Jump to content
Annons

Mått på vinyl omslag?


Circulate (oregistrerad)

Recommended Posts

Circulate (oregistrerad)

Hej!

Jag undrar vad det är för mått på ett helt vanligt vinyl omslag? jag skulle nämligen vilja göra lite omslag i Photoshop. Vet ni? 🙂

EDIT; Stavning.

Redigerat av Circulate
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Circulate (oregistrerad)
Verkar variera mellan 31.2 x 31.2 cm till 31.4 x 31.4 cm, och ibland är konvoluten ett par-tre mm kortare på vertikalen...

Okej! tack!

Så det är inte en och samma storlek på alla? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar variera mellan 31.2 x 31.2 cm till 31.4 x 31.4 cm, och ibland är konvoluten ett par-tre mm kortare på vertikalen...

Okej! tack!

Så det är inte en och samma storlek på alla? 😲

Vad i Florians svar var otydligt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)
Verkar variera mellan 31.2 x 31.2 cm till 31.4 x 31.4 cm, och ibland är konvoluten ett par-tre mm kortare på vertikalen...

Okej! tack!

Så det är inte en och samma storlek på alla? 😲

Vad i Florians svar var otydligt? 🙂

Nej det var ingenting otydligt i svaret, men jag uppfattade det som att det är olika storlekar på alla omslag, eller vissa. Så jag blev lite fundersam eftersom själva vinylen i sig är väl inte större eller mindre beroende på omslaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Har du någon egen LP?

Och ja, måtten varierar fruktansvärt mycket! Ta bara detta med singel, ep och LP - skillnaden är ju oerhörd, där LP är störst, ep sedan och minst brukar singlarna vara. För att krångla till det ytterligare så finns det ju Maxi-singlar också. De är lika stora som LP i formatet men snurrar normalt med 45 rpm istället för med 33 1/3 rpm.

Tänk på att dubbel-LP t.ex. är tjockare än enstaka LP dessutom.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar variera mellan 31.2 x 31.2 cm till 31.4 x 31.4 cm, och ibland är konvoluten ett par-tre mm kortare på vertikalen...

Okej! tack!

Så det är inte en och samma storlek på alla? 😲

Vad i Florians svar var otydligt? 🙂

Nej det var ingenting otydligt i svaret, men jag uppfattade det som att det är olika storlekar på alla omslag, eller vissa. Så jag blev lite fundersam eftersom själva vinylen i sig är väl inte större eller mindre beroende på omslaget?

Om vi nu utgår från att Florians mått stämmer så skiljer det alltså ca två (!) millimeter. En millimeter på varje sida om skivan, med andra ord. Med tanke på att vinylomslag vanligen är hopvikt kartong och inte standardiserade plastmojänger som i CD-skivor så är det kanske inte så underligt att någon väljer att ha en millimeter extra utrymme runt skivan, eller kanske har något tjockare material. Ja jag spekulerar bara. En hopvikt kartongbit är lätt att göra på olika sätt.

Vad gäller måttet på själva skivan så är ju skivspelare som bekant vanligen inte begränsade till vissa mått på samma sätt som CD-spelare eftersom man brukar släppa ner nålen manuellt och därmed kan måtta själv om det skulle diffa. Teoretiskt sett skulle det alltså vara enkelt att göra en skiva som var både 1 millimeter större eller mindre än vanligt, eller varför inte flera centimeter? Så länge den inte är större än 12".

Jag vill inte påstå att du verkar dum men nog hade du kunnat klura ut detta själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)
Jag vill inte påstå att du verkar dum men nog hade du kunnat klura ut detta själv?

Du har kanske inte tänkt på att det inte är så lätt att "klura" ut detta själv när man aldrig har ägt eller ens har kunskap om vinyl överhuvudtaget?

Hade jag kunnat klura ut allting själv .. så hade ni antagligen inte ens sett en tråd om det?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...