Jump to content
Annons

Hjälp & tips med studiobygge

Guest tigerpaws

Recommended Posts

Guest tigerpaws

Tjenare!

Ska i mitten av April påbörja ett bygge/renovering av inspelningsstudio. Lokalen är i en källare som på de flesta ställen har betongväggar, samt betonggolv (som för tillfället är dekorerat med en heltäckningsmatta). Takhöjden 220cm och den östra väggen samt avdelningsväggen mellan kontrollrum och inspelningsrum är byggda med klassisk gips/gips/regel/isolering/luftspalt/isolering/regel/gips/gips -metod (övriga väggar är i betong).

Jag bifogar en bild, och ställer därefter lite frågor.

7d07efdec0.jpg

1. Hur bör man på bästa sätt akustikbehandla detta rum? Är det möjligen för litet och bör "dödas", vad tror ni? Tanken är att spela in trummorna i utrymmet längst åt norr, samt att låta bandet stå och spela mot trummisen i utrymmet framför rutan (vid liveinspelningar). Sångbåset finns för att kunna lägga även sång då man vill spela in allting live.

2. Har funderat på att bygga ett flytande golv i hela inspelningrummet för att dämpa baskagge/virvel/bas som tar sig in i kontrollrummet. Är detta en bra idé? Jag skulle alltså inte bygga ett helt rum i rummet, utan endast ett flytande golv. Vad finns det annars för alternativ? Heltäckningsmatta, parkett osv.

/J

Edited by Olsberg
Slår ihop med tidigare ämne

Annons

Jag tror nog inte att bara ett flytande golv tillför så mycket. Du lär få mer läckage genom dörren och rutan. Ljuddörrar är väldigt dyra men även de ligger bara på ca 35 dB i ljudreduktion. Vill man få bättre resultat behöver man en ljudsluss dvs dubbla dörrar med så mycket luft mellan sig som möjligt.

Mitt tips i ditt fall är att strunta i sångbåset inne i kontrollrummet. Det känns trångt som det är och ingen sång kommer låta bra i ett trångt utrymme oavsett hur mycket dämp-material du trycker in där.

Gör istället en ljudsluss i hörnet inne i studiorummet vid dörrarna så får du både en ljudsluss som ger bättre dämpning in mot kontrollrummet samt ett sångbås. I dörrana kan sen sätta in små rutor så att man kan se in i de andra rummen. Jag tog din skiss och ritade in hur jag mena (se nedan). På köpet få du en förbättring av studiorummet då detta blir mindre fyrkanktigt. Obs att det är inte skalenligt utan bara en principskiss. Gör slussen så stor som du kan utan att det inkräktar för mycket på rummet.

kontrollrum1.jpg

Jag har en liknande variant i min studio. På väggarna kan man istället för dyra absorbenter ha mineralull klädda mot ett kraftigt tyg och sen glespanel (1x4") över det med lite mellanrum. Hörnorna sneddas med fördel av med basfälla.

Sök i studiobygge på forumet och du kommer hitta allt du behöver veta och basfällor och akustikanpssning.

här är tex en tråd med matnyttig info

https://www.studio.se/index.php?showtopic...nster&st=60

En annan fundering är varför du måste ha möjlighet att lägga allt live. Sång lägger jag i princip bara som slask när de spelar in för att de skall veta vad de gör och sen läggar man om den efteråt. Likadant med gitarrer, de kör jag oftast lajnad med en POD när de lägger grunder och sen lägger man om den med en förstärkare när man kan använda hela rummet med ambiensmickar. En POD låter enligt mig betydligt bättre än en förstärkare intryckt i en liten skrubb.

Hoppas du blev något klokare

Mattias

Guest tigerpaws

Tack för all hjälp!

Grejen med att spela in live är att jag anser att man då fångar hela bandets energi på ett helt annorlunda sätt. Man får ihop samspelheten, och kan höra bandets personlighet, och hur dom verkligen spelar med varandra.

De riktigt bra inspelningar från förr gjordes på det är sättet, och några av de största spelar fortfarande in på detta vis idag. Självklart är det en bra idé att köra med båda alternativen.

Funderar på hur mycket en ljudspalt skulle hjälpa mellan dörrarna. Jag har ju redan dubbla dörrar och vägg med luftspalt, det känns som att det räcker?

Det som jag vill stoppa är trycket från bastrumma/virvel, och det var därför jag ville bygga ett flytande golv.

Fin studio du har, btw 🙂

/J