Jump to content
Annons

Reason 3 uppgraderat till 3.5

Guest anarkisten1

Recommended Posts

Guest anarkisten1

Tja hittade ett Reason 3.0 på konkursutförsäljning för en tusenlapp och slog till (hittade ett Adictive drums för en 500ring oxå) det var ju så billigt så jag kunde inte låta bli. Hade faktiskt ingen aning om hur jävla bra det låter om det här programmet, helt enkelt skitbra så nu är jag såld. Men jag kommer av lättförklarliga orsaker mest att köra enskilda syntar via rewire till Logic ett tag nu till jag lärt mig mer om programmet. Det enda som jag tycker är lite B det är att det inte verkar gå att bredda fönstret men det är allt. Nån som vet om det går det blir så jäkla pluttigt på min 20tums skärm. Ja jag vet det står säkert i manualen så jag kollar väl då men om nån hinner före så släng gärna ut en blänkare här. Tackar på förhand.

Edited by anarkisten1

Annons

Tjena!

Fönstret med alla rack går inte att förstora i sidledes. Däremot går det ju att få upp sequencern i ett eget fönster som man kan förstora till fullo. (Window -> Detach secuencer window, eller den lilla symbolen längst upp till höger under kryssrutan)

Har för mig att man i versionen 2.5 kunde förstora fönstret med racken men detta vinner man ju inget på eftersom racken ligger vertikalt och bara bredare rack skulle ju inte göra någon nytta. 😐

Mvh

Memphis

Edited by Memphis

Guest anarkisten1

Tackar guldtips på min ära, det är mycket att lära så typ full fart spar tid 😐 . Sitter och lyssnar lite på demolåtarna nu så jag ska testa direkt. Även om en del av dom musikaliskt iofs. kan kännas lite tunna så låter det så jäkla sjukt bra, fan här skulle man ha varit med från början helt klart.

Guest anarkisten1

Jaha det funkar inte att lira midi från Logic till Reason men audio tvärtom går jättebra, mysko minsann men det lät lite väl bra iofs. Nåväl solen har sina fläckar och tydligen även Reason det får man ta, det var ju billigt. Får väl lära mig jobba i Reason då istället. Men nog är det lite larvigt att skryta om det när det inte funkar. Till och med Logic kroknar fast cpu mätarna knappt rör sig.

Guest drloop

Kolla in avdelningen i manualen som gäller Rewire i både Reason och Logic.

Klart du kan köra Logics sequenser med Reason.

Jaha det funkar inte att lira midi från Logic till Reason men audio tvärtom går jättebra, mysko minsann men det lät lite väl bra iofs. Nåväl solen har sina fläckar och tydligen även Reason det får man ta, det var ju billigt. Får väl lära mig jobba i Reason då istället. Men nog är det lite larvigt att skryta om det när det inte funkar. Till och med Logic kroknar fast cpu mätarna knappt rör sig.

börja med att lära dig programmet innan du säger att det inte funkar..

och som tidigare nämnt står allt om rewire i både logic- och reasonmanualerna..

Guest anarkisten1

Tack för tips om manualen idf har faktiskt en måste man redovisa bild på den och plastkortet med koderna som följer eller 😄 ? Nåväl jag förstår att man är misstänksam i dessa pirat tider men jag har och äger faktiskt över en hyllmeter lagliga musikprogram.

Det står oxå exakt hur det går till på deras hemsida och det visade sig inte funka helt enkelt, det kan ju tänkas att det kan bli nåt strul iom. att det är 3.5 jag har som jag kör på en intelmac. Men det gör inte mig så mycket faktiskt och jag hoppas att det framgår att jag är jäkligt impad av Reason det verkar vara ett riktigt väljudande program. Som sagt från Reason till Logic funkar fint men det är tvärtom som det strular.

Det kan ju tyda på att det är Logic som strular men som sagt det kvittar mig jag är nöjd ändå.

Ha det bra Folks

Jag vill bara poängtera att det är 3.05, inte 3.5. 😄

Annars säger jag som drloop, klart att du kan spela Reason med midi från Logics sequencer!

Guest anarkisten1

Jäpp så är det nog 3.05 och manualen är ju bara basic stuff resten finns ju i PDFen men det ska ju bara vara precis som dom anger på sin hemsida oxå att fixa ett nytt external midi spår ute i arrange välja reason och ljud i media browsern och sen köra. Men tji no sound inte ens om man laddar Reason men en färdig låt och försöker lira lite mididata "baklänges" från pianorullen till nån av syntarna i reason. Och jo jag öppnar Logic först. Men som sagt åt andra hållet går det skitbra och det räcker gott och väl för mig, det kan ju vara kul att lära sig nått nytt och som sagt vad får man för en tusing i dagens läge.

Guest anarkisten1

Nu hoppade det igång av nån anledning hmm och subtraktor patch var tom först men sen fanns det ljud rätt vad det var dubbel hmm 😛 ja skitsamma det låter bra som sjutton och billigt var det ju. Har kollat lite på demon om fyran men jag tror man klarar sig ganska bra med 3.05 för demolåtarna som följer en del av dom är riktigt jäkla bra ljudmässigt så det verkar riktigt lovande för framtida produktioner. Det är bara att ta pianolektioner som är kvar nu då 🙂 .

Nu hoppade det igång av nån anledning hmm och subtraktor patch var tom först men sen fanns det ljud rätt vad det var dubbel
Ah, det är förmodligen din klaviatur som skickar in dina miditoner i bägge programmen.

Så när du har instrument markerade i både Logics och Reasons sequencer blir det dubbla toner. Avmarkera instrumentet i Reasons sequencer.

Guest drloop

http://sclipo.com/video/logic-pro-and-reason-rewire-tutorial

Eller kör steg för steg den här:

http://www.propellerheads.se//news/tutoria...;article=logic0

Hoppas den kan hjälpa dig.

Jag har kört Reason med Cubase, Logic, Tracktion samt Pro Tools med Rewire utan några som helst problem.

Inget fel på vare sig Logic eller Reason...

Hoppas videon hjälper dig, har inte sett den själv men hoppas den kan ge dig lite hjälp så du får det att funka.

Edited by drloop

Guest anarkisten1

OK tackar ska kolla video länkarna. Har ingen keyboard ännu ramlade ju på programmet helt oplanerat så jag undrar om det kan vara problemet. Eller problem och problem det är väl ett under att det går att få ettor och nollor att fixa allt det här 🙂 .

En sak är ju lite lustig bara för än så länge verkar det som om jag måste "leta" efter ljuden två gånger innan dom dyker upp filbrowsern. Det är säkert bara jag som gör nåt fel hehe men det verkar lustigt för mapparna är helt tomma för att nädsta gång vara fulla med alla ljud som ska vara där. Orkesterbiblioteket har jag inte lyckats hitta nåt i överhuvudtaget ännu. Men man kanske måste ladda hem en sån där refill till det mappen kanske bara är en "system mapp".

Guest drloop

Anledningen till att du inte ser några ljud i vissa mappar är nog för att du kanske öppnar orkesterbiblioteket med tex en synt som Subtractor. Då är det fel filtyp för den.

De olika syntarna har olika ändelser så du kan inte öppna NN-XT samplern i tex Malström och vice versa.

Däremot går det att öppna NN-19 ljud i NN-XT.

DrRex filer går fint i NN-XT med.

Ett hett tips är följande:

I "racket" högerklicka och välj på menyn ganska högt upp nåt som heter Browse instrument and create eller Create instrument .... nåt mer. Jag kommer inte ihåg exakt vad den heter för Propellerheads har bytt namn på funktionen i v4 tror jag. S

itter inte framför min musikdator därför är jag lite osäker.

Guest anarkisten1

OK tack doktorn ska kolla på det. Ja browsern verkar ungefär lika lätt att sköta som en månlandare 🙂 men det är väl bara att ta tag i det så påt igen full fart spar tid. Tack igen för bra tips

Guest anarkisten1
http://sclipo.com/video/logic-pro-and-reason-rewire-tutorial

Eller kör steg för steg den här:

http://www.propellerheads.se//news/tutoria...;article=logic0

Hoppas den kan hjälpa dig.

Jag har kört Reason med Cubase, Logic, Tracktion samt Pro Tools med Rewire utan några som helst problem.

Inget fel på vare sig Logic eller Reason...

Hoppas videon hjälper dig, har inte sett den själv men hoppas den kan ge dig lite hjälp så du får det att funka.

Tack för tipset första filmen är guld helt enkelt för en midiamatör som mig.