Jump to content
Annons

Midi-inspelningar går i otakt

RealMajid

Recommended Posts

Jo, jag köpte mig ett klaviatur (M-Audio Keystation 49e) för att underlätta musicerandet, men det blev ta mig tusan bara mer trubbel. Det låter nämligen inte alls likadant när jag spelar upp det jag spelat in som medan jag spelar. Det går i otakt, det blir liksom förskjutet framåt så det låter som att det går på tok för fort. Jag provade spela in från ljudkortet samtidigt som jag spelade in i FL Studio och jämförde sedan den renderade låten och realtidspelningen, bara för att förvissa mig om att det inte är jag som är en bedrövlig keyboardist. Vid en jämförelse visade det sig mycket riktigt att det inte är mig det är fel på. Tyvärr, kanske.

Trodde till en början att det var USB-anslutningen som spökade så jag köpte mig en midi-kabel samt en 9 volts-adapter, skippade USB-kabeln helt och hoppades det skulle lösa problemet. Det blev visserligen marginellt bättre, men fortfarande inte helt okej. Ljudkortet jag använder är ett M-Audio Audiophile 2496. Jag har provat ändra alla möjliga inställningar både i ljudkortets kontrollpanel och mjukvarusynth-hosten i fråga utan resultat.

Tvekade lite om jag skulle lägga tråden här eller i FL Studio-delen. Jag har bara provat i FL än så länge (får det inte att funka öht i t ex Acid), både version 6 och 7 men med samma resultat, och det känns lite långsökt att det skulle bli likadant i båda när jag trots två dagars intensivt googlande efter en lösning inte funnit en enda person med detta problem. Så min extremt okvalificerade gissning är att det är något annat fel.

Har frågan redan ställts och besvarats ber jag om ursäkt, hittade inget när jag sökte.

Första posten detta, förresten. Hej.

Annons

Det första du skall lära dig är kanske att använda sökfunktionen. 😲

Nåväl det är kanske inte så lätt att veta i början. Svarade på en liknande fråga gällande Cubase för några dagar sedan. Vet inte om det finns en motsvarande inställning i FLStudio men det kan ju inte skada att kolla. https://www.studio.se/index.php?showtopic...=0&p=718213

Välkommen hit förresten! 😛

Åjo, nu var jag ju faktiskt noga med att poängtera att jag faktiskt sökte innan. 😉

Hur som, tack för länken där. Nu vet jag i alla fall vad det kan vara för problem. Däremot verkar det inte finnas någon liknande inställning i FL. Det närmaste jag hittar är "send master sync" enligt bilden nedan:

2uttatl.png

Klickade i allihop men det hjälpte inte. Spelar ingen roll vilken "synchronization type" jag väljer heller. Googlade på det där "midi timestamp"-tjosanet, men återigen verkar ingen ha det här problemet med FL då jag uteslutande får upp länkar som behandlar ämnet Cubase.

• 3 weeks later...