Jump to content
Annons

Hur man går tillväga

Shoota

Recommended Posts

Låt säga ni gjort en låt som ni verkligen tror på.

Som en Osignad artist, vad gör ni av låten?

Skickar till Radio? lägger upp på nätet?

eller skickar direkt till bolag?

Vad bör man göra? Vi pratar

om 1 låt nu, inte en demo eller vidare.

Bara en artist, som har 1 låt! som är en hit

Annons

Det beror lite på vad jag vill göra med låten.

Om jag absolut vill släppa den själv så skulle jag hålla den till jag iallafall har gjort 10 låtar med samma stil, sedan skulle jag kontakta några skivbolag och försöka få ut dom låtarna som ett album. Före kontraktet är skriver så kanske man har gjort några fler låtar och albumet har 10 - 14 låtar när det är klart. Om inget skivbolag nappar så skulle jag nog släppa låtarna själv.

Om jag inte behöver släppa den själv utan kan tänka mig att släppa ut den med någon annan artist så skulle jag kontakta ett musikförlag och försöka få den signad hos dom, sedan kan dom leta upp rätt artist för låten. Det har jag gjort några gånger, 2 gånger hittills har förlaget tyckt lika som mig (att låten var värd att satsa på) och det blev ett avtal.

De flesta bolag är intresserade att höra mer material. Tror att få är intresserade att signa och ge ut något utan potentiell uppföljare.

Ett skivbolag jag va i kontakt med för längesen för att boka upp ett möte med frågade:

- Har ni nån Hit?

- Ja,

- Har ni två hits?

- Nej

- Då är det inte intressant.

Men det behöver inte betyda att det är meningslöst att kontakta bolag redan nu, får dom upp ögonen för artisten ber dom ju att få höra mer ASAP. Så det går nog inte heller att komma med två låtar till ett halvår senare.

Tycker inte det låter klokt att sprida materialet på nätet om Ni vill ha en seriös release. Skicka till radio ger nog inte så mycket, P3 demo kanske spelar den, men knappast någon av de kommersiella stationerna. Kontakta istället journalister och försök få dom att skriva om Er.

/Carl

Först och främst, vill du representera låten själv eller bara kolla om nån annan är intresserad och framföra den? I det senare fallet handlar det oftast om att skicka runt demon till alla skivbolag som rör sig i närheten av dess musikstil. Har du tur (läs: om du är en duktig låtskrivare och har gjort en eller flera bättre låtar), så kontaktar de dig. om de inte kontaktar dig kan du ju alltid tjata.

Eller så kan du ta kontakt med signade eller osignade artister som du tror på och kolla om de är intresserade.

Om Lena Ph eller Backyard Babies visar låten på skivbolagsmötet väger det nog tyngre än om den kommer i en CDRskiva.

Jag får alltid höra att "det gäller att ligga i" och "man måste ha tur", men vad jag har förstått så handlar det bara om att skriva tokbra låtar. Alla skivbolag vill ha dessa, och struntar i om de är skrivna av en eremit i de norrländska skogarna.

De flesta bolag är intresserade att höra mer material. Tror att få är intresserade att signa och ge ut något utan potentiell uppföljare.

Ett skivbolag jag va i kontakt med för längesen för att boka upp ett möte med frågade:

- Har ni nån Hit?

- Ja,

- Har ni två hits?

- Nej

- Då är det inte intressant.

Men det behöver inte betyda att det är meningslöst att kontakta bolag redan nu, får dom upp ögonen för artisten ber dom ju att få höra mer ASAP. Så det går nog inte heller att komma med två låtar till ett halvår senare.

Tycker inte det låter klokt att sprida materialet på nätet om Ni vill ha en seriös release. Skicka till radio ger nog inte så mycket, P3 demo kanske spelar den, men knappast någon av de kommersiella stationerna. Kontakta istället journalister och försök få dom att skriva om Er.

/Carl

Jag håller med, jag förstår inte heller grejjen med att lägga ut en skitbra låt på nätet, få några tusen nerladdningar, och va nöjd med alla fina ord man får i en gästbok. Såvida man inte sitter på 20-30 skitbra låtar och kan kosta på sig att kasta ut lite gratis. Det är ju trots allt en branch och musiken är våran produkt.

Jag har vart med om det med bolag också! Dom har sagt att det lät bra och "kan du skicka en 5-6 låtar till" med lite variation?. Där satt jag med 2 låtar bara i bagaget som var i samma stil. Hade ingen konsekvens alls. Det gick en månad och dom hade glömt av mig.

Jag ville bara bekräfta vad jag redan trodde. En låt är inget att pusha. en 8-10 låtar som ger bolaget en bra bild av vad man går för, är nog att satsa på, kanske till och med lite mera så man kan smida om järnet skulle bli varmt direkt. Okej grabbar, dags att låsa in sig i studion då och göra ett helt projekt istället