Jump to content
Annons

Trummor


Noumenon (oregistrerad)

Recommended Posts

Noumenon (oregistrerad)

Tjena.

Jag har lite fundering runt hur man skulle micka upp ett trumset för metal där slutresultatet blir likt det Dug-Out har (Darkane, Meshuggah mfl). Ganska torrt och sjungande (jag tycker iaf att pukorna känns "sjungande").

Setet består av detta:

1 kick

1 virvel

3 hängpukor (kanske 4)

1 golvpukor

1 hihat

1 ride

1 crash

1 splash

1 crash/china stack

Man kan ju vara totalt overkill och göra som Fredrik Thordendal gjorde på sin soloplatta (en mick per cymbal, 1 över och 1 under för pukor, 1 över och 2 under för virvel, OH samt amb... ja och kick samt hihat då...)

Vad har ni för förslag?

Redigerat av Noumenon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Handlar väldigt mycket om att trummorna är välstämda och det sitter en bra trummis och spelar. Se till att rummet i sig låter bra, så ska det ordna sig ganska lätt.

Spela in med så mycket mickar så möjligt så du har att välja på vid mix. Inte alls säkert att du använder alla vid mix men det är ju bättre att ha mer än vad man behöver än mindre.

Tror att du ska i sista hand micka varje cymbal separat om mickarna börjar tryta. Låter setet bra i sig så känns det ganska meningslöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Noumenon (oregistrerad)

Så eg. skulle det räcka med 1 för kick, virvel, hihat och pukar och sedan köra xy-oh? (vilka jävla förkortningar det blir! rotflmao)

Link to comment
Dela på andra sajter

Noumenon (oregistrerad)

kom på en annan lustig grejj.

vi har ju vår studio på tre ställen, hemma hos mig, basisten samt i repan.

i replokalen står det sammanlagt 3 trumset, 5 gitarrstärkare, 2 basstärkare.

Varför får jag små obehagliga känslor av att detta inte är allt för optimal akustik?

de andra trumsetten lär ju börja vibrera och ha sig en hel del.

Redigerat av Noumenon
Link to comment
Dela på andra sajter

Noumenon (oregistrerad)

Hah, hur kunde du gissa det?

Vi kör dessutom med DFHS i annat fall.

Men vi lär ju få montera ner de andra trummorna iaf, får ta och testa ngn dag och se hur det blir. Brukar iaf reagera på att just virveln från de andra setten börjar skräna och ha sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Noumenon (oregistrerad)

Tanke ang. mickar.

Skulle JJlabs-trumpaket + en extra OH-mick för hihat (kommer inte ihåg vad micken heter) fungera bra eller har ni några andra idéer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle JJlabs-trumpaket + en extra OH-mick för hihat (kommer inte ihåg vad micken heter) fungera bra eller har ni några andra idéer?

Om du vill ha DFH-soundet (jag har bara hört första versionen) så borde du köra med en stormembrans kondensatormick eller PZM (typ Shure sm91) i bastrumman. Det viktigaste är att den klarar högt ljudtryck (SPL) annars låter det inte kul alls.

Till virvel föreslår jag Beyer M201 och till pukorna Sennheiser MD421 eller det billigare alternativet Sennheiser e604. Slutligen ett par kondensatormickar till överhäng/rumsmickar. Har fått för mig att MXL 1006/2001 skulle funka bra, ännu hellre MXL 2003.

Shure Beta91/SM91 och Sennheiser MD421 går att hitta begagnade, kolla vendolin. 91'orna är bra som distansmickar också och funkar bra till flygel/piano. MD421 är grymma till bas och gitarr och funkar till sång, blås, nästan allt.

e604'or går att hitta riktigt billigt om man letar. Kolla Thomann i Tyskland t ex. Säljer till Sverige med svensk moms.

Den billigaste återförsäljaren av MXL (som är underbolag till Marshall) i Sverige tror jag är Uppsala Musikverkstad. Hör av dig till dem om priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag har spelat in trummor ett antal gånger både med många mickar och med lite mickar. När jag använder många så brukar jag göra så här

Baskagge en mick precis där klubban träffar skinnet oftast gejtat väldigt mycke så jag bara får med själva slaget och sedan en mick i hålet på front skinnet för att få själva trumman ljud.

Virlvel en mick ovanför riktad mot mitten ganska hårt komprimerad sedan en under riktad mot mitten

Pukor en mick ovanför ganska nära skinnet oxå den hår gejtat så bara slaget kommer med sedan en under som får ta ljudet från under skinnet.

Hihat en kondensator mick ( har en shure som jag glömt vad den heter men set ut som en mindre guldfärgad maglite ) som jag riktar rakt uppifrån

Ride liknade mick som till hihat riktad mot klockan

Resten av cymbalerna mickas med 2 st kondesator mickar en bit ovanför hela settet skär ganska mycket bas

Om jag gör det med få mickar så brukar det bli såhär

Baskagge en mick i kaggen ca 2 cm från där klubban träffar

Virvel en mick riktad in mot mitten

Resten en Y kopplad mick strax ovanför trummisen

Jag har pröva JJlabs mickar och jag tycker att dom fungerar helt ok med tanke på vad dom kostar, sen är ju det bara att prova sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...