er i fina vädret nu! Ehrm, efter ni har lyssnat och kommit med fler insiktsfula tips till mig. förstås. Som var i helsefyr jag kan hitta "Multiband compression for n00bs", eller något sånt.

/J