Jump to content
Annons

Inspelning av akustiskt gittar

spawnfestis

Recommended Posts

Har börjat smått med min hemstudio och tänkt spela in några chord slingor på den akustiska guran, jag har miccen SM57 shure-sm57-sm.jpg

men jag undrar lite om jag ska gå och sätta mig i garderoben?, i dushen? eller om man vill ha någorlunda utrymme och "lite" eko vid akustisk inspelning? och avståndet,

# vilket avstånd ska jag ha miccen på?

# ska den vara riktade rakt eller snett mot gitarrens strängar

# ska den vara placerad framför "hålet" eller vid botten eller mer uppåt gitarrhalsen?

tips någon? tack på förhand

spawnfestis

Annons

Allt beror på vad du vill ha för ljud. Prova alla möjliga sätt, lyssna och bestäm dig sedan för vad som passar bäst. Nästa gång du ska spela in har du mer koll på hur du ska gå till väga och gången efter det är du mer eller mindre proffs på att mika akustisk gitarr med sm-57.

Placering vid 12:e bandet är något av en standard. Om du vill ha lite mer bas, så vinklar du micen lite mot hålet och vill du ha lite mindre bas, så vinklar du den lite mer på andra hållet. Avstånd brukar vara lagom vid 20cm eller något ditåt.

åh förresten, just nu under hemma studions uppbyggnad har jag ingen riktig sång mic än, vill göra nåra låtar innan jag investerar i det, hur funkar den miccen till sång generellt? jag vet att det e en stärkar/instrument mic va?

men är det Skapliogt att sjunga i den i alla fall ett tag?

# vad för avstånd ska jag ha mellan miccen och munnen?,

# avstånsd mellan puffskyddet och miccen?

# vinkling grader? * mot sångarens mun?

tack ^^

bara att rocka på min vän, 57an är underbar till sång ibland.

I ett projekt vi gjorde för ett tag sedan satte vi upp en 57a parallellt med en U87!!! både jag och den andra teknikerna tyckte 57an lät bäst och även sångaren valde 57an efter ett blindtest 🙂

Nu ska ju också tilläggas att det beror väldigt mkt på sångaren och hans karaktär, denna killen lät lite som joe cocker så u87an var väl kanske lite för "snygg" för hans röst

Men som sagt, 57an kan funka skitbra på sång och den kan likaväl vara skit om man gör fel 🙂

Gillar också 57-an. Den ställer lite högre krav på preampen än vad en kondensatormick gör. Men den brusar inte, det är mickpreampen som brusar på hög förstärkning - mindre i en riktigt bra preamp.

Gunnar