Jump to content
Annons

Kabel mellan keybord och dator

20Dollar

Recommended Posts

Hej!

Jag vill koppla ihop min keybord med min dator för att kunna skapa musik och vill självklart ha den bästa kabeln för ändamålet. Jag kollade lite på yamahas hemsida och de jag fick fram var dessa:

CCPC-3

Serie TO-HOST kabel för direktanslutning mellan Dator (COM port, 9pin eller 15pin) och Keyboard, inklusive adapter 9/15pin och installationsdisk (driver for Win 3.11/95/98). Många Yamaha Keyboards, Syntar, Digitalpianon, Ljudmoduler eller annan utrustning nuförtiden erbjuder den smarta to-host port (mini DIN port) för enkel anslutning till dator.

Vad innebär:

"to-host port (mini DIN port)"

"(COM port, 9pin eller 15pin)"

"adapter 9/15pin och installationsdisk (driver for Win 3.11/95/98)"?

MDC-01

Special Yamaha-tillverkad kabel för anslutning mellan an dator´s spelport och din keyboard´s Midiport (MIDI In+Out). Kabeln har en s.k. "opto-coppler" som behövs för säker dataöverföring mellan keyboard och dator. Möter du problemet, att du kan spela in i din dators sequencemjukvara, men inget ljud i din keyboard när du spelar upp en midibakgrund? Oftast är det för att du har fel kabel - och inte något problem med din keyboard. Ta MDC-01 och du får säker MIDI datakommunikation.

Vad är en "sequencemjukvara"?

Det fanns även några där båda ändarna på kabeln var MIDI formade. Jag har ingen MIDI ingång på min dator tyvärr. Måste jag köpa ett bättre ljudkort eller kan jag gå via en annnan ingång?

För mig är mycket av det här rena grekiskan, jag förstår ungefär att kabeln kopplar ihop dator och keybord, vilket är vad jag vill. Det jag inte förstår är på vilka olika sätt de olika kablarna kopplar ihop sakerna.

Vilken är att föredra och hur vet jag att kabeln funkar tillsammans med min dator?

Tacksam för svar!

Annons

För det första: bry dig inte om någon av kablarna. De fungerar säkert, men spelportar finns ju i princip inte längre nånstans. Satsa på ett ljudkort med inbyggt midi-interface, eller köp enbart ett

sådant interface. Finns för några hundra överallt, till jobbet köpte jag M-audio Midisport UNO, det funkar bra.

För det andra: läs på om sequencerprogram, även om man sågott som aldrig pratar om renodlade sequencrar nuförtiden.

I stort sett alla program för musikproduktion (tror att det är Adobe Audition) har rejält utbyggdt stöd för alla former av MIDI.

Om det är en nyare keyboard, så kanske den har USB-anslutning. Det är också vanligt idag, men det är lika bra att ha riktiga MIDIportar.

Edited by henrik.brunzell

Vad har du för ljudkort? Och en annan sak.. numera har USB mer eller mindre tagit över MIDI interfacet (köper man en masterkeyboard i dag så är det mer troligt att det sitter en USB anslutning än en 5-polig midi-anslutning).. Såå. vad har du för keyboard?