Jump to content
Annons

Hjälp med POD XT

snowjim

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte nöjligen en POD XT och behöver lite lätt vägledning. Jag har tittat som hastigast i manuallen och kommer så klart gräva djupare i denna men jag vill komma igång lite snabbare så jag hoppas någon här som vet hur det fungerar kan ge en snabb förklaring på min fråga.

Det finns en ratt för att välja olika AMP Modeller(förstärkare som är visualiserad), om man rattar på denna kommer man nedast hoppa mellan förstärkare.

Sen har vi då en ratt som heter Effects, vad jag förstår så representerar denna olika pedaler, alltså effekter som appliceras på förstärkarens grundljud. Dessa effekter(effektpedaler) finns på samtliga AMP Models(förstärkare) dock kan det vara begränsat på vissa förstärkare.

Men säg nu att jag vill ratta in en förstärkare, sen vill jag inte använda någon pedal utan bara applicera dist eller liknande, hur gör man detta?

Annons

Ratta in den förstärkare du vill ha.

Sen tillhör vissa effekter "Stomp" och andra "Mod". Alla de knapparna är aktiverade när knappen lyser.

Om du vill välja stomp-effekt, dubbelklicka på knappen. Se till att den är tänd först så du hör vad du gör.

De fyra knapparna under displayen väljer vad du vill ändra för inställning, sen ändrar du genom att vrida på Effect-ratten.

Likadant om du vill ha en mod-effekt, och även med Comp, Delay och högtalarkabinett.

Vill du skrolla dig fram och tillbaks i alla inställningar så kan du t ex dubbelklicka på Stomp och sen vrida på Select-ratten. Då kommer du även åt inställningar för Reverb och andra trevliga saker.

Vill du spara alltihopa, tryck två gånger på Save. Men tänk på att du då skriver över aktuell preset.

Jag brukar se till att alltid ha sista preset:en som slask, så att jag alltid vet att det är säkert att spara där. Sen letar jag reda på en annan preset som jag kan spara över och sparar igen.

Plättlätt!

😄