Jump to content
Sign in to follow this  
curium

Trial (elektroniskt blandat med klarinett)

Recommended Posts

File Name: Trial (elektroniskt blandat med klarinett)

File Submitter: curium

File Submitted: 15 Apr 2008

File Category: Övrig musik

Försökte göra en minimalistisk låt där jag blandar elektroniska ljudmattor med klarinett på så kort tid som möjligt för att vara så spontan som möjligt. Resultatet efter 15-20 minuters arbete blev denna låten.

Jag spelade in tre thor-synthar i Reason med en midi-klaviatur och spelade in klarinetten i Pro Tools med hjälp av en Röde NT-2A. Har använt tonvis med reverb.

Vad tycker ni om resultatet? För rå och ogenomtänkt eller klart lyssningsvärd i rätt sinnesstämning? Något jag borde tänka på nästa gång jag försöker göra något liknande? Hurdan är er tolkning av låten?

Click here to download this file

Annons

Coolt som fan är allt jag har att säga

Den kommentaren kommer jag leva länge på! :D

Guest Magnus Mollin

oh Ambient! :D jag gillar verkligen denna låt! :)

Mycket snyggt! Skön ljudmatta, väldigt drömskt och soundtrack-aktigt. Du får antingen göra en hel skiva med lite minimalistisk ambientmusik eller helt sonika slå dig in på filmkompositionsscenen. I mina öron en bra produktion också. Det ska ju vara effektigt och svävande och det har du lyckats med.

Coolt som fan är allt jag har att säga

Den kommentaren kommer jag leva länge på! 😉

Den är välförtjänt. Låten åker rätt in på "musik att somna in till"-playlisten från och med ikväll (obs det är alltså en bra sak, insåg att det kanske kan tolkas åt båda hållen).

Tusen tack för era kommentarer! :) Har suttit och jobbat med ett projektarbete i skolan med låtar jag inte kommit något vart med och inte blivit nöjd med (förutom en tolkning av Phantom of the Opera) så era kommentarer är verkligen uppmuntrande! Funderade några sekunder på att göra en hel skiva men tänkte att ingen orkar väl lyssna på en hel skiva med sådant men nu verkar det ju inte omöjligt att det blir en hel skiva med sådan här musik! :D

Har förresten aldrig fattat vad ambient är för någon slags musik men nu vet jag det då :)

Den är välförtjänt. Låten åker rätt in på "musik att somna in till"-playlisten från och med ikväll (obs det är alltså en bra sak, insåg att det kanske kan tolkas åt båda hållen).

Eftersom att jag själv vill ha riktigt bra låtar när jag ska somna tolkar jag det väldigt positivt! :D

Tusen tack för era kommentarer! :D Har suttit och jobbat med ett projektarbete i skolan med låtar jag inte kommit något vart med och inte blivit nöjd med (förutom en tolkning av Phantom of the Opera) så era kommentarer är verkligen uppmuntrande! Funderade några sekunder på att göra en hel skiva men tänkte att ingen orkar väl lyssna på en hel skiva med sådant men nu verkar det ju inte omöjligt att det blir en hel skiva med sådan här musik! :D

Har förresten aldrig fattat vad ambient är för någon slags musik men nu vet jag det då :D

Eftersom att jag själv vill ha riktigt bra låtar när jag ska somna tolkar jag det väldigt positivt! :)

För ambient och liknande musik tycker jag gäller att ju längre låtar, desto bättre (till rimlig gräns naturligtvis). Man vill ju ha tid att komma i stämning innan låten slutar liksom. Ambientlåtar på 3 min tycker jag bara känns stressigt (om de nu inte är en del i ett längre stycke eller något annat sammanhang)

För ambient och liknande musik tycker jag gäller att ju längre låtar, desto bättre (till rimlig gräns naturligtvis). Man vill ju ha tid att komma i stämning innan låten slutar liksom. Ambientlåtar på 3 min tycker jag bara känns stressigt (om de nu inte är en del i ett längre stycke eller något annat sammanhang)

Haha! Satt senast igår och funderade på hur långa låtarna skulle vara! Tänkte mig låtar mellan 5-7 minuter och vissa som bitar ur längre sammanhang. Runt 7-10 låtar kanske blir lagom? Tänkte undvika att lyssna på eller kolla in ambient för att inte ha några "pekpinnar" mitt undermedvetna när jag gör låtarna för att kunna jämföra efteråt med hur annan ambient låter.

Tjena!

Rubriken fångade mitt intresse och jag tycker detta var väldigt intressant. Dels blandningen av instrument och genre samt den coola effekten som blev när klarinetten fick sådan jättereverb och djup. Lyssnar inte så ofta på Ambient men tycker själv att det här gärna får utvecklas till en låt med någon bestämd melodi som smyger in och kanske något långsamt trumbeat med lika mycket reverb. Dina pads från Thor-synthen var härliga men skar lite väl mycket på vissa ställen. Bra annars! :D

Mvh

Memphis