Jump to content
Annons

Fråga angående elastic audio

martins

Recommended Posts

Så här är läget: Jag och bandet har spelat in ett gäng låtar i en ganska kostsam studio, och har inte för avsikt att spendera speciellt mycket mer pengar där. Har märkt att åtminstone en låt går ca tre bpm för fort och tappar rätt mycket av sitt groove och tyngd p g a detta. Låten i sig är ganska vanlig rock och består av trummor, gitarr, bas, sång och lite tamburin.

Sitter med PT 7.1 hemma men har tillgång till 7.4 genom skolan och därigenom Elastic Audio. Min tanke är att klippa upp låten i takter, vet inte hur många per cut ännu, det får jag se. Sedan ändra tempot och sen stretcha till det nya gridet. Kan detta funka? Något jag behöver tänka på. Har aldrig använt eller ens sett Elastic Audio så alla tips är välkomna.

Edited by martins

Annons

En försämring kommer märkas om du gör hela filen. Elastic audio är mer tänkt (trot jag) för mindre snuttar och inte med massa olika instrument utan ett instrument i taget. Men om du som du säger klipper upp låten i små delar så kanske resultatet blir lite bättre. Prova och se, men jag är lite tveksam.

MVH

Anders

Hej!

Elastic audio ar kanske inte egentligen menat for hela latar men vill du bara ha laten 3 bpm saktare sa kan det funka bra! Tror du inte behover klippa upp den!

1: Aktivera elastic audio pa sparet! Se till att anvanda polyphonic algorithmen. (laten analyseras)

2: Se till att sparet ar tick based.

3: Andra sedan tempot och laten stretchas. Lyssna om det later bra. Om inte kan du oppna elastic pluggen och justera installningarna och se om de blir battre!

Rekommenderar att titta pa de videos som finns pa digis sida, eller lasa manulen om hur du gor!

Ar det bara 3 bpm det handlar om kankse t.o.m audio suite pluggen time shift funkar!

Bara till att markera hela sparet, sen skriva in det nya tempot i time shift pluggen, och sen processera och se om det funkar!

Jag var inte riktigt tydlig i min fråga. Jag avser att klippa upp varje spår var för sig i ett par takter åt gången. Alltså kick i t e x fyrataktersklipp, och sen stretcha klippen. Göra klart hela kickspåret, sen göra samma sak på snare o s v och jobba mig igenom låten.

Ska man ha olika inställningar beroende på instrument?

Jag var inte riktigt tydlig i min fråga. Jag avser att klippa upp varje spår var för sig i ett par takter åt gången. Alltså kick i t e x fyrataktersklipp, och sen stretcha klippen. Göra klart hela kickspåret, sen göra samma sak på snare o s v och jobba mig igenom låten.

Ska man ha olika inställningar beroende på instrument?

Ok, du har alla instrument pa olika spar! 😱

Du behover inte klippa upp sparen i massa sma regioner for att det ska bli bra!

Kolla bara sa att sparet analyseras korrekt, annars kan man flytta de sk event markes for hand till de ser bra ut!

Det finns 5 olika algorithmer. ployphonic, monophonic, rhytmic, varispeed och X-form.

X-form ska vara bast kvalite, men ar inte tillganglig i real time!!!

Foreslar att du laser kapitel 26! Och kollar videos pa digidesign.com

Sorry men det kommer att ga snabbare!! 😎

Kapitel 26 i vad...? Jag har ingen handbok, om det föreföll så. Har däremot kollat på en del videos på digidesign.com. Blir intressant att se om jag får till det imorgon...

kapitel 26 i referens manualen som finns under hjalp menyn!! 🙂