Jump to content
Annons

Nybörjare elgitarr runt ~2000 spänn

pokute

Recommended Posts

Hej

Tänkte köpa en elgitarr med förstärkare nu efter ett års spelande på akustisk gitarr.

Jag spelar följande musik: Nirvana, Foo Fighters, Tool, Metallica, A Perfect Circle, Deftones

Tänkte mig ett paket för ~2000:- ink förstärkare (nån billig typ peavey 10W)

Har nån några bra tips?

Eftersom detta är min absolut första el-gitarr så känner jag att jag behöver en all round gura för att kunna spela allt möjligt inom rock och metal.

Jam.se hade ju ett cort peavey paket för typ 2000 som dom nu har ersatt med en Burnout. Corten finns kvar med paket på musikborsen, är det ett bra val?

Dom jag tänkte mig fanns på musikbörsen som elgitarrpaket för 1995:-

Cort Elgitarrpaket CGP-3T Black <- 2 Singlecoil + 1 Humbucker

Cort Elgitarrpaket CGP-40 Black <- 2 Humbucker

Vilka är skillnaderna mellan dessa två? Hur kommer ljuder skilja sig från varandra?

TACK PÅ FÖRHAAND

Edited by pokute

Annons

Cort-paketet blir säkert alldeles utmärkt för dig. Håller man sig bara undan de allra värsta lågprisställena (typ Jysk, Hobbex, Netto och liknande) brukar i a f alla gitarrer gå att stämma. Skillnaden på humbucker och singel-coil är väl främst att humbuckers brummar mindre om man spelar med mycket gain/dist, plus att ljudet blir lite "fetare". Å andra sidan kan singelcoil-mickarna ofta låta bättre med rent och halvdistat ljud. En smaksak helt enkelt.

När du sen har spelat ett tag så kan du ju börja prova lite andra gitarrer och se om du märker någon skillnad. Gör du det så är det ju bara att börja spara till en ny gitarr, och gör du det inte så är det bara att behålla den gamla tills du känner att du behöver något bättre.