Jump to content
Annons

Inspelningsljudet hörs inte i hörlurarna

Guest

Recommended Posts

Ljud in i datorn går via mixer in i Audiophile 2496. Om jag kopplar ljudet ut från samma ljudkort tillbaka till mixern så får jag ett lågfrekvent biljud, som jag tippar är från att datorn inte är kopplad till jordat uttag (finns inga jordade uttag här) eller att det är nån annan sorts spänningsloop. Det ser nämligen ut som om biljudet har en fas på 50 Hz. Hur som helst så skiter jag i att skapa detta störiga biljud genom att inte koppla utsignalen via 2496-kortet och mixern, utan istället genom datorns inbygda ljudkort och ett par hörlurar.

Det går jättebra att spela in och spela upp, men problemet är att inspelningsljudet inte hörs i hörlurarna under inspelning. Man hör då bara tidigare inspelade spår, alltså inte det ljud som man håller på att spela in.

Hur ska man lösa detta om man ska fortsätta använda separata ljudkort till in- och uppspelning?

Annons

Om vi säger såhär: När jag gör ljud i micken vill jag att det ska låta i hörlurarna, oavsett om jag spelar in eller inte, alltså att line-in-signalen via audiophile-kortet ska gå direkt ut genom line-out på ljudkort nummer två. Samt att ljudet ut via line-out i kort nummer två ska blandas med det ljud jag spelar upp samtidigt som jag spelar in.

Det funkar om jag bara använder audiophilekortet och väljer output source "mixer", men som sagt, jag får då in störigt biljud som jag vill undvika genom att använda ett annat ljudkort till utsignal.

Edited by Guest

Eller är det kanske någon har bra tips på hur man bär sig åt för att slippa biljudet från utsiganlen om det nu är nått ljud med 50 Hz fas - alltså om det är biljud från det ojordade eluttaget.

Eller är det kanske någon har bra tips på hur man bär sig åt för att slippa biljudet från utsiganlen om det nu är nått ljud med 50 Hz fas - alltså om det är biljud från det ojordade eluttaget.

Separata ljudkort är alltid krångligt sålänge de inte delar drivrutin (t.ex som M-audios Delta 1010's drivrutin som stödjer flera Delta 1010 ljudkort) Ojordade uttag är oxå krångligt...

...men jag tror ändå det är bäst att du tar ut ljudet från samma ljudkort, för det är enda sättet att få hårdvarulyssning, det vill säga lyssning från ingångarna utan fördröjning. Om du nu lyckades få ut ljud i ditt andra ljudkort så använd det till vanlig musiklyssning och använd ditt 2496 endast i inspelningsprogrammet med mjukvarulyssning endast då du behöver höra micken i dina lurar, å stå ut med brummet 😛

EDIT1: Förresten.. Du kan köpa en sån här till ditt ljudkort för att (kanske) råda bot på brummet: Kjell & Co

EDIT2: eller denna: Kjell & Co

Edited by Limpan