Jump to content
Annons

Tips på bra integrerad stereoförstärkare (30-60W)

Guest musik

Recommended Posts

Guest musik

Hej!

Tittar runt på olika integrerade stereoförstärkare f.n. Har lyssnat på Nad 315BEE 2698 kr, H/K 970 3998 kr (via Nätet 3600 kr) och Cambridge Azur A340SE 2298 kr hittills. Men har tänkt att höra även Tangent 50Amp 1300 kr, Tangent 100Amp 1800 kr, Marantz PM4001 3000 kr (via Nätet 2500 kr), Onkyo, Denon 2498 kr, Yamaha 3000 kr (via Nätet 2300 kr), Pioneer A209R 2500 kr (via Nätet 1500 kr), Sony TA-FE370 2900 (via Nätet 2100 kr) m.fl.

Jag har också läst tester om Marantz PM4001, Onkyo, Yamaha, Tangent 50Amp och Cambridge Azur A340SE och även en annan test där man testade H/K 970.

Av de jag lyssnat på var Nad bäst, men ändå inte tillräckligt bra. Röster lät bäst och det var överhuvudtaget ett bra driv i den. H/K lät förvånansvärt diskantrikt och lite syntetiskt, med en lätt metallisk klang. Delvis kan det ha berott på att den var kopplad till ett par stora Klipschhögtalare med horndiskant, vilket normalt inte är min favorit. Jag är en soft dome tweeter-kille. Cambridge Azur:en var det inget fel på, förutom att den saknade bas, precis som H/K i viss mån. Ljudet i Cambridge uppfattade jag som direkt och alert, och rätt likt H/K men lite tamare. Nad- och Cambridge-förstärkarna var kopplade till ett par Dali Concept 6 golvhögtalare.

Ingen av de tre jag testat har någon inbyggd loudnessfunktion. Av de jag räknar upp i detta inledningsanförande så är det Denon och Marantzen, men även Pioneer, Sony och Yamaha som har loudness. Huruvida Pioneerens, Sonyns och Marantzens loudnessfunktionen är steglös vet jag inte, Denonens är det iaf inte! Den finessen har dock Yamahas amp.

Varken Cambridge eller Nad hade heller någon RIAA förförstärkare inbyggt. Så ska man spela skivspelare får man köpa till en separat sådan för mellan 700-1300 kr om man väljer en av samma märke.

Några förslag på bra integrerad stereoförstärkare på sisådär 30-60 watt, för max runt 3000 kr? Det är en present och mottagaren önskar en smäcker förstärkare med bra ljud, ingång för skivspelare utan extra låda och också gärna en loudnessfunktion, som kompenserar för örats brister på låg lyssningsvolym. Ljudet får gärna vara så neutralt som möjligt (då loudnessfunktionen är urkopplad).

Priserna i början "via Nätet" avser svenska nätbutiker. Sedan undrar jag hur stereoförstärkare kan vara så mycket billigare i UK än i Sverige?? Marantzen har jag t.ex. sett för £99 ikväll, här kostar den 3000 kr! Är det samma nätsladd, volt, ampère och sånt i UK som här, om jag skulle beställa? Hmmm... det verkar dock som om man måste köpa den på plats i affären dock.

😎

hallonsorbet//:musik

Edited by musik

Annons
Guest musik

pm4001lrg.jpg

Marantz PM4001. Vinnaren av den där tidningens bäst i test.

De skrev att den lät två nummer större än de andra förstärkarna.

Det får mig att fundera på om de inte råkat trycka in den lilla loudnessknappen nedtill till höger när de ställde upp förstärkaren på hyllan innan lyssning...

Edited by musik

Guest musik

VARFÖR är sådant här billigare i UK än i Sverige?

Kan jag beställa därifrån utan att få problem med Volt och sånt?

🙂

Jag är ingen elexpert men är nästan 100% säker på att elprylar från UK fungerar perfekt i Sverige. Det är endast ett kontaktbyte eller kontaktadapter som behövs så att det går att plugga in apparaten i våra uttag. NAD är ett brittiskt märke så det borde vara billigare där, men vad vet jag. Förstärkare väger en hel del så lönar det sig när man inkluderar fraktkostnaden från UK? Jag har själv länge funderat på en integrerad förstärkare i denna prisklass så det var intressant läsning. Jag hoppas naturligtvis att det är jag som ska få din present, precis vad jag önskat mig 🙂

Edited by Magpie

Guest musik
Jag är ingen elexpert men är nästan 100% säker på att elprylar från UK fungerar perfekt i Sverige. Det är endast ett kontaktbyte eller kontaktadapter som behövs så att det går att plugga in apparaten i våra uttag. NAD är ett brittiskt märke så det borde vara billigare där, men vad vet jag. Förstärkare väger en hel del så lönar det sig när man inkluderar fraktkostnaden från UK? Jag har själv länge funderat på en integrerad förstärkare i denna prisklass så det var intressant läsning. Jag hoppas naturligtvis att det är jag som ska få din present, precis vad jag önskat mig 😄

Tvärtom! De enda märkena som är dyrare i England är de engelska. De som är mycket billigare är de japanska och andra asiater.

(även japanska gitarrer (och Gibson) är något billigare där än i Sverige).

Ja, det lönar sig även när man inkluderar fraktkostnaden. Men det är frågan om, när det handlar om förstärkare på "bara" 3000 kr, annorlunda vore det om det var en dyrare för runt 10000 kr i Sverige. Jag menar... man får nog ta hänsyn till att man får problem om det blir problem vid leveransen.

Själv har jag en rör-Luxman jag är mycket nöjd med sedan 19 år, fast den köpte jag i "fina butiken" i stan härhemma.

🙂

:musik

Edited by musik

Guest musik

Tangent var lite fula som skrev att de vunnit en test, när de i själva verket hade sämsta ljudet av de fem testade. Trots det fick de mycket hög bedömning på Prisvärdhet. Ska bli intressant att kolla in dem i veckan. Prisvärdhet har de rätt i, men det är inte samma sak som Ljudkvalitet. Tangent menar att de fick omdömet "Best buy", men det var inte riktigt sant.

Förvirringen blev ännu större när franska recensenter skrev att Tangent hade kontroller för bas, diskant och loudness, när fransmännen med loudness egentligen menade kontrollen för hur "loud" eller hur högt den spelar. Den har ingen loudnessfunktion.

Tangent är ursprungligen ett engelskt märke som efter ett par år sålde till danska Eltax och dessa la senare ned den danska fabriken och lät kineserna bygga skiten.

Edited by musik

Musik, jag tror du sett denna voltkarta förut: http://users.pandora.be/worldstandards/electricity.htm

Bläddra ner på sidan så ser man precis vad som gäller. Ett tag var jag riktigt nära att köpa en gitarrförstärkare från UK Ebay och hade försäkrat mig innan att den skulle fungera i Sverige. Blev såklart överbjuden av en Norrman med snuskigt mycket oljepengar.

Guest musik
Musik, jag tror du sett denna voltkarta förut: http://users.pandora.be/worldstandards/electricity.htm

Bläddra ner på sidan så ser man precis vad som gäller. Ett tag var jag riktigt nära att köpa en gitarrförstärkare från UK Ebay och hade försäkrat mig innan att den skulle fungera i Sverige. Blev såklart överbjuden av en Norrman med snuskigt mycket oljepengar.

Dumma norrman!

Ja, jag har sett kartan innan. Hittade dock inte i vilken mapp jag sparat den. Tack igen!

🙂

För prylar som väger lite mindre så är det Royal Mail som gäller från UK. Det finns mycket kul på UK Ebay. Länk här: http://www.royalmail.com/portal/rm/content...mp;catId=400036

Det är alltit bäst att i förväg kolla upp priserna och göra säljaren uppmärksam på att man har koll på fraktkostnaden. Många försöker göra sig en liten hacka på att lura köpare att betala för mycket i frakt. Från USA tycker jag att USPS har bäst fraktpriser: http://ircalc.usps.gov/default.aspx?Mode=I...e&CID=10411

Guest musik

Hmm...

F*n, de flesta (alla...) förstärkare har ju högre watt-tal än vad högtalarna klarar.

Har börjat titta på receivers (förstärkare med inbyggd radio) därför och hoppas det finns något mer wattvänligt däribland.

Ännu så länge har jag bara hittat Denon och Yamaha i stereoreceivrarnas värld, med watt max 70...

Egentligen söker jag en förstärkare på 2 x 20W i 8 ohm och 2 x 25W i 4 ohm... men det tillverkas ju inga såna längre.

Högtalarna pallar egentligen ännu mindre: max 10W i 4 ohm kontinuerligt och max 20W dynamisk effekt (musik).

🙂

Hmm...

F*n, de flesta (alla...) förstärkare har ju högre watt-tal än vad högtalarna klarar.

Har börjat titta på receivers (förstärkare med inbyggd radio) därför och hoppas det finns något mer wattvänligt däribland.

Ännu så länge har jag bara hittat Denon och Yamaha i stereoreceivrarnas värld, med watt max 70...

Egentligen söker jag en förstärkare på 2 x 20W i 8 ohm och 2 x 25W i 4 ohm... men det tillverkas ju inga såna längre.

Högtalarna pallar egentligen ännu mindre: max 10W i 4 ohm kontinuerligt och max 20W dynamisk effekt (musik).

:rolleyes:

Om du vill ha en sån förstärkare så får du nästan leta äldre begagnat. Jag köpte en nice Yamaha CR-220 reciever, som är en av deras billigaste som tillverkades runt 1978. Den är på 2x20 W om jag inte misstar mig. Jag hade en HK 670 innan som gick sönder. Jag hade vart sugen på en gammal Yamaha länge för jag gillar designen dom hade i slutet av 70-talet, och hittade den här för runt 300kr i nyskick på tradera ^^ Den har kanske inte riktigt lika bra ljud som min HK, men det skiljer inte så mycket så att jag stör mig på det i nuläget. Enda nackdelen är att det är svårt att hitta en i så bra skick, som inte har småfel här och där, och att den inte har så många ingångar som moderna förstärkare. Men testa o köp en för några hundringar om du hittar en, du kanske tom blir nöjd med den 😄 Den har iaf phono-ingång 😛

Annars känns väl HK 970 som det säkraste köpet, eller en beg HK 670. Det verkar som att högtalarmatchningen är ganska kinkig dock som du säger. Jag tyckte iaf att HK 670 passade helt perfekt ihop med mina black diamond högtalare. En hk 670 kan du hitta för runt 2000:- beg tror jag. Kolla in www.hifimagasinet.com för beg stereo-prylar.

Edited by Zamn