Jump to content
Annons

Är Shuttle bra?

Recommended Posts

Hej på er!

Jag blir smått tossig efter att ha plöjt igenom alla dessa recensioner som säger vitt olika saker. Så nu vänder jag mig till er Studioforumister, de enda man kan lita på här i världen!

Jag ska skaffa en dedikerad musikdator. Då datorn kommer att flyttas mellan studio och replokal en del ska den vara lättransportabel (= inte för stor eller tung). Därför har jag blivit intresserad av Shuttle-modellerna XPC SP35P2 Pro och XPC SG33G6 och undrar nu vad ni har för erfarenheter av Shuttle eller andra små stationära burkar, ur ett musikdatorperspektiv?

Annons

Vet inget om dom modellerna, men shuttle i allmänhet är väl både varma och högljudda.

Jag har haft en SN95G5 (athlon 64). Den var både varm och lät som ett flygplan, inget jag rekomenderar. Annars är väl prestandan oftast lika bra som en större, ja förutom överklockningspotentialen då.

Jag skulle nog satsa på att köpa det minsta chassit med ATX-stöd som går att köpa !

Kanske har dom blivit tystare dock, jag vet inte 🙂

Guest Magnus Mollin

Eller kanske en HTPC? är ju ungefär som att flytta ett rack! 🙂 kanske en aning tjockare men ändå.

308662.jpg

Edited by Magnus Mollin

Hej igen!

Tack för tipsen, som i vanlig ordning fått mig att tänka till och tänka om.

Shuttle skippar jag. Trots allt har recensionerna i kombination med forumtipsen pekat mot att det är ett rätt varmt, ljudligt och onödigt dyrt litet paket. Micro-ATX däremot har fortfarande en klart acceptabel storlek för enkel förflyttning, men är fasen så mkt mer flexibelt gällande komponentval, uppgraderingar etc. Så nu tänkte jag mig - efter intensivt recensionssurfande - följande potpurri av datorprylar från datorbutiken:

Chassi: Silverstone SG01 "SUGO" Evolution BLACK/SVART mATX without PSU/utan nätagg (1149 pix, litet & snyggt)

Nätaggregat: Corsair VX Series PSU 550W 120mm fan ATX2.0 20/24-pin 4/8pin 12V (749 kr, rätt tilltagen W)

Moderkort: Gigabyte GA-G33M-DS2R iG33 4DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Audio VGA GB-LAN Socket775 mATX (895 kr, har fått bra recensioner)

Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 (1620 kr, men slut på lager - tänker ev. om för att få in ngt tidigare eller shoppar den ngn annastans)

Minne: Corsair TWIN2X4096-6400C5DHX 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz (830 kr, 4 GB räcker väl?)

Grafikkort: Gigabyte GeForce 8600GT Silent-pipe II 256MB DDR3 TV-out DUAL DVI RETAIL PCI Express (820 kr, fick kolla en herrans massa tips här på forumet för att gaffla in en kravspec. där detta passade in...)

Hårddisk: Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2 (650 kr, köper nog även en extern FW-HD senare)

Skärm: Samsung 203B 20" TFT Silver/Svart Analog/DVI 8ms (2595 kr, har redan en sådan, men vill ha 2)

OS: Microsoft Windows XP Home SP2 Svensk OEM (795 kr, Vista suger)

Sisådär ja. Gratulerar ni mig till ett bra val, eller finns pekfingrar att höja här?

FYI kommer jag köra Sonar 7, producer edition på denna dedikerade musikburk. Spelar in 10 kanaler för trummor ibland, men annars mest 1-2 kanaler. Använder inte mjukvarusynthar precis. Ska användas vid mixning till (officiella) skivsläpp.

Alltid tacksam för kommentarer! 🙂

Vänligen,

Marcus

Guest creel

Jag har en Shuttle SN45G. Dvs en väldigt gammal Shuttle XPC. Jag har den fortfarande och det är fortfarande min huvuddator.

Skulle jag köpa ny dator nu skulle jag INTE köpa en Shuttle. Dels för att jag tycker storleken på burken kvittar nu, dels för att med en större dator får jag mer möjligheter och kan göra den tystare.

Jag har dock varit rätt nöjd med min Shuttle. Den har ju varit jävligt smidig att ta med sig. Dessutom har jag moddat den så den är väldigt tyst. Har suttit en 120mm som chassifläkt istället för 80mm (mha en adapter).

Annars så är ju Shuttle lite av en kompromiss, men är man ute efter en liten PC så är det inga dumma grejer. Nackdelarna är att du har mindre möjligheter jämfört med ett miditower, det blir jobbigare att pilla i den (många klagar på det men det är nåt jag tycker inte är så farligt).