Jump to content
Annons

Innan köp vill jag vara så säker som möjligt

tumult

Recommended Posts

Hej på er!

Jag blev för ett tag sedan tipsad av en kopis att använda mig av magix musicmaker, å det eftersom jag inte är något fullfjädrat proffs. Det skulle vara enkelt att komma igång med det. Å ja visst har det gått bra! Jag fick tag på magix 2005 som jag lånade.

Men nu är det som så att den musik som jag vill göra ska gå mer åt Rock hållet. Jag är inte särskillt övertygad om att magix är det rätta programmet för mig(?), det måste finnas något bättre.

Jag är inte ute efter några "nybörjar" program även om jag är relativt oerfaren. Jag är inte rädd för att sitta några månader innan jag kör igång med något seriöst.

Några korta tips på andra program för ändamålet?

Annons

Det du behöver är:

1. Ett program som hanterar både audio och midi, samt VST eller RTAS pluggar

2. En elgitarr

3. En trumplugg (alternativt att spela in riktiga trummor)

4. En sångmikrofon

5. En gitarrplugg eller micka upp en gitarrförstärkare

6. En elbas, alternativt en plugg för detta också

7. Ett ljudkort för ditt ändamål

8. Massa idéer och kreativitet 😲

Detta kan du nog få med de flesta program tror jag, vet inte hur Magix music maker är, men alternativt: Cubase, Pro tools, Sonar, Samplitude, Logic...

//Anders

Edited by Gizmozis

Guest DieHard
Hej på er!

Jag blev för ett tag sedan tipsad av en kopis att använda mig av magix musicmaker, å det eftersom jag inte är något fullfjädrat proffs. Det skulle vara enkelt att komma igång med det. Å ja visst har det gått bra! Jag fick tag på magix 2005 som jag lånade.

Men nu är det som så att den musik som jag vill göra ska gå mer åt Rock hållet. Jag är inte särskillt övertygad om att magix är det rätta programmet för mig(?), det måste finnas något bättre.

Jag är inte ute efter några "nybörjar" program även om jag är relativt oerfaren. Jag är inte rädd för att sitta några månader innan jag kör igång med något seriöst.

Det brukar inte ta några månader innan man kommer igång med något seriöst. Visst att lära sig allt som går om programmet så tar det sin tid och speciellt om man är som mig och inte gillar läsa manualer. Efter lång tid upptäcker man å fan kan man göra så? när jag hade kunnat lära mig det snabbt om jag orkat läsa manualen 😲 Ställ dig frågan om du vill ha ett som du kan växa i eller något billigare som du snabbt växer ur? själv kör jag med cubase studio och det är enkelt att lära sig.

Detta är vad vi använder:

https://www.studio.se/index.php?showforum=77

och antalet trådar representerar väl ungefär i vilken omfattning.

Japp, jag har sneglat på den tidigare och det verkar ju rätt öppenbart vad det är som gäller. Men samtidigt så har jag tänkt som så att det är nog inte så många som sysslar med rock och liknande. Tänkte kanske att det fanns nått med "special inriktning".

Det brukar inte ta några månader innan man kommer igång med något seriöst. Visst att lära sig allt som går om programmet så tar det sin tid och speciellt om man är som mig och inte gillar läsa manualer. Efter lång tid upptäcker man å fan kan man göra så? när jag hade kunnat lära mig det snabbt om jag orkat läsa manualen :rolleyes: Ställ dig frågan om du vill ha ett som du kan växa i eller något billigare som du snabbt växer ur? själv kör jag med cubase studio och det är enkelt att lära sig.

Ne du har rätt, man kan ju börja med något seriöst direkt förstås, men risken är ju att det tar tid att få till det som man vill ha det. Med lite otur kanske man till o med lessnar. Jag gillar inte heller att läsa manualer, jag vill mixtra direkt! Därav är jag beredd på att det får ta sin tid att bemästra de väsentliga delarna av programmet.

Jag är likadan när det gäller bild och video redigerings programen också.

Tack ska ni ha för snabba svar!

Men samtidigt så har jag tänkt som så att det är nog inte så många som sysslar med rock och liknande. Tänkte kanske att det fanns nått med "special inriktning".

De tre stora, CuBase, Logic & ProTools har ingen specifik inriktning. Reason och Live är bra för ”icke”-rock (…) och resten vet jag inte så mycket om.

Guest drloop
Men samtidigt så har jag tänkt som så att det är nog inte så många som sysslar med rock och liknande. Tänkte kanske att det fanns nått med "special inriktning".

De tre stora, CuBase, Logic & ProTools har ingen specifik inriktning. Reason och Live är bra för ”icke”-rock (…) och resten vet jag inte så mycket om.

Med Reason Pianos och Reason Drumkit 2 kan man utan tvekan lira rock med Reason 🙂

Det bästa man gör är när man kan sina program och grejer.

Det sämsta är när man brottas med tekniken.

Därför tycker jag att ett enklare program fyller sin roll.

Låtarna blir inte sämre om de spelas in i Magix eller i Logic, och inte är det någon skillnad i ljudkvalité heller.

Det gäller att hitta ett bra arbetssätt, i början är det kanske så att Logic eller Cubase fullversioner är lite mycket att ta till sig.

Magix, Cubase, Logic har ungefär samma arbetssätt. En bra gitarr plugg låter likadant i magix som i Cubase.

Men du vill kanske prova nya arbetsätt... ja då kanske ett byte är helt rätt.

Med Reason Pianos och Reason Drumkit 2 kan man utan tvekan lira rock med Reason 🙂

Låtarna blir inte sämre om de spelas in i Magix eller i Logic, och inte är det någon skillnad i ljudkvalité heller.

Det gäller att hitta ett bra arbetssätt, i början är det kanske så att Logic eller Cubase fullversioner är lite mycket att ta till sig.

Magix, Cubase, Logic har ungefär samma arbetssätt. En bra gitarr plugg låter likadant i magix som i Cubase.

Då det inte går att spela in audio i Reason så tycker jag inte det är ett lämpligt alternativ för ändamålet. Jag skulle rekommendera att kika på Cubase Essential 4 eller Logic Express 8.

http://www.steinberg.net/1593_1.html

http://www.apple.com/logicexpress/#new

Guest drloop

Då det inte går att spela in audio i Reason så tycker jag inte det är ett lämpligt alternativ för ändamålet. Jag skulle rekommendera att kika på Cubase Essential 4 eller Logic Express 8.

http://www.steinberg.net/1593_1.html

http://www.apple.com/logicexpress/#new

Nu är Reason en synt så jag håller med. Men den rockar i rock också... det var bara det jag ville ha sagt.

Cubase och Logic är inspelningsprogram, Reason är en synt.

Hej på er!

Jag har använt MAGIX programvara till och från sedan jag för första gången spelade in musik på datorn för ett antal år sedan och tycker mycket om det. Music Maker är allmänt klassat som ett nybörjar-program men jag tycker tvärtom att programmets styrka är att det är äldigt användarvänligt.

Just nu använder jag mig mycket av MAGIX Music Maker 12 Deluxe Edition när jag mixar och jag har ingenting att klaga på. Mitt råd är att du laddar ned alla program du är intresserad av och sedan köper det du tycker känns bäst.