Jump to content
Annons

Fender Stratocaster

Guest musik

Recommended Posts

Guest musik

Hej!

Kollar runt hos Soundslive UK - det finns Strator som kallas

Classic Player 50's Stratocaster £360

Classic Player 60's Stratocaster £349

70's Stratocater £449

Vilken är bäst av dessa återutgåvor? Klart att priset talar ju för 70:an... Men vad utvecklade egentligen Fender hos sina strator under dessa 30 år och som de nu försöker återskapa?

Någon som har någon av dessa modellerna?

Det finns ju alltid "American Standard" modell, men de är ju så dyra...

:rolleyes:

:musik

Annons

Jag skulle utan tvekan välja 60's stratan. En polare till mig köpte en sådan och det är utan tvekan en av dom bästa stratorna jag spelat på (om man bortser från dom som kostar 4ggr så mycket)

Har bara testat 50's stratan lite i butik och tyckte inte den lät och kändes lika bra.

Gå in och testa dom i någon butik innan du bestämmer dig. svårt att säga vilken gitarr som kommer passa just dig bäst.

Jag skulle också välja 60-tals stratan. Dom är ohyggligt goa o lira på, mickarna låter lite tunt, men betydligt bättre än de på 50-tals stratan. Vad det beträffar 70-talaren så vet jag inte så mycket, men det är i princip samma prylar på en 70-talare som på 60-talare generellt när det kommer till fender.

Sedan är det ju små skillnader i halsen, dvs stora strata huvudet på 70talaren och dessutrom justeras dragstången ifrån "nut-position" till skillnad från 60talshalsens lite smått, enligt mig, oigenomtänkta skruv i botten på halsen så man måste skruva av den för att justera halsspäningen.

Men ljud och utseende mässigt så hade jag gått på 60-talaren vilken dag som helst!

Guest musik

Fender Classic Series 60s Stratocaster, Three color Sunburst med rosewood neck. £349

Fender Classic Player 60s Stratocaster, Three color Sunburst med rosewood neck. £360

Fender Classic Series 70s Stratocaster, Three color Sunburst med rosewood neck. £449

Fender Classic Player 50s Stratocaster, Two color Sunburst med maple neck. £360

I denna sena timme hittar jag bara 50-gitarr med maple neck och med 2- istället för 3-color sunburst. Men det kanske aldrig funnits annat?!

Hursomhelst, vad skiljer mellan de två ovanstående 60s stratorna, dvs. vad skiljer "classic player" från "classic series".

Antar att alla härovan är tillverkade i Mexico eller nåt, för de har ju även andra de kallar för "USA 70s Stratocaster, Three color Sunburst med rosewood neck". Men de kostar ju då £1069.

Synd att bilderna inte fick vara med...

🙂

:musik

Fender Classic Series 60s Stratocaster, Three color Sunburst med rosewood neck. £349

Fender Classic Player 60s Stratocaster, Three color Sunburst med rosewood neck. £360

Fender Classic Series 70s Stratocaster, Three color Sunburst med rosewood neck. £449

Fender Classic Player 50s Stratocaster, Two color Sunburst med maple neck. £360

I denna sena timme hittar jag bara 50-gitarr med maple neck och med 2- istället för 3-color sunburst. Men det kanske aldrig funnits annat?!

Hursomhelst, vad skiljer mellan de två ovanstående 60s stratorna, dvs. vad skiljer "classic player" från "classic series".

Har inte koll på vad det är för något som skiljer series mot player. Har kollat upp vad det va för 60's strata jag lirat en del på och det är en (Sonic Blue) Player 60's. Galet snygg och låter som sagt var som en dröm. Jag skulle slå till på en player istället för series.

Classic ska vara en någorlunda efterapning av originalet - Classic player har samma grund, men är customiserad som strator brukar bli efter ett tag.

American standard-svaj, 5-läges-switch, låsbara stämskruvar, 9,5"-radie är de mest uppenbara skillnaderna.

Info från : http://www.fender.com/products//search.php...;subcat=classic

3-tons-sunburst introducerades 1959, liksom rosewood-greppbräda, därför varken eller på 50`s-modellerna.

Personligen föredrar jag lönnbräda - aukustiskt flatare ljud IMO, & så är det ju så j***la snyggt också - smaksak förstås.

Har ingen erfarenhet av classic strat-mickarna, men däremot har jag en classic 50`s Esquire ( ska säljas till förmån för andra projekt & viss utrymmesbrist ), som jag tyckte blev avsevärt bättre med Custom Shop-Nocaster-mickar monterade. Kostade strax under 1000-lappen hos Thomann. Tycker f.ö. att USA-tillverkade strator har samma handikapp ljudmässigt.

Jo, Classic är Mexare.

Per