Jump to content
Annons

Balanserade eller obalanserade kablar..


Froma

Recommended Posts

Tjenare, jag tycks inte hitta något inlägg med en förklaring på vad som är skillnaden :/

Min teori är:

Balanserade är som aktiva monitorer, alltså samma funktion fast kablar, och obalanserade är som passiva monitorer, alltså att man ska ha balanserade till aktiva etc..

Men har säkert fel, så skulle vilja få någon bra förklaring på vad det kan vara 😄

Tack på förhand!

/ FoA.

Redigerat av Froma
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
Tjenare, jag tycks inte hitta något inlägg med en förklaring på vad som är skillnaden :/

Min teori är:

Balanserade är som aktiva monitorer, alltså samma funktion fast kablar, och obalanserade är som passiva monitorer, alltså att man ska ha balanserade till aktiva etc..

Men har säkert fel, så skulle vilja få någon bra förklaring på vad det kan vara 😄

Tack på förhand!

/ FoA.

Rent praktiskt är det väl så att du kan ha längre kablar och fortfarande behålla signalkvalitén med balanserade kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohh tack för svar så snabbt

Så du menar att det inte är så stor skillnad, jag tänkte ha dem till mina monitorer nEar 05.

De behöver inte vara så direkt långa, så jag kan köra på obalanserade phone kablar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohh tack för svar så snabbt

Så du menar att det inte är så stor skillnad, jag tänkte ha dem till mina monitorer nEar 05.

De behöver inte vara så direkt långa, så jag kan köra på obalanserade phone kablar?

Glöm det du sa med passiva och aktiva monitorer. Har inget med balanserade kablar att göra.

Det är skillnad i överföring. Balanserad kabel har två singnaler och en jord, och kopplas med trs och xlr och ligger på +4db.

Medans obalanserat ligger på -10db, så det är ju sämre singnal/brus förhållande, behöver bra två poler-

Har du balanserad utgång från källan (ljudkortet) och balanserad ingång på monitorerna så kör balanserat kostar inte många kronor extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Ohh tack för svar så snabbt

Så du menar att det inte är så stor skillnad, jag tänkte ha dem till mina monitorer nEar 05.

De behöver inte vara så direkt långa, så jag kan köra på obalanserade phone kablar?

Kör inte obalanserat om du verkligen inte måste. Det kommer in mer "skit" i kablarna, speciellt i en hemstudio där ström- och ljudkablar ofta ligger i en stor härva. Det kommer brusa mer i dina monitorer med obalanserade kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

ENDA skillnaden mellan balanserade och obalanserade kablar är antalet ledare (2st plus skärm respektive en ledare + skärm). OM utrustningen som kopplas med balanserade kablar har balanserade in & utgångar så kommer överföringen att vara mindre mottaglig för störningar, eller mer korrekt, eventuella störningar som kommer in i kabeln kommer att släcka ut varandra i och med den balanserade ingången. I en balanserad kabel så skickas signalen i tvåseparata ledare där den ena signalen har fasvänts 180 grader. När signalen går in i en balanserad ingång vänds fasen tillbaka på den ena signalen och sedan summeras dessa. Resultatet blir att originalsignalen kommer att förstärka sig själv men ev. störningar kommer (i teorin) att släcka ut varandra. Observera att signalstyrkan kan vara +4dBu eller -10dBv (eller vad som helst faktiskt, t ex mikrofonsignal).

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ohh tack för svar så snabbt

Så du menar att det inte är så stor skillnad, jag tänkte ha dem till mina monitorer nEar 05.

De behöver inte vara så direkt långa, så jag kan köra på obalanserade phone kablar?

Glöm det du sa med passiva och aktiva monitorer. Har inget med balanserade kablar att göra.

Det är skillnad i överföring. Balanserad kabel har två singnaler och en jord, och kopplas med trs och xlr och ligger på +4db.

Medans obalanserat ligger på -10db, så det är ju sämre singnal/brus förhållande, behöver bra två poler-

Har du balanserad utgång från källan (ljudkortet) och balanserad ingång på monitorerna så kör balanserat kostar inte många kronor extra.

Balanserade ligger på +4dbu och obalanserade på -10dbv rättare sagt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohh tack för svar så snabbt

Så du menar att det inte är så stor skillnad, jag tänkte ha dem till mina monitorer nEar 05.

De behöver inte vara så direkt långa, så jag kan köra på obalanserade phone kablar?

Glöm det du sa med passiva och aktiva monitorer. Har inget med balanserade kablar att göra.

Det är skillnad i överföring. Balanserad kabel har två singnaler och en jord, och kopplas med trs och xlr och ligger på +4db.

Medans obalanserat ligger på -10db, så det är ju sämre singnal/brus förhållande, behöver bra två poler-

Har du balanserad utgång från källan (ljudkortet) och balanserad ingång på monitorerna så kör balanserat kostar inte många kronor extra.

Balanserade ligger på +4dbu och obalanserade på -10dbv rättare sagt 😉

Inte nödvändigtvis. Mikrofonsignaler t ex, är oftast balanserade men är väldigt svaga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ohh tack för svar så snabbt

Så du menar att det inte är så stor skillnad, jag tänkte ha dem till mina monitorer nEar 05.

De behöver inte vara så direkt långa, så jag kan köra på obalanserade phone kablar?

Glöm det du sa med passiva och aktiva monitorer. Har inget med balanserade kablar att göra.

Det är skillnad i överföring. Balanserad kabel har två singnaler och en jord, och kopplas med trs och xlr och ligger på +4db.

Medans obalanserat ligger på -10db, så det är ju sämre singnal/brus förhållande, behöver bra två poler-

Har du balanserad utgång från källan (ljudkortet) och balanserad ingång på monitorerna så kör balanserat kostar inte många kronor extra.

Balanserade ligger på +4dbu och obalanserade på -10dbv rättare sagt 😉

Inte nödvändigtvis. Mikrofonsignaler t ex, är oftast balanserade men är väldigt svaga.

Det har du rätt i. 😉

Men då det gäller linjesignaler så gäller följande:

dBV som är konsumentstandard är ett annat mått än dBu som är prostandard.

+4 dBu = +1,78 dBV... dvs att dBV med ett givet värde är en starkare signal än dBu med samma värde.

Men då den nominella nivån för dBV är -10 och för dBu +4 så är ändå +4dBu som också är 0 VU en starkare signal. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu!!! Obalanserat kontra balanserat har i grunden inte nåt med signalnivåer att göra.. Den stor stora skillnaden har att göra med att i en balanserad signalkjedja så skickar man signalen på 2 separata ledare som är tvinnade symmetriskt mot varandra i jämförelse mot en "nolla" (gemensam jord) i en identisk motfas.. Detta innebär att om nån sorts störning träffar signalkjedjan på vägen så kommer den störningen på signalen att "tas ut" (summeras) att fasas bort. Kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio te.x. eller kanske http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line . Att det sen finns ett antal standardnivåer (spänningar/ohm) för detta för att det ska fungera i en standardiserad studiomiljö är en annan sak..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu!!! Obalanserat kontra balanserat har i grunden inte nåt med signalnivåer att göra.. Den stor stora skillnaden har att göra med att i en balanserad signalkjedja så skickar man signalen på 2 separata ledare som är tvinnade symmetriskt mot varandra i jämförelse mot en "nolla" (gemensam jord) i en identisk motfas.. Detta innebär att om nån sorts störning träffar signalkjedjan på vägen så kommer den störningen på signalen att "tas ut" (summeras) att fasas bort. Kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio te.x. eller kanske http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line . Att det sen finns ett antal standardnivåer (spänningar/ohm) för detta för att det ska fungera i en standardiserad studiomiljö är en annan sak..

Det var det jag försökte säga med mitt inlägg…

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vänta nu!!! Obalanserat kontra balanserat har i grunden inte nåt med signalnivåer att göra.. Den stor stora skillnaden har att göra med att i en balanserad signalkjedja så skickar man signalen på 2 separata ledare som är tvinnade symmetriskt mot varandra i jämförelse mot en "nolla" (gemensam jord) i en identisk motfas.. Detta innebär att om nån sorts störning träffar signalkjedjan på vägen så kommer den störningen på signalen att "tas ut" (summeras) att fasas bort. Kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio te.x. eller kanske http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line . Att det sen finns ett antal standardnivåer (spänningar/ohm) för detta för att det ska fungera i en standardiserad studiomiljö är en annan sak..

Det var det jag försökte säga med mitt inlägg…

En balanserad signal består av en signal, en inverterad signal och en jordad skärm. En obalanserad signal saknar den inverterade signalen. Men en balanserad linjesignal har en nominell nivå på +4 dBu medan en obalanserad har en på -10 dBV.

Så du har rätt i ditt inlägg att dBu eller dBV inte har nåt att göra med antal ledare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu!!! Obalanserat kontra balanserat har i grunden inte nåt med signalnivåer att göra.. Den stor stora skillnaden har att göra med att i en balanserad signalkjedja så skickar man signalen på 2 separata ledare som är tvinnade symmetriskt mot varandra i jämförelse mot en "nolla" (gemensam jord) i en identisk motfas.. Detta innebär att om nån sorts störning träffar signalkjedjan på vägen så kommer den störningen på signalen att "tas ut" (summeras) att fasas bort. Kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio te.x. eller kanske http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line . Att det sen finns ett antal standardnivåer (spänningar/ohm) för detta för att det ska fungera i en standardiserad studiomiljö är en annan sak..

Det var det jag försökte säga med mitt inlägg…

En balanserad signal består av en signal, en inverterad signal och en jordad skärm. En obalanserad signal saknar den inverterade signalen. Men en balanserad linjesignal har en nominell nivå på +4 dBu medan en obalanserad har en på -10 dBV.

Så du har rätt i ditt inlägg att dBu eller dBV inte har nåt att göra med antal ledare. 😉

Obalanserade kopplingar kan vara +4dBu och balanserade kan vara -10dBv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu!!! Obalanserat kontra balanserat har i grunden inte nåt med signalnivåer att göra.. Den stor stora skillnaden har att göra med att i en balanserad signalkjedja så skickar man signalen på 2 separata ledare som är tvinnade symmetriskt mot varandra i jämförelse mot en "nolla" (gemensam jord) i en identisk motfas.. Detta innebär att om nån sorts störning träffar signalkjedjan på vägen så kommer den störningen på signalen att "tas ut" (summeras) att fasas bort. Kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio te.x. eller kanske http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line . Att det sen finns ett antal standardnivåer (spänningar/ohm) för detta för att det ska fungera i en standardiserad studiomiljö är en annan sak..

Det var det jag försökte säga med mitt inlägg…

En balanserad signal består av en signal, en inverterad signal och en jordad skärm. En obalanserad signal saknar den inverterade signalen. Men en balanserad linjesignal har en nominell nivå på +4 dBu medan en obalanserad har en på -10 dBV.

Så du har rätt i ditt inlägg att dBu eller dBV inte har nåt att göra med antal ledare. 😉

Obalanserade kopplingar kan vara +4dBu och balanserade kan vara -10dBv.

Det är vanligare på andra hållet - men som sagt, så har signalnivån ingenting alls med balanserat/obalanserat att göra. Det är en vitt spridd missuppfattning att de automatiskt hänger ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför hakar ni uppe er på signalnivåer??? Frågan handlade om balanserat kontra obalanserat.. Jag jobbar dagligen med sådan teknik och signalnivån är irrelevant!!! Det handlar om 1 respektive 2 signaler där den ena är 90 grader ur fas och hur man summerar dessa sedan.. Mina signaler ligger på nivån allt i från 0,3 uV till 6 KV.. fortfarande samma princip då det gäller obalanserad resp. balanserad signal.. Tätt tvinnade ledare alltså.. För att minimera asynkronitet i signalflödet. 😮

Tänk så här.. Nätverkskablen till din dator har en RJ45 kabel.. Den är balanserad.. TP-kabel betyder Twisted Pair. Den klarar av att leverera 1 Gb/S om den är av Cat 6 typ över 90 meter 😄 Bara för att den fysiska "twistningen" är så symetsriskt gjord.. Inte ens skärm behövs..

EDIT: Såg inte att Claes hade svara på denna fråga.. Men han har rätt!!!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Varför hakar ni uppe er på signalnivåer??? Frågan handlade om balanserat kontra obalanserat.. Jag jobbar dagligen med sådan teknik och signalnivån är irrelevant!!! Det handlar om 1 respektive 2 signaler där den ena är 180 grader ur fas och hur man summerar dessa sedan.. Mina signaler ligger på nivån allt i från 0,3 uV till 6 KV.. fortfarande samma princip då det gäller obalanserad resp. balanserad signal.. Tätt tvinnade ledare alltså.. För att minimera asynkronitet i signalflödet. 😮

Det var det jag menade när jag skrev att ena signalen är inverterad dvs att den är fasförskjuten 180 grader. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, jag tycks inte hitta något inlägg med en förklaring på vad som är skillnaden :/

Min teori är:

Balanserade är som aktiva monitorer, alltså samma funktion fast kablar, och obalanserade är som passiva monitorer, alltså att man ska ha balanserade till aktiva etc..

Men har säkert fel, så skulle vilja få någon bra förklaring på vad det kan vara 😮

Tack på förhand!

/ FoA.

Detta kanske inte har med saken att göra, men du nämde aktiva pch passiva

monitorer och jag började fundera lite på va du egentligen menade och samtidigt så kände jag för att jag också ville göra ett inlägg i debatten.. :-)

Om du har aktiva monitorer så kör du väl lågnivå signal fram till dessa(De har ju eget slutsteg inbyggt) och då skall du ha vanliga lågnivå signalkablar oBalancerade eller balancerade(helst).

Om du har passiva monitorer så kommer väl signalen ifrån ett monitorslutsteg och efter monitorslutsteget kan du lika väl ha oblanacerat samt att denna kabel inte är en lågnivåkabel utan egentligen en vanlig drivande 220 volts elkabel som har telepluggar i ändarna.

Balancerad drivkabel med XLR vet jag inte ens om det finns.

Vore oxo bortkastade pengar att försöka minska bruset på en drivkabel.

Signalen efter slutsteget är både hög i Volt och Ampere så en vanligt signalkabel brinner upp ganska snart samt att en sådan har så högt ohm-motstånd att slutsteget inte driver monitorerna korrekt eller speciellt bra.

Som drivkablar brukar jag löda telepluggar(Eller vilka pluggar man nu använder) i ändarna på vanlig 220volts kabel. Då kan man få dem så långa man vill(Fast desto kortare de är desto bättre för drivet/ger lägre motstånd)

Bruset måste man minska på signalkablarna. och balancerad XLR(Skärmad och fin) är det bästa för detta. Lägg pengarna på XLR och driv med billig 220-kabel.

Vet inte om detta egenligen har med din frågeställning att göra, och om aktivt eller passivt hade något med saken att göra.

Och om inte så bara ignorera mitt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shii, tack för många svar, lite svårt att första men tror jag hajar det nu, efter ha läst några gånger

Varför jag nämnde aktiva och passiva monitorer var för att jag trodde det funkade nästan på samma sätt, men men det var min okunniga chansning 🙂

MEN ditt inlägg LaylaRiff var ändå behövlig varför jag undrade som var skillnade mellan dessa kablar var för att jag ville veta om jag skulle köpa balancerade, du har helt rätt då blire ett bar balancerade! 😄

+ att jag kommer köra balancerade i hela mitt kablage, som många nämnde "balancerade stöter bort störningarna" och jag får in störningar så kanske kan bero på det, får testa mig fram

Åter igen tack för så många svar, har varit till hjälp! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...